Etter mange timer med geometrianalyser, materialundersøkelser og valg og egenutviklig kom den første Rivette-prototypen på hjul tidlig i 2004. Rivettes mål var og er å levere svært gode sykkelrammer til såvel mosjonister som konkurranseryttere til en fornuftig pris. Både til terrengsyklister, landeveisracere og røvere. Rammene Rivette lager i dag kan på ingen måte kalles billige, men Rivette mener at rammene kvalitetsmessig og kjøremessig kan sammenlignes med langt dyrere rammer.
I dag leverer danskene én racerramme, én hardtail terrengramme og én fulldempet terrengracer.
Komfort i fokus
Det er Rivettes hardtail vi har fått teste i denne omgang. En ramme med løsninger vi ikke finner mange andre steder i bransjen. Som alle rammeprodusenter som satser på racingmarkedet, har danskene i Rivette også satt seg fore å bygge rammer som både er svært stive og effektive, samtidig som de er lette og raske. I motsetning til de fleste av deres konkurrenter, har Rivette vært opptatt av at racingsykler også skal være komfortable. Det mest fremtredende designelementet i så måte er setepinneforingen. Seterøret på ramma er av den overdimensjonerte typen (35mm), men pga av shim'en bruker man allikevel setepinne med 27,2mm diameter. Komforten økes betraktelig. Shim'en er nemlig laget slik at den lar setepinnen flekse ørlite grann mer enn vanlig. På denne måten har man kunnet produsert en hardtail som er svært komfortabel, samtidig som den er stivere, mer retningsstabil og mer responsiv enn det meste annet vi har testet av hardtailer. Komfortmessig kan den sammenlignes med en godt bygget stål- eller titanhardtail. Det er ikke dagligdags kost for en aluminiumshardtail!
Innvendig wireføring
En annen detalj vi i utgangspunktet ikke var kun positive til, var valget av innvendig wireføring. Innvendig wireføring er noe vi har fått bryne oss på ved flere anledninger (blant annet her), og det er en designløsning vi sjelden har vært mer enn mellomfornøyde med. Det ser utvilsomt fint ut og wiren skal i utgangspunktet være bedre beskyttet mot elementene når de plasseres inne i ramma. Men å skifte wire og innvendige hylser har imidlertid ikke alltid vært like lett. Forseglingen har heller ikke i alle tilfeller vært særlig god, noe som har ført til hyppige wireskifter og medfølgende frustrasjon og skjelsordytringer. Begge deler er ting vi gjerne skulle greid oss foruten.
Rivette har allikevel valgt å gå for denne løsningen. Den viktigste for Rivette har vært fokuset på å få forseglet wiresystemet helt. Det betyr mindre slitasje, færre wireskifter og mindre banning over at giret ikke funker som det skal. Det finnes jo selvsagt utvendige wiresystemer som er helt forseglede, men da går man jo glipp av det ”rene” utseendet en ramme uten en eneste utvendig wirestopper har. Rivette har for syns skyld laget wirestoppene som er plassert på styrerøret, og wireførerne inne i ramma (inne i det overdimensjonerte krankhuset) i titan. Da modellen vi har hatt på test er siste prototype, kan det ikke garanteres at disse rørene blir levert i titan på produksjonsmodellene.At man i tillegg har valgt å legge skivebremsslangen innvendig (Rivette lager terrengsykler for bruk kun med skivebremser) er vi kanskje ikke så fornøyd med, men når den først er på plass, ser det unektelig svært pent ut.
Bare rør!?
