Alle som sykler i skogen, har opplevd snakebites, pinchflats eller hva man nå kaller det. Rett og slett en god gammeldags punktering fordi man kjørte for fort på en stor stein, rot el.l. Rundbanesyklister, som gjerne bruker ittebittesmå dekk og slanger for å få liten rullemotstand og lav vekt, har lenge slitt med dette. Resultatet ble at Mavic, Hutchinson og Michelin slo seg sammen og laget UST, et felg- og dekksystem hvor man ikke trenger å bruke slange. Ingen slange, ingen snakebite.
Det er ikke gull, alt som glitrer...
Men UST er ikke helt uten problemer. For det første har det vært dyrt. Du må jo kjøpe nye dekk og hjul, og i begynnelsen var det kun Mavics topphjul som kom med UST. I tillegg holder de dårlig på luften, selv sammenliknet med lette slanger. Og hvis man kjører for lavt lufttrykk, risikerer man at dekket løsner litt fra felgen og "fiser" ut luft. Og så var det vekten da. Et UST-dekk veier 2-300g mer per dekk enn tilsvarende modell for slange (Hutchinson Python: 500g/725g), og felgene er også 50-100g tyngre. Og de som driver med utfor har ikke noen glede av UST, for det har foreløpig ikke blitt laget felger for annet enn rundbane. Litt dumt, når man ofte trenger 500g-slanger for å hindre punktering på utforsykkelen.
Stan to the rescue!
Stan Koziatek fra Horseheads, NY, USA, mente at det måtte gå an å lage noe enklere enn UST, som hverken krevde spesielle felger eller dekk. Og det gjorde det! Produktet heter Best Tubeless Sealing Kit, og består av følgende:
Fibertape til å tape over eikehullene i felgen.
To felgbånd av gummi, med integrert ventil.
En quart (0.95l) lateksbasert forseglingvæske.
Målseskje.
Helletut til forseglingsvæsken.
Bruksanvisning.
"NoTubes"-klistremerke. Jippi!
Montering
Det første man gjør, er å fjerne den gamle felgtapen/felgbåndet. Så surrer man på en runde med fibertapen, som også vil fungere som vanlig felgbånd hvis man skal bruke slange. Deretter fester man ventilen i felgen, og legger felgbåndet nedi felgen hele veien rundt. Det skal ligge innunder kanten på felgen. Så monterer man dekket, og prøver å pumpe det opp. Går det, løsner man et lite stykke av dekket, og fyller på med forseglingsvæske.
Forsegling
Siden vanlige dekk ikke er laget for å holde på luft, trengs forseglingsvæsken for å tette selve dekket, samt også gjøre det helt tett mellom dekket og felgbåndet. Når man fyller på luft først gang, roterer man dekket rundt slik at væsken kommer dit det lekker. Da vil det pipler eller sågar sprute ut hvit væske i noen sekunder, før hullet er tett. Stan anbefaler å bruke såpevann utenpå dekket for lettere å se hvor det pipler ut luft. Det er litt lettere å få øye på såpebobler enn usynlige luftstrømmer. Når dekket virker tett, er det viktig å ta en liten sykkeltur, for å få fordelt væsken skikkelig.
Punkteringsbeskyttelse
Siden forseglingsvæsken fortsatt er i dekket etter at det har blitt tettet, fungerer den også som punkteringsbekyttelse. Hvis man får et hull i dekket, vil væsken tette dette i løpet av et par sekunder. Dette skjedde på en av de første turene, og jeg trengte ikke engang fylle på mer luft.
Genialt
Det geniale med dette systemet, er at både dekk og felgbånd slåss om plassen innunder felgkanten. Når du pumper luft inn, presses dekket mot felgbåndet, og det blir helt tett. Felgen har, så vidt jeg kan se, ikke noe med tettingen å gjøre. Mountain Bike Action rapporterte at de kunne ha 10 PSI i dekket, og presse det bort fra felgen uten at det slapp ut luft!
