X-project-skoene vil komme i tre modeller i forskjellig prisnivå, og også egne jentemodeller på nivå 2 og 3. Prisen vil bli fra ca 1000 til ca 2000 kroner.
Hva er X-project
Super-allrounder og superveteran Brian Lopes både tar og får noe av æren for igangsettingen av prosjektet. Brian, som er aller mest kjent som tidligere verdesmester i 4X og utfor, samt vinner av XC-eliminator-verdenscuprittet i Houffalize i våres, ønsket seg en stiv, men gåvennlig sko.
– Jeg setter pris på en stiv sko for å få skikkelig kraft ned i pedalene, men når jeg er ute og sykler så oppstår det stadig situasjoner der jeg må av sykkelen å gå, sier Lopes selv.
– Vi utviklet noen prototyper som Brian kunne teste og han vant rittet i Houffalize med en prototypesko. Men vi testet også skoene på Universitet i Coloroado der vi hadde testsyklister som syklet med sensorer på kroppen og O2-målinger med våre sko og med tradisjonelle stive sko. I disse testene kunne vi se at det var deler av foten som ikke hadde noen effekt i tråkket og at en stiv sko ikke alltid er bedre. Det viser seg at du ikke bruker tærne til så skape kraft ned i pedalen, samt at du ikke bruker hælpartiet til å tråkke ned i pedalene. Vi så også at testsyklistene skapte minst like mye kraft med våre X-project sko som med både våre egne og andres rene rittsko, forteller Tony Torrance.
Tanken med X-project-skoene er at de er relativt myke foran skoklossen, slik at tærne kan bøye seg, samtidig er skoene mye i under hælpartiet slik at det blir mer behagelig å gå. I tillegg har Pearl bygget inn en EVA-kile i hælen lik den vi vil se på fotballsko for eksempel. Denne bidrar med støtdemping og komfort når du går, uten at det går utover tråkket på pedalene.
Pearl Izumi har i tillegg jobbet for å holde vekten på skoene lav, samt at yttersålene både skal gi godt grep på vått fjell og jord, samt ikke slites ut for fort, uten at den skal øke vekten.
Yttersålen består av hule plastknaster for lavvekt, mens disse er toppet med et lag med myk gummi for grep. Gummilaget er festet på plastknastene i selve støpen, noe som i følge Torrence var noe de jobbet lenge for å få til. Skoknaster som faller fra hverandre er noe de fleste terrengsyklister med noen år i skoa har opplevd. Pearl Izumis mann er ganske så sikker på at de har fått til å sette sammen gummien og plasten uten at disse skal skille lag.
– Det at det var så vanskelig å få til er nok grunnen til at ingen har gjort dette før, sier han.
Skoens underdel er laget i Italia, mens skoens overdel er laget på en av Shimanos fabrikker i Kina. Pearl Izumi har sin egen lest og bortsett fra at Shimanofabrikken er involvert er skoen et helt uavhengig prosjekt fra Pearl.
Toppmodellen 1.0 har samme material i overdelen som Nikes nye baskesko. Det skinnlignende stoffet er egentlig en form for thermoplast. Dette plastlaget ligger oppå et lag med tekstil-netting for lufting. Den litt rimeligere 2.0 har noe tettere overdel uten tekstil-netting og med en annen spenne med noe færre justeringsmuligheter.
Vekten på skoen er oppgitt til 320 gram pr sko. Noe som er ganske så konkurransedyktig med andre topp rittsko på markedet. Dessverre veide vår testmodell i størrelse 44, som tilsvarer 43 i andre sko, 370 gram, uten innleggsåle. Altså 100 gram mer per par enn Pearl Izumi oppgir. For dårlig. Det kan tenkes at våre testsko som er førproduksjon veier mer enn produksjonsskoene, men vi spurte Pearls mann spesifikt om disse skoene var kvalitetsmessig helt like produksjon, og fikk bekreftende svar på det. Det er derfor alt for dårlig at skoene veier nærmere 15 prosent mer enn oppgitt.
På pedalen
På sykkelen er det lite som merkes til at dette er en sko som er laget med tanke på at den skal kunne gås i. Skoen føles stiv og presis på pedalen og komforten i den lette og smidige overdelen er høy. De to borrelåsene og jekkestroppen gjør det lett å tilpasse passformen, også i fart. Skoen er merkbart smalnende mot tuppen, men likevel relativt romslig over tærne. De er små for størrelsen og denne testeren som vanligvis bruker 43 i sko, måtte opp til 44 i disse. Innleggssåler fra andre 43-sko passet perfekt i Pearls 44.
Innersålen og passformen i skoen føles komfortabel og støttende. Skoen vil leveres med tilpassbar innleggssåle som lar deg bygge opp under forfot og fotbue hvis ønskelig. Hælkappen er tett og god og skoen sitter godt fast under sykling. Ved harde trekk i pedalene føles noe giv i overdelen, men dette kan strammes inn. Karbonsålen føles veldig stiv og fin på pedalene og det er ikke mulig å kjenne at det er bygget inn fleks både i tupp og hæl under sykling.
På bakken
Under gange og løping er det åpenbart at skoene er snillere mot foten enn andre tilsvarende sko. Tåpartiet bøyes uten å lage en hard knekke og hælpartiet både vrir seg og griper mot underlaget. Det myke ytterlaget på sålen griper godt mot fjell. Sitting på huk er vesentlig mer komfortabelt enn med andre sko med karbonsåle, noe som er fint under fotografering, mekking og selvfølgelig all aktivitet av sykkelen for øvrig.
Revolusjon?
Pearl Izumis X-Project realiserer noe som mange skoprodusenter har prøvd og tenkt tidligere. Kombinasjonen av tråkkeffektivitet og gåvennlighet er noe mange terrengsyklister er ute etter. . For oss som liker å ralle rundt på tekniske stier med stive karbonsko er uansett Pearls X-Project en super nyhet og et godt svar på et ønske mange har hatt.
De første timene med skoene tyder på at Pearl har truffet bra med både passform og komfort, uten at det har gått ut over tråkket. Vi vil bruke skoene mer utover for å se om de også har fått til kvaliteten. Vi kommer også til å prøve disse skoene mot Specializeds tilsvarende S-Works Evo-sko, som også er laget med tanke på rask stisykling. Denne har dog ikke mykere såle i front og hæl, men forsterkninger, og andre funksjoner som gjør den mer stivennlig enn en ren rittsko
Disse skoene kan fort bli et førstevalg utover til leken stisykling og trening i terrenget, spesielt vil de komme til sin rett på turer der gåing er påregnet.