MINUS:
Kort sagt: I dette systemet beveger vaieren seg inne i heldekkende plastslange forsterket med glassfiber og friksjonsbehandlet med teflon. Utenpå denne slangen legges en vaierstrømpe som består av mange centimeterlange aluminiumshylser, som verken kan brekke, ruste eller komprimeres. Lengden på strømpene tilpasses ved å tre flere hylser av eller på vaierslangen.
Egenreklamen fra produsenten skryter av at dette systemet gir deg mindre vedlikehold fordi vaierne hele veien ligger gjemt og ikke vil påvirkes av vann eller søle.
Nokon hevder også at gir og bremser vil fungere mer kontant - fordi du slipper å bruke vaierstrømper som komprimeres under press. Nokon-systemet er til forskjell fra andre ikke mulig å deformere en eneste millimeter i lengderetningen.
Systemet gjør det også mulig å legge vaiere i krappere kurver enn med vanlige strømper, til fordel for de som må føre gir- eller bremsevaiere i ukurante vinkler. Både innerslanger og hylser er identiske for både gir- og bremser.
Som om dette ikke var nok, lover Nokon også 40 prosent lavere vekt enn vanlige vaierstrømper - til glede og lettelse for alle som bruker den korte tida vi har fått på kloden til å bekymre seg over at sykkelens vaierstrømper er for tunge.
Vår dom: Fornøyd, tross litt pell
Systemet ble lansert på det tyske markedet i 2000, er allerede fast utstyr på flere landeveislag og kunne sees på en rekke sykler i Tour de France i år.
Vi har foreløpig ikke mange nok mil bak oss til å konkludere en test, så vi kommer tilbake med mer når sommeren nærmer seg.
Så langt kan vi si at systemet i bruk fungerer utmerket og har mye for seg, til tross for stiv pris, plundrete montering, høy friksjon for bremsevaieren (løses ved å bruke girvaier til bremsen) og Nokons sterke europarekord i elendig bruksanvisning.
Den som tar seg bryet med å klippe over en vaierstrømpe eller to av vanlig type, vil oppdage at gir- og bremsevaiere har ulike strømper rundt seg: Begge er laget av ståltråder som er dekket av plast. Men i bremsestrømpa ligger ståltråden som en spiral - mens girstrømpa består av flere langsgående ståltråder.Et lynkurs i vaierstrømpe-historie følger: I gamle dager, det vil si før slutten av 1980-tallet, var alle vaierstrømper av spiral-typen. Dette var før Shimano fant ut at girhendlene skulle få et klikk for hvert gir, slik at syklisten ikke lenger behøvde å dytte på en trinnløs girhendel og føle seg fram fra et gir til det neste. Det nye systemet - Shimano Indexed Shifting (SIS) - var mer følsomt for fleksible vaierstrømper som endret lengde en smule under press. Dette førte noen ganger til at kjedet kunne hoppe over til et annet gir uten at syklisten ville det.Dermed lanserte Shimano langsgående ståltråder i såkalt kompresjonsfrie girstrømper, som kun skal brukes på gir - siden de kan revne av presset som kan oppstå i bremsevaiere. Bremsevaiere kan skape et veldig press mot strømpene, og trenger dermed den mer solide spiral-konstruksjonen rundt seg. Selv om den er mer fleksibel og i enkelte tilfeller får skylda for svampete bremsefølelse. |
Typisk ferskingspørsmål
Men la oss få det overstått først som sist, spørsmålet som alle nybegynnere brenner etter å stille: «Hvorfor i all verden skal man bry seg med noe så gørr kjedelig som vaiere og vaierstrømper på en kul terrengsykkel som formelig strutter av langt mer interessante og spennende komponenter?»
La oss også få det overstått først som sist, det enkle svaret som alle garvede terrengsyklister her tilbyr i en overbærende tone: «Fordi dårlig monterte eller slitte vaiere og vaierstrømper er roten til alt ondt, og riktig montering og vedlikehold av disse er viktigere enn hva slags gir du har.»
Ser man dét!
En overraskelse for nybegynnerne der altså. De trodde jo at disse svarte lakris-lissene med ståltråd inni ikke var noe å bry seg om, men så viser det seg brått at de er noe å bry seg om.
Friksjon? Nei takk!
Hvorfor?
Jo, fordi det finnes mye gruff som kan skape friksjon i dette systemet, og friksjon er det siste vaierne som styrer gir og bremser trenger. For mye friksjon her betyr i praksis treg og upresis giring, girhendler som er tunge å operere eller bremser som kjennes slappe og svampete.
Dette er ting vi alle hater intenst, uten at vi alltid skjønner hvor problemet ligger.
