Hva er dette?
Sid Race Carbon skiller seg fra alle andre dempegafler på ett vesentlig punkt: Krone og styrerør er laget i karbonfiber, i ett sammenhengende stykke. Bortsett fra det, er gaffelen identisk med SID SL, bortsett fra bremseboss i titan. Det ene beinet inneholder luftfjær og negativ luftfjær, som justeres via vanlige bilventiler på henholdsvis toppen og bunnen av beinet. Det andre beinet inneholder oljedemperen, som er av Rock Shoxs "Pure Damper"-type. På toppen av dette beinet sitter en hendel for å låse gaffelen, og i bunnen av beinet er en knott for å regulere returndempingen.
Sexy!
Det som slår en først, er det utrolig lekre utseendet. Ytterbeina har den sexy "Electric Blue" som Sid Race har hatt et par år nå, mens gaffelkrona lyser "karbonfiber" lang vei. Innerbeina har ikke det nye titannitrid-belegget til SID Race Titanium, men den vanlige gullfargede elokseringen som vi kjenner fra før. Dette fordi titannitriden ikke lot seg lime fast i karbonfiberkrona. Her kunne Rock Shox godt laget et sett innerbein som ikke hadde titannitrid helt øverst, slik at de kunne limes fast. Dette er jo tross alt en topp-gaffel som bør ha alt av tilgjengelig teknologi.
Vekt
Det første vi gjorde da vi fikk gaffelen, og var ferdig med å sikle over det lekre utseendet, var å legge den på vekta. 1150g var det offisielle tallet fra Rock Shox, og det er utrolig lett! Men hva er det vår vekt sier?? 1326g?!! Hva er feil, hvorfor veier vår nesten to hekto mer enn Rock Shox sier? Ah, vi har jo ikke kuttet styrerøret! Ca seks cm av styrerøret ble kuttet av, og bremsebossene ble også fjernet siden gaffelen skal brukes med skivebremser. Hva ble vekten da? 1295g, altså 31g spart, og fremdeles 145g mer enn oppgitt. Faktum er at selv om man kutter hele styrerøret, vil den fremdeles veie en god del mer enn oppgitt. Kanskje hvis man tømmer den helt for olje? Her lages det et produkt i absolutt toppsjikt, prismessig, og så lyves det mer på vekten enn selv den mest useriøse slankepulverreklame. Dette er bare alt for dårlig, Rock Shox!
Montering
Da sjokket over vekt-løgnen hadde gitt seg, var det på tide å montere skjønnheten. (Vi i terrengsykkel.no er ikke så overfladiske at vi synes litt ekstra vekt gjør en skjønnhet mindre pen.) Det første man oppdager, er at det ikke følger med noen spesifik monteringsanvisning med hensyn til styrerøret av karbon. Det følger heller ikke med noen stjernemutter, men en egen ekspansjonsbolt i sine løse bestanddeler. Styrerøret i karbonfiber vil nemlig raskt bli skadet av en skarp stjernemutter, og det vil man jo ikke utsette sin 12.000-kroners juvel for. Etter litt fikling, ble det etterhvert klart hvordan ekspansjonsbolten skulle settes sammen.
Vi målte lengden på styrerøret både en og to og tre ganger, før vi kuttet med en fin-tagget baufil. Så banket vi den nedre ringen til styrelageret ned på gaffelkrona, og det var alt annet enn lett. Karbonfiberrøret ble så bredt nederst mot krona at det var umulig å få ringen helt nedpå. Den ble til slutt stående ca 1mm opp fra krona. Etterhvert som gaffelen ble brukt, ble den presset litt nedover, som igjen gjorde det nødvendig å etterstramme styrelageret. Ikke noen stor sak, men litt irriterende. Den litt løse lagerringen, eller noe annet, gjør at gaffelen ved store belastninger knaker som en gammel seilskute. Hmm...
