Pris: 24.990 kr
Vekt: 9,1 kilo u/pedaler
Importør: www.intersport.no
Utstyr: 5
Teknisk klatring: 3,5
Grus: 5
Utfor: 3
Finish: 4
Sykkelglede: 3
Vinnerpotensiale: 4,5
Snitt: 4
Karakter: Bra
Ramme og gaffel: Karbon tube to tube-ramme, Manitou R7 Absolute
Hjul: American Classic baknav/shimano XT foran, DT comp eiker, Stans Olympic felger
Bremser: Formula Oro 160mm
Styreoppsett: C$ styreframspring og 58 cm styre
Seteoppsett: C4 karbonsetepinne og Velo sete
Gir: Sram X0 bakgir, XT frontgir og XO girvridere
Krank og krans: Truvativ Stylo krank, Shimano XT 11-32 krans
+Lav vekt
+Lette hjul
+Gode bremser
- Tynne, glatte dekk
- Lineær gaffel
- Bratte vinkler
- Smalt styre
Nakamura-sykkelen er designet og utstyrt for det norske markedet av sykkelavdelingen på norske Intersport. Dette gjør Nakamura like norsk som Hard Rocx-sykkelen i denne testen. Vi stusser litt på v-bremsfestene i ramma bak, og føler vi fortjener en dedikert skivebremsramme til denne prisen. Tiden for v-bremser er forbi.
I tillegg til den lette karbonrammen, er det hjulene og gaffelen som virkelig kutter gram. Hjulene er bygget opp helt etter en vektfreaks våte drømmer. Lette nav fra American Classic, tynne eiker fra DT og superlette felger fra Stans.
Hjulsettet er lett og raskt. Kanskje ikke supersolid, men likevel flott til ritt. Det samme kan sies om dekkene. Disse veier lite og ruller lett, men har dårlig grep både på sti og i svinger på grusen. Et par hundre gram ekstra gjør underverker for kjørefølelsen og sykkelgleden. Sannsynligheten for å komme til mål i et krevende ritt er også større med litt mer gummi på felgen. Hjulene er også litt dårlig bygget, og vi opplevde en del klimpring i eikene på de første turene. Dette bør være unødvendig.
Nakamura-sykkelen er utvilsomt rask. Den lave vekten og de lettrullende dekkene skyter bra fart på fast underlag. Men i grovere og mer kupert terreng er det vanskelig å henge med, akkurat som på Hard Rocx-en med standard-dekk.
Det er naturlig å sammenligne Nakamura-sykkelen mest med Hard Rocx-en og Cube-sykkelen i denne testen. Til grusracing oppover er den bra satt opp, men til røffere bruk må dekkene byttes og fronten heves litt. Gripshift-vriderne girer lynraskt, men mange synes disse er litt vanskelige å håndtere i uflidd terreng.
Sykkelen føles litt gammeldags i oppsettet. Den har lav krank og relativt bratte vinkler, noe som stiller store krav til syklistens teknikk. Det smale styret og det litt lange styreframspringet er også med på å begrense kontrollen i vanskelig terreng. Manitou-gaffelen på sykkelen er blant de letteste på markedet, men vi ble ikke helt kloke på innstillingene. Mellomtrinnene var det vanskelig å kjenne forskjell på, men full åpen og låst fungerte bra. Likevel er gaffelen litt for lineær i følelsen og dykker fort gjennom første del av vandringen. Dette forsterker den bratte følelsen i fronten.
En noe myk front og en lav utstrakt sittestilling gjør at det ikke flyter over av sykkelglede om bord Nakamuraen. Lek og moro er lite i fokus, dessverre. Dette mener vi går utover funksjonen i kupert og teknisk terreng også.
Nakamura Platinum Precision gir veldig lav vekt for pengene, men kjøreegenskapene er ikke helt på topp i denne testen, til det blir den litt for lite allsidig. Er du ute etter en lett sykkel til rene grusritt og lange motbakker, er du langt på vei i mål med denne sykkelen. Har du derimot håp om å sykle fort også utenfor grusen, og kanskje drive med litt leken trening, er det flere av de andre syklene i testen, som vil fungere i flere rittløyper og gi mer moro, hele året igjennom.
Husk at prisen sammenlignet med de andre her gir rom for store oppgraderinger. Vi ville byttet styre, styreframspring og dekk i første omgang.