Syklene som er med i testen er:
Yeti ASR5 med Race Kit
Trek Fuel EX 9.8
Lapierre X-Control 510
Merida One Twenty 4000
Giant Trance X Advanced SL1
Ghost AMR Lector 8700
Raske sykler
På kuperte norske skogsstier er denne kategorien sykler i sitt ess. På sitt beste føles de tilnærmet like kvikke og akselerasjonsvillige som rittfulldempere med 100 mm vandring. Når terrenget blir teknisk og farten blir høy, byr de likevel på trygghet og styringspresisjon som går utenpå skjøre rittsykler. Disse moderne terrengsyklene er i tillegg ganske så lette, og lar seg lett tilpasse ønsket sykling med et dekkbytte.
Disse syklene vil for mange åpne døra til sprek stisykling med raske akselerasjoner og inspirerende klatreegenskaper. Kommer du fra en hardtail, vil du umiddelbart føle deg mer trygg. Kommer du fra en grovere stisykkel med 160 mm vandring, vil du kanskje oppdage gleden ved å klatre opp bratte bakker og ved å kunne akselerere på korte flater, uten tyngdekraftens hjelp.
Testet hjemme
Vi har testet disse syklene på høstvåte stier i Oslo-området, og flere av testsyklistene ble raskt begeistret, både for selve sykkelkategorien, men også for flere av syklene i testen. Ønsker du å rydde opp i boden, eller er ute etter én sykkel som kan dekke de fleste behov, bør en av disse være midt i blinken. Merk at de fleste av syklene her selvfølgelig kommer i både rimeligere og dyrere versjoner. Først og fremst vil du ved å betale mer få en litt lettere sykkel. I denne kategorien ser vi etter sykler som kan sykles hardt, i nær sagt all slags terreng, og som gjerne kan brukes som sportslig treningssykkel på variert underlag, og som konkurransedyktig rittsykkel i teknisk krevende løyper.
Utstyret
Det er litt forskjellig hva de ulike sykkelprodusentene ser for seg er primærbruken for sykkelen. Dette gjør seg utslag i dekkvalg og utstyrsmiks. Jevnt over kan vi si at vi til en pris rundt 30 000- 35 000 kroner i denne kategorien forventer topp demperdeler, solide og kraftige skivebremser, samt girdeler på Shimano XT-/SRAM X9-/XO-nivå. Det er stor prisforskjell på testens dyreste og rimeligste sykkel, men forskjellen i ytelse er mye mindre enn prisforskjellen antyder. Merida-sykkelen kommer kun i to versjoner i Norge. Den rådyre One-Twenty 4000 som er testet her, og en rimeligere variant med aluminiumsramme. Også Ghost, Giant og Trek har tilsvarende modeller med en rimeligere aluminiumsramme tilgjengelig. Dette kan være vel så gode kjøp hvis du prioriterer robusthet over noen hundre gram spart.
Demperoppheng
I denne sykkeltesten har vi eksempler på flere forskjellige demperoppheng. Giant og Lapierre har hver sin versjon av et oppheng med stivt baktriangel, koblet til fronten med to separate vippeledd. Merida og Yeti har begge bakhjulsoppheng med stivt kjedestag, mens Trek har sitt eget system med ledd rundt bakakslingen og en demper flytende mellom sete- og kjedestag. Ghost-sykkelen har et klassisk Horst link-oppheng, med leddet kjedestag og seterørsmontert vippearm. Lapierre-sykkelen er den eneste i testen uten 15 mm aksling foran, mens Trek i tillegg har 12 mm aksling bak. På Yeti-sykkelen kan du velge 12 mm bak, men vår testsykkel kom med vanlig hurtigkobling. Ønsker du å sykle ritt, bør du vite at 15 mm foran og 12 mm bak gjør at det tar litt lenger tid å få av hjulet ved en punktering. Heldigvis punkterer man veldig sjelden på forhjulet, spesielt med moderne slangeløse oppsett. Hjulene på Lapierre, Giant og Trek lar deg lett sykle uten slanger i dekkene.
Eksempler på andre sykler i denne kategorien:
Cube StingCube AMS 110/130KTM LycanSpecialized Epic EVOCanyon Nerve XCRocky Mountain Element MSLScott SparkCommencal Super 4Cannondale RZ120Turner FluxIntense Spider 2Nicolai Helius RCGT Sensor