Race Faces orginale Turbine LP krankarmer satte tidlig standarden for styrke, vekt og design på high-end-kranker, og Race Face har siden vært Shimanos største konkurrent på krankmarkedet. Da shimano for to år siden lanserte sin nye Hollowtech II-krank, med utvendig kranklager og overdimensjonert, hul aksling, hadde med ett Shimano et overtak. Men det var midlertidig.
Race Face har med sin nye krankserie for alvor svart på tiltalen, og først ut er Race Faces nye xc-krank.
En real oppgradering
Race Face har ikke bare sett seg fornøyd med å kopiere Shimanos løsning: De har forsøkt å gjøre den bedre, noe de på lang vei må sies å ha lyktes med. Shimano har måttet tåle kritikk på en rekke punkter, spesielt i forhold til kjedelinje, holdbarhet på lagre og slitestyrke på drevene. Dette er alle områder hvor Race Face ser ut til å ha gjort hjemmeleksa si.
En av de aller største forskjellene på Race Face X-type og Shimano Hollowtech II er at Race Face sin løsning lar deg justere kjedelinjen: Kjedelinjen måles fra midten av krankhuset til midten av midterste krankklinge. Shimanos Hollowtech II-løsning gir deg 50mm kjedelinje, enten du vil eller ikke. Dette passer på noen sykler, men langt i fra alle. Problemet blir ofte at du får et alt for vridd kjede når du har det i ytterposisjonene på kransen, noe som fører til at kjedet slites fortere, giringen blir mindre presis og kjedet faller lettere av ved bakovertråkking. Race Face har imidlertid gjort det geniale å la deg enkelt justere kjedelinjen mellom 48 og 50mm ved å flytte små plastikkshims fra den ene til den andre siden av krankakslingen. Noen vil kanskje grine på nesen av at hele kranken flyttes enten mot høyre eller venstre når kjedelinjen justeres, men å mene at man merker at den ene pedalen sitter 2mm lengre ut til den ene siden enn til den andre er tull. Kroppene våre er så langt fra symmetriske at slikt ikke kan merkes andre steder enn inne i hodet ditt.
Noe man må passe på
Race Face har lagt mye arbeid i å gjøre lagrene så holdbare og solide som mulig. Det er ikke til å komme bort fra at de vanlige ISIS-lagrene har ført til dårlig nattesøvn hos flere produsenter. Når både lager, aksling og lagerkopper skal plasseres inni selve krankhuset blir det plutselig veldig trangt. På ISIS-kranklagrene har dette gått utover kulelagerkvalitet og holdbarhet. For det første fordi kulelagrene må være veldig små og for det andre fordi kulelagrene i de fleste tilfeller har blitt plassert svært nær hverandre. Den nye standarden med utvendige lagre gjør det imidlertid mulig å bruke store lagre, og man får plassert dem langt fra hverandre. Dette gir seg utslag i lengre levetid og en stivere krankkombo. Det er imidlertid viktig at man merker seg at denne typen kranklagerløsning stiller større krav til krankhusgjengene og sideveggene i krankhuset. Hvis lageret ikke blir stående 100% rett, vil lagrene slites vesentlig fortere.
Etter en liten uke opplevde vi at det ble slark mellom krankarmen og lageret på venstre side. Til vår overraskelse var det imidlertid ikke mulig å stramme til krankarmene mer. Vi trodde først at det var noe alvorlig galt, men en kikk i instruksjonsmanualen ga løsningen: Etter innkjøring kan det være nødvendig å sette på en ekstra plastikkshim på venstre side av akslingen. Vi gjorde som instruksjonsboka sa, og har ikke rørt krank eller lager etter dette. At vi måtte bruke en ekstra shim skyldtes at krankhusbredden var noe smalere enn de 73 oppgitte millimetrene (ca o,5mm).
Raskt og presist
Krankdrevene er også helt nye for 2004-sesongen. Race Face har utviklet helt nye skifteramper på drevene for bedre giring og presisjon, noe som fungerer svært godt. Drevene Race Face har levert tidligere har ikke giret så presist og raskt som Shimanos drev, men Shimanos forsprang er nå tatt igjen. Race Face Deus-kranken girer på alle måter like godt som klingene på Shimanos XTR- og XT-kranker, og særlig bedre enn dette blir det ikke. Race Face har også alltid levert drev med svært god slitestyrke, noe som ikke ser ut til å være endret nå. Men drev er jo uansett noe som slites og må byttes før eller senere. Det er da godt å vite at man får en pakke med alle drevene for 949 kr, inkludert skruer. Det er hundrelappen mindre enn Shimano skal ha for kun det største drevet til XTR-kranken!
Er det der lett og stivt, ell'?
Race Face Deus X-type er den letteste aluminiumskranken det kanadiske firmaet noen sinne har laget. Det er også den stiveste xc-løsningen de har kommet opp med, og også - hvis vi skal tro på reklamen - den mest holdbare. Akkurat hvor lenge lagrene vil vare vet vi ikke, men lagrene ruller i alle fall som nye etter 4 måneders hard bruk. Armer og lagre har også tålt halvannenmeters dropper i ny og ne. Sånt liker vi!
Etter å ha prøvd både nye XTR, XT og Deus kan vi ikke si at vi har merket nevneverdig forskjell i stivhet mellom de tre. De girer også like bra. Hvis vi skulle velge mellom de tre, ville imidlertid vårt valg falt på Race Face Deus. For det første på grunn av den justerbare kjedelinjen, for det andre fordi den ser utrolig bra ut, for det tredje fordi det er billig med deler når man en gang må bytte ut drev eller lager, og for det fjerde er pris/funksjon/vekt-relasjonen svært god.
Hvis ny krank står på oppgradertingslista er Race Face Deus X-type en krank som må tas med i betraktningen.