Som de fleste andre som har rotet seg bort i rammeproduksjon, har også Rivette valgt å produsere rammene sine i Taiwan fremfor i Danmark. Dette skyldes både pris, valgmuligheter når det gjelder design og rør og ikke minst pris. I motsetning til de aller fleste andre (kanskje alle) har imidlertid ikke danskene slått seg til ro med å velge rør fra bare én rørprodusent eller rammemaker. Dette har selvfølgelig gjort produksjonen litt dyrere, men når vi nå har sett og prøvd resultatet i noen måneder må vi si oss enige i at Rivette har brukt pengene fornuftig. Alle rørene er svært overdimensjonerte og designet for nettopp å gjøre Rivettes rammer til noe helt spesielt både når det gjelder design og funksjon. Hvis du trodde at Cannondale og Klein bruker overdimensjonerte rør, må du tenke om igjen. Alle rørene i fronttrianglet er større en det meste annet vi har vært borte, og kjedestagene er vel noen av de kraftigeste vi noen gang har sett på en xc-racingramme. Styrerlageret er av no-stack typen og dette valget har latt Rivettr gå for ekstra stor rørdiameter også her og også sikret størst mulig anleggsflate for sveisene. Alle disse store rørene resulterer i en ramme som ser massiv ut.
Racing og sykkelvekt
Når man skal lage en sykkel for de mest ihugga racingfantastene, er vekt en svært viktig faktor i regnestykket. Rivette har valgt å ikke gå helt av hengslene når det kommer til vektspørsmålet, men det er allikevel snakk om svært lette rammer. En anodisert medium er oppgitt til å veie 1300 gram. Vår testramme i str. Large veide 1430 gram inkludert seteshim, seteklemme og bolter til feste av flaskeholdere. Når det kommer til produksjon av rammer til bruk i konkurranser, er det alltid et spørsmål om hvor langt man kan strekke seg nedover når det gjelder vekt og hvordan dette vil påvirke kjøreegenskaper og holdbarhet. Rivette synes å ha strukket seg så langt de kunne samtidig som de ønskede egenskapene ble beholdt.
I aksjon
Vi har selvfølgelig ikke testet dette som en ren racingmaskin. Vi har først og fremst vurdert sykkelen til rask stibruk. Og vi kan med én gang si at dette er en ramme som trives svært så godt når underlaget hovedsakelig består av røtter og stein, stien er smal og bakkete, og svingene mange og krappe. Rivette H6 utmerker seg med å være lettsyklet, rask og komfortabel. Den elsker skjærende svinger og rask singletrack. Med gaffel med 100mm vandring (ramma er oppgitt til å være designet for gaffel med mellom 85 og 95mm) vandring), er styringen kontant uten å være nervøs. Sykkelen er relativt høy i fronten og under kranken og føles absolutt ikke som en lett xc-racer når det blir skikkelig hårete. Den føles stabil, letthåndterlig og forutsigbar.
H6-ramma holder det Rivette lover og vel så det. Den er lett, svært stiv når det gjelder kraftoverføring, er balansert og lett å håndtere. Det er definitivt snakk om en sykkel som er lett å ha med å gjøre. Sittestillingen er komfortabel, tatt i betraktning at det er snakk om en racingsykkel, og sykkelen er svært responsiv både i tråkket og når man skal hoppe, løfte og rykke sykkelen opp og rundt, slik man gjerne må når man beveger seg på to hjul langt til skogs.
Skal vi trekke frem noe vi ikke likte med ramma, må vi nok trekke frem den innvendige wireføringen. Det er imidlertid ikke entydige negative følelser. Når det gjelder girwirene, har den innvendige wireføringen fungert svært bra. Det er lett å tre wirene og systemet har i den norske høstgjørma holdt seg rene, pene og ikke minst velfungerende. Når det gjelder bremsen, må denne demonteres for å tres gjennom ramma. Slangen er også noe vanskeligere å tre enn wirene. Det ser som nevnt veldig bra ut når den først er på plass, men vi er fortsatt i tvil om vi synes at dette er en optimal løsning.
Alt i alt har dette vært et svært positivt bekjentskap, og forhåpentligvis vil vi kunne få prøvd ut sykkelen i rittsammenheng når våren igjen er her. Vi har tro på at dette kan gå svært fort med riktig mann på pedalene.
(Alle bildene er hentet fra Rivette's hjemmeside. Egne detaljbilder og action shots kommer)