PRIS: 54 000 kroner
VEKT: 11,03 kg
IMPORTØR: Cyklon AS
STØRRELSE TESTET: L
VURDERING
UTSTYR MHT PRIS: 5,5KLATRING: 4UTFOR: 5KNOTETE TERRENG: 4,5GRUS: 3,5VINNERPOTENISAL: 3,5SYKKELGLEDE: 4FINISH: 5,5
SNITTKARAKTER: 4,4
Plusser:
+ Lekker ramme+ Super utstyrspakke på testsykkelen+ Forbilledlig byggekvalitet+ Flott vaierføring + Flott styre + Stødig utfor+ Kashima-demper+ Veldig lett til å ha Talas-gaffel
Minuser:
- Setter seg i motbakker - Høy front - standover- Terskelbryteren utilgjengelig- Husker på flater
UTSTYR:
GAFFEL: Rock Shox SID XX WC
BAKDEMPER: Fox RP23 Kashima
DEMPEVANDRING F/B: 100 mm / 100 mm
STYRE OG FRAMSPRING: Niner karbon, Top fun
BREMSER: Formula R1 Race
GIR: SRAM XO/XX
KRANK OG KRANKSETT: SRAM XO/XX 11-36
HJUL OG DEKK: AM-Classic MTB 29, Schwable Nobby Nic Evo Trailstar
SETE OG SETEPINNE: WTB Silverado, Evne Top Fun
Best på sti
Du aner det kanskje på navnet, Niner er en sykkelprodusent som utelukkende produserer 29ere. Niner Jet 9 RDO er deres rittvariant, og den kommer levert som testens desidert mest strøkne sykkel. Her er absolutt alt gjennomført, og både bremse-og girstrømper er kuttet i perfekt lengde, aldri så mye ekstra tid det kan ta. Den er satt opp med strøkne karbonkomponenter fra ENVE, og rammen har en svart høyglans som minner litt om pianolakk. Små røde detaljer går igjen på ramme, sete og linker, og selv om sykkelen er satt opp grovt med Talas-gaffel, bikker den elleve kilo med bare tre gram. Styret er flatt og har pen bakoverbøy, og er avrundet med holker fra Acros, med røde detaljer. Dette matcher resten av rammen, og passer perfekt til SRAM XO- gruppens røde X.
Vi får en god start på Ninern, og det er en skikkelig god flytmaskin som tar oss gjennom rittløypen. Men her kommer også sykkelens store ankepunkt brått til syne. Da farten skrus opp, er det vanskelig å gi skikkelig gass. Dette er en litt tyngre sykkel, der du synker litt ned og bak. Sykkelen flyter skikkelig godt når det er røft, men det går i jevn fart, og det er vanskelig å få til skikkelige rykk, sprett og hopp. I motbakkene setter den seg veldig dypt, og når vi reiser oss får vi ikke noe trøkk oppover. På den hardpakkede, smale stien på bakketoppen gynget vi da vi fikk opp farten, noe som også var tilfelle på transportetappene på grus og asfalt. Vi slet litt med å nå terskelbryteren før vi skulle ned igjen. Men utfor var den som en drøm, her takler sykkelen skikkelig grovt terreng, og den er stabil som et godstog. Men opp igjen, når vi skal krangle oss rundt trær, slædde i svingene eller bakse og sprette over røtter og stein holder sykkelen seg litt for godt på bakken.
Så hva er det vi sitter igjen med? Niner Jet 9 RDO er ingen dårlig sykkel. Men dette er ingen rittsykkel, og det er ingen spenstig affære. Selv om mål og demperoppheng kanskje tilsier rittkategorien, dette er en stisykkel som egner mer til lange turer i teknisk terreng, der en blir sittende å kverne på sykkelen i lang tid. Testens desidert beste bygg vitner om klasse hos importøren, og delevalget er som tatt ut fra en drøm. Til stisykling får du alt du trenger og enda litt til. Men ønsker du hjelp fra sykkelen til å skyte fart i bakkene, og trenger du en kjapp kompis som pusher deg når det røyner på, vil ikke Jet 9 RDO være riktig valg.
Se hele testen her!