Grom utstyrspakke
Terrengsykkels testeksemplar var derimot bygd opp som en rittmaskin, med Rock Shox Sid 100 mm gaffel, Fox RP23 demper og ellers gromdeler fra importøren*; Cockpit og krank fra kanadiske Race Face, nav og bremser fra britiske Hope. Felgene var Notubes ZTR 355 og girsystemet SRAM XO. Av utstyrspakken var det Hope Race X2-bremsene som imponerte mest. Lekkert ingeniørarbeid maskinert ut av et solid stykke aluminium og med en uslåelig kvalitetsfølelse. Hope har sin egen "standard" for innfestning av bremseskiven, med kun tre bolter. Dette sparer vekt men gjør at du må være mer påpasselig med korrekt stramming av boltene. Skiven løsnet under innkjøringen, men problemet ble enkelt løst med standard umbrako.
Bakhjulsopphenget er et enkelt og velfungerende single-pivot-oppheng. Svingpunktet er plassert på linje med midtklinga (32 t) på den tredelte kranken. Få linker kombinert med svære dimensjoner på underrøret og bakrammen gir en vanvittig stiv og presis ramme. En påboltet aluminiumskile holder kjedestagene på plass og gir god plass til dekk.
Testet på fjellet og i ritt
Terrengsykkel tok med seg en Zula til fjells i forbindelse med gjennomkjøring av UltraBirkentraseen. Bedre terreng for å teste en maratonrigg skal en lete lenge etter. Dessverre gjorde stiv kuling testforholdene dårlige, testpiloten hadde nok med å holde seg på stien
Senere ble den brukt under rundbane-NM i Trondheim. Sykkelen fungerte upåklagelig i den svingete og kuperte løypa. Den taklet de mange fartsøkningene med glans og fremsto som en veldig kapabel rittsykkel. Designer Patrick Morewood har klart å få maks ut av single-pivot-opphenget, vi hadde ikke behov for å skru på plattformen på bakdemperen i løpet av rittet.
Leken rittsykkel eller superrask stisykkel?
Terrengsykkel håper å komme tilbake med en grundigere test av Morewood Zula ved en senere anledning. Spesielt ønsker vi å få testet den i hårete terreng for å se om den er så allsidig som geometrien antyder. Rammen har allerede bevist at den takler rask rittsykling. Når den i tillegg kan bygges opp for teknisk stikjøring, har Morewood Zula potensiale til å bli førstevalg for lekne rittsyklister eller rittnysgjerrige stisyklister.
*Morewood har nylig fått ny importør, og pushes nå av Bikes & Boards på Grünerløkka.