Montering av dekket
Stan's er overranskende enkelt å montere, fordi felgbåndet hjelper med å holde det tett mens du pumper i luft. Det betyr at de fleste dekk med kantbånd av kevlar (aka. "folding") lar seg pumpe opp med vanlig gulvpumpe. Jeg prøvde med et sett Hutchinson Jumbo med stålkantbånd, og de fikk jeg ikke til uten å bruke CO2-patron. Det virker som stålkantbåndet gjør at dekket ikke presser nok utover når det er tomt. Hutchinson Mosquito 2.3 med kevlarkantbånd gikk på første forsøk, så også Hutchinson Python og Bontrager Revolt Super X. Her må man rett og slett prøve seg litt frem. Stan sier at ikke alle kombinasjoner av dekk og felg fungerer, uansett om man bruker trykkluft eller ikke. Systemet gjør jo noe som i utgangspunktet ikke er mulig.
Kjørefølelse
Selv om UST ble funnet opp for å bli kvitt punktering, ble et fort klart at det også gav andre positive effekter. Det første man merker når man setter seg på sykkelen, enten man har UST eller Stan's, er hvor mye mer komfort man har fått. Vår egen Øyvind beskrev det som å ha fått en tomme mer vandring foran og bak. Siden man nå slipper å ha en slange som ligger spent opp som et trommeskinn inni dekket, får man ekstra komfort selv om man bruker like mye luft som før. Dekket former seg også mye letterer rundt ujevnhetene i terrenget, og man får merkbart bedre feste.
En annen stor fordel er at rullemotstanden går ned. Dekket deformeres når det kommer i kontakt med underlaget, og det oppstår bevegelse mellom slange og dekk, som igjen gir friksjonstap. Uten slange slipper man dette, og det ruller merkbart lettere. Jeg kan nå kjøre 35 PSI foran og bak på mine Python, uten å føle at det ruller tregt selv på asfalt. Før brukte jeg aldri mindre enn 40 PSI, og da var det et kompromiss mellom rullemotstand og komfort/feste. Jeg ville ha 50 PSI for rullemotstanden, og 30 PSI for komfort/feste.
Svakheter
Foruten å være litt mer omstendelig å montere enn vanlige dekk med slanger, er du nå litt mer utsatt hvis du får en flenge i dekkveggen. Forseglingsvæsken klarer fint å håndtere mindre hull, men får du en større flenge, klarer ikke væsken å tette. Hadde du brukt slange, og flengen er liten, ville slangen holdt seg innenfor. Med Stan's slipper luften ut. Er flengen stor, spiller det ingen trille, for da ville du punktert selv med en tykk slange. Får man først en flenge, fikses hullet på gamlemåten: Tett flengen i dekket med gaffatape, ta ut felgbåndet, og sett i en slange. Tar akkurat like mye tid som før. For litt mere beskyttelse kan man benytte UST-dekk, for de har tykkere sidevegger.
Hva så, da?
I det halvåret jeg har brukt Stan's, har jeg ikke hatt noen som helst problemer utover litt plundrete montering. Jeg kan kjøre mindre og lettere dekk enn før, og få samme kjøreegenskaper som med store dekk med slanger. Eller jeg kan kjøre store dekk, og få bedre kjøreegenskaper. Eller jeg kan kjøre UST-dekk. Eller vanlige dekk og slanger. Ja takk, begge deler! Og ikke minst, jeg kan fortsette å bruke mine lette, fine King-hjul, og selv velge akkurat det dekket jeg vil ha. Og det til prisen av halvannet tubeless-dekk! Noe av det som glitrer, er faktisk gull!
Hva, det er mer?Stan lager også et annet slangeløst system. Dette er det første systemet han kom med, og har ikke felgbåndet, det bruker et lag med elektrikertape som forsegling. Dette systemet veier bare 75g pr/dekk, og er perfekt for de som vil tyne vekten maksimalt. Billigere er det også, USD 35 pr sett, men det lider av et par svakheter. Som UST, kan det slippe ut luft hvis du har lite trykk og får stor sideveis belastning på dekket. Jeg har brukt dette på bakhjulet i 6 månder uten at dette har skjedd. Det er også ofte vanskelig å få luft i dekket når det er helt tomt, for dekket ligger ikke an mot et gummifelgbånd. Løsningen blir da å bruke en CO2-patron eller kompressoren på bensinstasjonen. Når dekket engang er på plass, går det fint med vanlig pumpe. Greit hvis du ikke bytter dekk ofte, ikke så greit hvis du sykler ritt, og vil bytte til andre dekk når du har sett løypa. |
Importør?Fra og med 17.07.2002, er Dogstar Bicycles ved Ole Blokhus importør av Stan's og andre produkter fra Notubes. Testen ble utført i langt tid før dette, og er derfor fremdeles å anse som som nøytral. |