Revel er et nytt merke på stisykkelmarkedet. Folkene bak er likevel veteraner i bransjen. Vi har testet deres letteste og kvikkeste stisykkel, Revel Ranger. Karbonramme, 115/ 120 mm vandring, aktivt oppheng og moderne geometri er stikkord for Revel Ranger
Revel, som har kontorene sine i Carbondale (ja faktisk), Colorado er ledet av Adam Miller som tidligere eide og driftet fatbike-merket Borealis.
Hans nestkommanderende Jeremiah Starkey jobbet med demperutvikling hos RockShox i ti år før han sammen med Dave Weagle konstruerte supergaffelen Trust Performance.
Samtidig jobbet han med Miller med å få Revel på beina.
Revels CBF demperoppheng er utviklet av freeride-pionerene Canfield Brothers.
I et stisykkelmarked som kan føles stappfullt er det tydeligvis rom for nye aktører så lenge de spiller kortene sine riktig, har kunnskap og engasjement og lager interessante sykler.
Revel har kun tre modeller i porteføljen. Ranger er den nyeste av de tre, og også den letteste. De to andre, Rail og Rascal er grovere stisykler.
Rail har 160/170 mm vandring og 27,5-tommers hjul. Rascal har 130/140mm vandring og 29er hjul.
Ranger, som vi tester her, har 115 mm vandring bak og 120 mm foran og store hjul. Dette plasserer den i den trendy kategorien for robuste ritt- eller kvikke jagesykler. Her får du (nesten) rittsykkelens respons, kvikkhet og lave vekt, kombinert med de grovere stisyklenes selvtillitskapende geometri og robusthet.
Revel Ranger følger uten tvil trenden med lang, slak og lav. Rammelengde på 473 mm i størrelse large er i den lengre enden av skalaen for stisykler, også dem med lengre vandring. Styrevinkel på 67,5 grader er dog ikke revolusjonerende slakt, men den korte gaffelen tatt i betraktning likevel i tråd med gjeldende trender.
Overrøret er dog blant de aller laveste vi har vært borti, noe som gir plass til en senkepinne med hele 170 mm vandring. Rått på en sykkel med ritt-ambisjoner.
Seterørsvinkel på 75,3 grader er bratt uten at det plasserer deg så langt frampå sykkelen at tekniske klatringer blir ekstra krevende og det å løfte forhjulet blir en prosess på linje med å få støtte fra Nav.
Testsykkelen er en Revel Ranger med X01-kit.
Den har RockShox SID Ultimate gaffel og Luxe Ultimate bakdemper. Hjulene består av Revels egne 30 mm breie karbonfelger og Industry Nine 1/1-nav.
Karbonstyre fra Enve, senkepinne fra Crank Brothers og stem fra Truvativ på 40 mm gjør det hele til en pakke som ikke overlater mye til oppgraderingsavhengige syklister å pirke på.
Bremsene, SRAMs G2 RSC med fire stempler og karbonhendel er paret med 180 mm bremseskiver. Supre bremser til en sykkel som både skal sykles fort og hardt oppover og nedover. Testsykkelen kom med 160 mm bremseskive bak, noe som egentlig kun hører hjemme på rene rittsykler.
Vi opplevde da også at vi måtte klemme hardere i bremsehendelen enn vi ønsker. Sykkelen fortjener kraftige bremser og fire-stempels-bremsene fra SRAM bør settes opp med 180 mm skive. At bakbremsen på testsykkelen var litt svampete skyldes nok en kombinasjon av liten bremseskive, dårlig innkjøring og et par bobler luft i systemet.
Ranger-ramma er basert rundt det spesielle CBF-opphenget utviklet av Canfield Brothers. Opphenget kan minne litt om DW-link-opphenget vi finner på Ibis og Pivot-sykler, men har en noe strammere følelse i praksis.
I motbakker opplever vi at Revel Ranger er en av de aller beste klatrerne vi har prøvd. Den biter seg fast i underlaget og den lange rammen gjør det lett å holde balansen selv om vi blir dyttet litt ut av ideallinja. Den ekstra store SRAM-kassetten gjør også at selv de bratteste motbakkene lar seg forsere, så lenge viljen er stor nok.
Testsykkelen kommer uten styremontert låsebryter til demperne, men vi savner den ikke et sekund. I bratte klatringer er det en klar fordel med åpen bakdemper som lar bakhjulet spenne dra mot underlaget og hele tiden finne feste. På jevnere underlag er huskingen helt minimal. Som med DW-link gir CBF-opphenget en følelse av ekstra fremdrift også på grus og jevne stier.
I slakt og teknisk terreng kan vi nyte å jage stående på pedalene. Ramma gir god snert og igjen føles det ikke som om demperopphenget suger kraft, snarere tvert i mot. Her skyter vi fart bortover stien. Den relativt lave vekten, og de lave overrøret gjør at sykkelen føles veldig leken og lettstyrt.
Utagerende kroppsspråk i søken etter feste eller lave svev over skarpe hindringer fungerer supert. Det lave overrøret gir god plass til å legge sykkelen og kroppen i motsatte retninger på glatte traverser, og vi slipper å dælje kneet mot overrøret mens vi bryter oss opp krevende klatringer.
I bratte utforkjøringer føles Revel Ranger mer kapabel og solid enn den korte vandringen tilsier. Den er kanskje ikke helt på nivå med Santa Cruz Tallboy 4 eller Ibis Ripley, men den har da også kortere vandring og lavere vekt. Hvis vi skulle konkurrert i et enduroritt og latt klokka gå både oppover og nedover ville Revel Ranger vært en av de aller raskeste syklene.
Den klatrer som en rittsykkel, med enda bedre feste, og kan gønnes nedover som en stram, men tillitvekkende stisykkel.
Kvalitetsfølelsen på Revel Ranger er også veldig høy. Sykkelen er blant de mest stillegående syklene vi har prøvd. Dette kan skyldes det nye, stramme SRAM-bakgiret beregnet på 10-52-kassetten, men det er nok også på grunn av Revels smarte vaierføringer gjennom egne rør i ramma og det faste, men ettergivende demperopphenget.
Hjulene løfter inntrykket av sykkelen. Det effektive baknavet og de breie karbonfelgene passer denne sykkelens allsidige egenskaper perfekt. Vil du bruke sykkelen i ritt kan et lettere dekkpar vippe den ned under 12 kilos-grensa. Da vil du sitte på et trumfkort i form av supereffektiv tråkk og demping bak, og stiv og presis styring i front.
Revel er kanskje et nytt og lite merke, men vi kan etter å ha prøvd Ranger med en gang slå fast at de vet hva de driver med. CBF-opphenget som gir Ranger superkrefter, vil nok fungere minst like bra med lenger dempervandring.
Er du på utkikk etter en stisykkel som fungerer like bra oppover som nedover og som gir deg effektiviteten og grepet du trenger for å mestre skogens mest krevende partier bør Revel Ranger stå langt opp på ønskelista. Revel Ranger er helt klart inne på topp-tre-lista i kategorien for kvikke stisykler. Hvis du ønsker enda mer effektivitet enn kategorilederne Ibis Ripley og Santa Cruz Tallboy byr på kan Revel Ranger være sykkelen for deg.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.