ISIS
Nuvel, det var jo ikke det dette skulle handle om, men en krank oget kranklager. Vi i terrengsykkel.no har nemlig hatt gleden av å testeden nye versjonen av Race Faces high-endkrank for vanlig skogssykling,LP Turbine ISIS. Denne er laget for å passe kranklager av ISIS-typen, somble utviklet av Race Face, Truvativ og Chris King som et seriøst svar på Shimanos slurvete Octalink. Det betyr at hullet til krankalageret ikke erfirkantet, men rundt med en rekke spor som matcher spor ilageret. Kranklager som følger ISIS-standarden utmerker seg ved å værelike lette som de gamle firkant-lagerne, men mye stivere. Noenprodusenter har sågar laget ISIS-lager med vekt helt ned i 140g, ogdet i stål! Den store forskjellen mellom ISIS og Octalink, er atOctalink ikke har noe press i sporene, slik at disse etterhvert blirslarkete, og armene kan rotere litt på kranken. Det er særlig XTR somsliter med dette, mens XT og LX har fått dobbelt så lange spor for åforsinke problemet.
Uff-da
Jeg har det siste året brukt en Race Face Turbine LP forfirkant-lager, sammen med et Hope titanlager. Da min første SweetWings krank knakk etter fire år og 2000 brukstimer, måtte jeg ha noe nytt i en fei, som ikke var alt for tungt. Valgetfalt da på Race Face og Hope. Dette er en kombinasjon jeg har værtfornøyd med, med grei stivhet sett i forhold til vekta. Da mulighetentil å teste det siste fra Race Face dukket opp, var det lett å sija. Vekten ble riktignok 100g tyngre enn min gamle kombinasjon, men mye stivere.
Førsteinntrykk
Det første man legger merke til når man åpner esken med kranken,er at dette ser bra ut. Det er ingenting tilfeldig med utseende,overhodet, det ser bare utrolig gjennomtenkt og lekkert ut. Jeg fikkkranklageret i samme eske, og det var heller ikke dumt. Synet av etblankt og fint lager, med gull-elokserte kopper gav absolutt etfrydefult visuellt inntrykk! Og det er vel nettopp slik man vil ha detnår man har ofret nesten 6000 blanke penger. XTR koster omtrent detsamme, men ser flere hakk kjedeligere ut.
Forskjeller
I tillegg til selve kranklagerfestet, er ISIS-utgaven av TurbineLP er litt forskjellig i forhold til den gamle firkant-modellen. Dener ikke lenger frest på sidene, og selve armen er tykkere, men meddypere fresing på frem- og baksiden. En ting jeg ikke liker så bra medde nye, er at avstandsstykkene til den minste klinga er integrert ikranken. Jeg bruker kun to drev foran, og foruten å veie mer, gjør dadisse tappene at kjedet kan sette seg skikkelig fast hvis det ramlerned på krankhuset - i teorien, det har nemlig ikke skjedd så langt.
Montering - lett nok
Montering av lageret gikk lett som bare rakker'n. Botolfsenleverte med et spesialvektøy, fordi ikke alle standardverktøypasser. Det jeg hadde fra før, passet fint. Problemet er atISIS-akslingen er såpass lang og tykk, at mange verktøy ikke kommerhelt inn til lagerkoppen. Jeg passet på å sprøyte litt ekstra fett ilageret før montering, bare for å være på den sikre siden.
... eller?
Montering av armene var litt verre. De passet fint innpåakslingen, og det var bare å begynne å skru. Race Face oppgir etca-moment som skal brukes, men det viktigste er at armene er skruddhelt inn til den stopper mot en skulder på akslingen. Det var herproblemene begynte. Jeg måtte tre et gammelt styre innpåunbrakonøkkelen for å få strammet bolten nok, og selv da måtte jeg tai alt jeg kunne. Har du løftet mye skrot på SATS, er det bare å ropepå dama, for er kommer musklene til å bule. Har du ikke løftet myeskrot, er det fare for at du må tusle slukøret tilbake tilsykkelbutikken, og be om hjelp til å montere. Men armene kom tilsluttpå plass. Og ved neste gangs montering, skal det gå lettere, formetallet i armene setter seg litt første gang.
I bruk
Så hvordan fungerer de? Vel, på en fulldempet er det ikke fullt sålett å føle om en krank er stiv eller ikke, for det er så mye annetsom flekser og gynger. Men det jeg merket er at kjedet ikke lengersubber borti fremgiret når jeg trår til. Pakken jeg brukte før, føltesikke spesiellt myk, men det var umulig å få kjedet til å holde segunna fremgiret, selv om alt var justert riktig. Med LP ISIS eravstanden til giret den sammen hele tiden, og det er jo et veldig godttegn. I tillegg merket jeg at pedalene "fløt" mindre rundt underføttene, de var liksom akkurat på samme stedet hele tiden. Jeg følteat noe gav seg mindre under føttene enn tidligere, og det gav inntrykkav at mer av kraften gikk til fremdrift, og ikke tilkrankbøying. Giringen går som en drøm, like bra som det beste fraShimano. Å gire mens man trår hardt er ikke anbefalt på noen kranker,men selv det går greit.
Konklusjon
Jeg har brukt Turbin LP ISIS i ca 4 uker nå, og førsteinntrykketstår seg. Dette virker som en kombinasjon som kommer til å holdelenge. De doble lagerne gjør at dette tåler mye juling, samt også engod del dritt før noe må byttes. Den tykke akslingen gir lite rom forluft mellom lagerne, og dermed er det mindre luft som senker trykket ikaldt vær, og suger inn fuktighet. Gjør du som jeg, og fyller dettemellomrommet med fett, holder det sikkert enda lenger. En vinnerkrankfra Race Face.