Teknisk stisykling: | 1 2 3 4 5 6 |
Rask utforkjøring: | 1 2 3 4 5 6 |
Komponenter: | 1 2 3 4 5 6 |
Valuta for pengene: | 1 2 3 4 5 6 |
Mountain Cycle kan slå seg på brystet med kanskje en av de mest omtalte og kritikerroste sykler på 90 tallet. Deres San Andreas kom så tidlig at ingen andre kan skryte på seg å være først med en masseprodusert fulldempet sykkel med ett svingpunkt, og sykkelen har sett kun minimale endringer siden den tid. Mountain Cycle’s grunnlegger Robert Reisinger er for lengst inne i Mountain Bike Hall of Fame og har blitt omtalt i mange tidsskrifter foruten sykkelverdenen. San Andreas er også utstilt i New Yorks Museum of Modern Arts.
Ramme og komponenter
San Andreas-ramma ser massiv ut, men kan bygges opp som en meget lett sykkel. Ramma veier bare i underkant av tre kilo, og har justerbar vandring mellom 4 og 6 tommer. Rammen er konstruert av aluminiums-"ark" som er brettet og sveiset sammen, og går under betegnelsen monocoque rør. Fordelen med dette er sterke, men samtidig lette rammer.
Testversjonen vi fikk var ingen lettvekter: Den var satt opp med forholdsvis tunge, men sterke komponenter som 321 hjul bak, 219 foran, Maxxis Swampthing 2.3 dekk, Grimeca 6-tommers skivebremser.
Maxxis sine Swampthing-dekk var helt overlegne i våt skog og hadde et grep på linje med det beste vi har prøvd. Kun vekten var et problem, siden dette er et dekk for utforkjøring og veier over 1000 gram pr stykk.
Rammen kom også med en X-Fusion bakdemper, som er en nykommer i sykkelmarkedet. Det er ingen tvil om at rammen hadde blitt en helt annerledes sykkel med for eksempel en Romic i stedet, X-Fusion demperen falt ikke i smak hos oss. Den hadde i utgangspunktet altfor stiv fjær, så vi byttet til en mykere fjær. Dette hjalp noe. Returen fungerte ikke spesielt bra, enten var den meget aktiv eller så pakket den seg opp.
Importøren forteller at denne rammen kan totalt skreddersys, så bestilling med en annen demper er heldigvis ikke noe problem.
Egenproduserte deler
Sykkelen var også oppsatt med en bashring fra www.extremebikes.no, en 5 mm tykk, kraftig ring som fungerte utmerket. Ringen hadde kraftige knaster som tok fint tak i det meste vi trengte å komme over, for eksempel liggende trestammer.
Frode Andersen fra Extremebikes.no kan fortelle at han produserer disse ved etterspørsel, og han har flere planer på gang, blant annet har han laget prototyper på skivebrems-adaptere og skiver. For informasjon om dette kan du ta direkte kontakt med Frode på e-post
Kjøreegenskaper
Sykkelen ble dessverre altfor tung for de turene vi ønsket på en slik ramme, den føltes seig og treg og vi var utmattelsen nær etter 3-4 timer i sadelen.
Det var også merkbar, nesten overdreven gynging når vi sto og tråkket. Vi tror at dette har mye å gjøre med et litt høyt svingpunkt, og en under-pari bakdemper. Rammen "knakk" på en måte litt sammen under komprimering, slik at det ikke ble god kvalitet ut av vandringen. Som en konsekvens av dette føltes det heller ikke som San Andreas hadde 4" vandring. Dette forsterket også gyngingen når man tråkket. San Andreas er en stabil sykkel, men dette blir overskygget at du ikke klarer å holde følge med sykkelkompisene dine med både mer vandring og tyngre sykler.
Konklusjon:
San Andreas ble dessverre en stor skuffelse for oss - den sagnomsuste ramma levde ikke opp til sitt rykte som forgjenger og legende. Det er mange grunner til dette, noen som vi kan forklare ved komponentvalg og geometri.
Vi tror at dette er en sykkel med et mye større potensial enn hva vi fikk ut av den. Folk i redaksjonen har eid San Andreaser tidligere og vært langt mer fornøyd. Det var ikke slik denne gangen. San Andreas virket utdatert, sliten og seig.