Minuser
– Ubehagelige skumholker løsnet før bruk – Smalt styre– Setepinne uten setback – 11-28 kassett– Spinkel gaffel– Problemer med chainsuck
Pris: 18999 kronerVekt: 10,05 kgImportør: Gresvig
Skikkelig kjørt
Nakamura Grade 5.29 har vært ute i over 60 timer, og dette har vært den lengste testen til nå av en enkelt 29er. Sykkelen har blitt testet i all slags vær, og over halvparten av timene på sti. Den nye hjulstørrelsen ser ut til å ha kommet for å bli, og det har vært spennende å se variasjonen ulike 29ere i mellom. Med sykkelen kan vi definitivt konkludere at de store hjulenes funksjon har en stor verdi, og vi kan nok en gang bekrefte at det er delekombinasjonen som vil skille modellene fra hverandre.
Førsteinntrykk med småproblemer
Den lette sykkelen hadde ved ankomst veldig gruspreg, med smalt styre, smale dekk, liten kassett og tradisjonell tredelt krank. Sykkelen ble først tatt i bruk på lange grusrunder, og akkurat her fungerer sykkelen godt. I den korte perioden vi hadde med tørrvær fungerte det godt også på stier, men dekkene sklir raskt på alt annet enn hardt underlag. Holkene løsnet desverre fort, og det ble raskt krevende å holde i styret. Dekkene sklir på alt annet enn hardpakket underlag, og det er mye løs grus i Nordmarka. Med liten kassett bak var vi mye nede på lilleskiva, og hadde mye problemer med chainsuck. Noen ganger følte vi det var kun lang erfaring, som holdt oss borte fra et røket kjede. Slik sykkelen blir kjøpt over disk, var det for mange småfeil. En kunde som opplever disse problemene vil trolig ikke bli fornøyd, uansett hvilket terreng han ferdes i.
Identitet
Sykkelen har et litt utydelig preg. Den er bygget som en grusracer, men hvorfor da ha store hjul? En 26er med samme utstyr ville vært lettere og mer responsiv, og fungert like godt på grus. Det er i terrenget en 29er virkelig kommer til sin rett, men Grade 5.29 er laget for annen bruk enn i terrenget. Som levert minner sykkelen mer om en hybrid med dempegaffel, enn en terrengsykkel.
Dette mener vi bør endres
Ravendekkene som følger med, har et smalt bruksområde. Med en vektøkning på knapt 100 gram, fikk vi dekk som sitter knallgodt på all slags føre, som ruller godt, er punkteringssikre og som er mye tryggere på grusen.
Den lille kassetten, gjør at vi hele tiden må ned på lilleskiva for å få lett gir. Med dette vil kjedet bli slakkere, lage stygge merker i kjedestaget, og det faller lettere av. Mangelen på lett gir, gjør at endel kneiker blir umulige å komme opp. Selv på grusen, vil enkelte bakker bli for bratte for en vanlig bruker. Det er en stor nedtur å måtte gå av sykkelen på grunn av en for liten kassett. I nedgiringen fra mellomskiva til lilleskiva oppsto det også mye chainsuck.
Smalt styre og setepinne uten setback sparer gram, men dette er unødvendige gram. Med et bredere styre med oppsving og bakoverbøy ble sykkelen en helt annen både på sti og grus. Uten å få setet langt nok bak, finner vi aldri en god sittestilling. Vi blir sittende for langt frem, og vektfordelingen når vi sitter blir veldig feil, vi får aldri nok trykk oppå selve sykkelen. Ved knoting i terrenget kommer også setet fort i veien, dette er tross alt en hardtail som vil slenges mer frem og tilbake enn en fulldemper.
Demperen er følsom og fin, men vi slår gjennom hele vandringen altfor lett, også med maks dempertrykk. Demperen er vridningsstiv, og har ikke hatt noen problemer under testen. Den er et godt valg til lette ryttere.
Det (u)nødvendige delebyttet
Testingen av sykkelen som den ble levert, gav ingen umiddelbare oppturer. Den fungerte greit overalt, forutsatt tørt føre. Da vi byttet kassett, dekk, styre, setepinne og til slutt kjede, ble sykkelen en helt annen. Den gikk fra å være en ren grusracer, til å bli en rittversting, i all slags terreng. Vekten gikk opp med 300 gram, og funksjonaliteten mange hakk. Den ble etter delebyttet en sykkel klar for både Norgescup og Birken. Men, husk, veilprisen på delebyttet er nesten 3000 kroner. Noen butikker er kanskje villige til å bytte deler gratis før salg, men langt fra alle.
Konklusjon
En 29er er utrolig allsidig, slike sykler fungerer like bra til de mest hårete stiturene som til ren grussykling. Derfor synes vi det er rart, at sykkelen blir satt opp med utstyr som vanskeliggjør mange former for bruk. Det virker som noen har prioritert vekt som eneste egenskap, og dette er ikke et godt valg for en 29er.
En ramme som dette har ingen konkurransefortrinn sammenlignet med de store merkene, så det er delepakken som avgjør om sykkelen vil være god eller ikke. I dette tilfellet er delepakken reglrett feil. De lette komponentene som kassett, styre, setepinne og dekk, samt det billige kjedet, burde vært byttet ut til noe som fungerer til all slags bruk. Etter det (u)nødvendige delebyttet vil sykkelen fortsatt være lett og rimelig, og det er dette som gjør at sykkelen slipper unna den hardeste kritikken.