Problemene kan ofte skyldes at vann og søle har sneket seg inn i vaierstrømpene slik at vaieren blir skitten og smøringen vaskes vekk(slik at vaieren i verste fall ruster), det kan skyldes at endene på vaierstrømpene ikke er kuttet over med riktig verktøy slik at enden av ståltråden inni strømpa bøyes mot og skraper borti vaieren - eller det kan skyldes at plastbelegget som ligger inni strømpene er oppbrukt, slitt og flisete.
Små ting som det ikke er lett å se, men som har skylda for mye frisk banning i norske skoger.
Nokon har med denne patenten overvunnet mange ankepunkter mot de tradisjonelle systemene, og i mine øyne er det viktigste at møkk og vann ikke kan trenge inn og skape gruff i systemet. Kompresjon av vaierstrømper har aldri vært et problem for meg, selv om bakbremsen faktisk føles hakket kvassere nå.
Girene fungerer nå like bra som de gjør med kliss nye Shimano-vaiere og -strømper, selv etter flere runder i møkkavær uten noe vedlikehold.
Andre gjør også jobben
Men før vi tildeler de tyske konstruktørskuldrene et par anerkjennende klask, er det på sin plass både å se på ulempene og nevne at det finnes andre systemer som gjør mye av den samme jobben.
Gore Ride-On-vaiere bruker ordinære strømper, men lar en teflonbehandlet vaier løpe inne i en heltrukket beskyttende hylse av Gore-Tex-materiale. Det er mange år siden jeg slet ut et sett slike, som i mine øyne leverte jevn ytelse over lang tid. Dessverre var friksjonen i settet jeg brukte høyere enn i et sett nye Shimano-strømper, og dermed byttet jeg tilbake.
Avid Flak Jackets er en enklere og rimeligere variant, der den beskyttende hylsa rundt vaieren ikke er heltrukket - men bare går mellom strømpe-endene der vaieren ellers ville ligget åpen. Effekten skal være den samme, selv om systemet har mindre flash-faktor uten Gore-Tex-logoen. Dette har jeg ikke prøvd, og kan dermed ikke si mer om.
Den mest brukte løsningen for de som sykler mye i våte og møkkete forhold er ganske enkelt hyppige bytter av helt ordinære Shimanovaiere og -strømper, eventuelt med teflonbelagte vaiere som bonustiltak.
Det fungerer fint straks det er gjort, men er noe herk for de tiltaksløse av oss, og krever fortsatt at du hekter strømpene ut av rammefestene og renser og smører dem og vaierne fra tid til annen.
Trøblete montering
Det er her Nokon frister med et system som du setter på plass og glemmer. Det fungerer fint straks det er montert. Vårt system har som sagt fungert prikkfritt hittil. Men noen minus i margen er det:
Selve monteringen er omstendelig og plundrete, selv om systemet leveres med strømpehylsene ferdig tredd inn på teflonslangen som vaieren løper inni. Du må selv tilpasse lengden ved å tre på eller ta av hylser etter behov.
Alle som har opplevd å kutte en Shimano-strømpe en cm for kort og dermed gjøre den ubrukelig, vil sette pris på muligheten for finjusteringer med enkelte hylser i halve lengder.
Innerslangen må i begge ender kuttes omhyggelig for ikke å stikke utenfor den siste hylsa. For å gjøre monteringen enklere, leveres slangen for hver vaier i to deler som møtes på midten, der det blir en glippe på en centimeter eller to, alt etter hvor nøye du gjør kuttingen.
Over denne glippa trer du så en plastslange som ligger utenpå innerslangen på begge sider av glippa.
Dette ser ikke spesielt silkefint ut, og gir hele greia et litt prototype-aktig preg. For å hindre at plastslangen flytter seg og slipper inn fukt og drit til vaieren her, bør du legge rundt et tynt strekk med Tesa-teip eller liknende for å holde det på plass.
Hele monteringen er dessuten ledsaget av en høyst talentløs bruksanvisning på et aldeles ubehjelpelig tysk-engelsk som irriterer mer enn den hjelper.
(Hva er det med tyskere og engelsk? Det hjelper ikke med fri fart, weissbier og lederhosen hvis dere ikke snart slutter å dubbe de fremmedspråklige filmene deres!)
Girvaier havnet på bakbremsen
Et annet minus skyldes at systemet bruker samme dimensjon på teflonslangen for både bremse- og girvaier. Bremsevaieren er tykkere enn girvaieren, og fikk det trangt i teflonslangen.
Så mye friksjon ble det at jeg allerede under monteringen ga opp og satte en girvaier på bakbremsen. Den er tynnere og skal i teorien strekke seg mer og dermed nulle ut fordelen ved stive strømper, men i praksis kjennes det ikke slik ut.
Foreløpig dom: Kjip montering, men så langt topp funksjon etterpå.
Vi forventer at Nokon-systemet fungerer knirkefritt i mange, mange mil videre gjennom vinter og vår, og kommer tilbake med oppdatering når det har fått kjørt seg skikkelig.