I bruk
Rock Shox sier at hovedfordelen med denne gaffelen, kontra SID Race Titanium (den "vanlige" SID Race), ikke er lavere vekt, men høyere stivhet. Det høres fint ut, og samtlige amerikanske sykkeljournalister har oppført seg som nikkedukker etter sine test-turer. Men, så kommer tyske Bike på banen, og måler litt: SID Race Carbon veier 75g mindre enn SID Race Titanium. Flott. Men den er også bare 2/3 så torsjonsstiv. Det er jo katastrofalt, med tanke på hvor myk og vinglete SID Race Titanium (og SID Race/SL før den) er. Har Rock Shox rotet med tallene sine, eller rett og slett erstattet karbonfiberene med papirstrimler? Nå er faktisk ikke torsjonsstivhet så veldig viktig på en gaffel, for de eneste tilfellene man får krefter den veien, er ved bremsing med skivebrems. Det som er mer interessant, er sideveis stivhet, dvs. hvor mye det går an å dra bunnen av hjulet fra side til side. Og her er denne gaffelen ganske dårlig. Dette blir forsterket av at gaffelen holdes oppe av luftfjæren i det venstre beinet, mens oljedemperen i det høyre ikke hjelper til. Når man presser styret ned, er ikke den tynne bøylen mellom ytterbeina i stand til å fordele kreftene fra venstrebeinet og over til det høyre, og hjulet lener seg opptil et par mm over til venstresiden. I terrenget merkes dette best når du tar sats for å hoppe over røtter o.l., hele sykkelen drar merkbart over til siden sammenliknet med f.eks. en gammel Judy SL hvor fjæringen sitter i begge beina. Ved vanlig sykling i terrenget, merker vi ikke så mye til den manglende sideveis stivheten, bortsett fra at sykkelen ikke føles så trygg å kjøre fort med. På landeveien merker man det derimot helt tydelig, det er vanskelig å styre riktig i høyhastighetssvinger. Hvis man utelukkende bruker gaffelen til konkurranser, og ikke er særlig leken i sin sykkelstil, er neppe mykheten et stort problem. Når det gjelder stivhet frem/tilbake, slik man opplever under kraftig bremsing, virker gaffelen helt på høyde med SID SL. Bruker du gaffelen sammen med skivebrems, anbefaler vi navbolter på det sterkeste. Hvis ikke, vil den lave torsjonsstivheten gi deg store problemer med å holde sporet ditt mens du bremser. Vi brukte selvfølgelig bolter under hele testperioden.
Blåmandag?
Vi var veldig uheldig med vår gaffel, den kom nemlig ferdig levert med slark i foringene. Dette gjør jo neppe gaffelen stivere, og det gjør også at gaffelen lett begynner å slå frem og tilbake ved bremsing. I tillegg lider denne Rock Shox'en av det beryktede "Pure Damper Clunk", dvs. et distinkt klunk når man komprimerer gaffelen raskt. Denne gaffelen er undertegnedes fjerde gaffel med Pure Damper, og den fjerde som lider av dette. En SID SL kjøpt i fjor ble sporenstreks sendt til service hos Rock Shox i Sverige, og kom tilbake nesten like ille. Etter en telefonsamtale med Rock Shoxs servicemann i Norge, kom det frem at dette er et problem det ikke er funnet en god løsning på. Et par teorier så langt er at hele demperen beveger seg litt opp og ned inni gaffelbeinet, at det er slark i et eller annet i det flytende Pure-stempelet, eller at det er stiction i f.eks. demperstempelet. I praktisk bruk arter det seg slik at alle raske humper (uansett hvor små) gir en skarp slagfølelse i gaffelen. Ellers er kvaliteten på selve dempingen veldig bra og stabil, men den gode, smoothe følelsen ødelegges altså av klunket. Sticktion har man fått ned på et nivå som er bedre enn mange stålfjærgafler.
Konklusjon
Hadde gaffelen ikke hatt problemene med slark og skranglete demping, ville den vært bra til sin bruk. Bra... Når en gaffel koster 12000 kroner, skal den ikke være "bra", den skal være perfekt! Vi har nok vært ekstra uheldige, men vi er ikke spesielt imponerte over denne gaffelen. Den er muligens den perfekte gaffelen for deg som kun trener og konkurrerer XC, kjører passivt, og veier mindre enn 70kg. Da vil den lave vekten samt lockout'en veie opp for manglende stivhet. Veier du litt mer, liker å kjøre agressivt eller skal bruke sykkelen til andre ting enn å sykle pinglete XC-løyper, er SID Race Titanium et bedre valg, selv om den med sine 9500 kroner heller ikke akkurat fremstår som et kupp. Med mine 80kg, er mykheten i gaffelen så fremtredene at det ikke er sikkert de 200 grammene jeg sparer i forhold til en Marzocchi Marathon S, gjør at jeg faktisk sykler raskere rundt en rundbaneløype. De få sekundene jeg tjener opp en bakke, kan fort spises opp i neste utforkjøring. Men for all del, gaffelen er superlekker å se på, fungerer omtrent så bra man kan forvente at en så lett gaffel skal, og letter både sykkelen og lommeboka vesentlig.
Etter en lengre samtale med Rock Shoxs representant i Sverige, ble det klart at vår gaffel kan være en førproduksjonsmodell, som ikke er ment for salg. Den sendes derfor dit omgående, sammen med en detaljert beskrivelse av problemene. Vi kommer selvfølgelig tilbake med en oppdatering når vi får den tilbake. Inntil da, la de 12.000 kronene stå å godgjøre seg på kontoen en stund til.
Pure Damper, hva er det?Dette er Rock Shoxs high-end oljedemper. Demperen opptar hele det høyre innerbeinet, og i bunnen av innerbeinet stikker akslingen til selve demper-stempelet ut. Når gaffelen komprimeres, trykkes mer og mer av denne akslingen inn i oljekammeret, og opptar mer og mer plass. I gafler ned åpne oljedempere (Marzocchi, Rock Shox Hydracoil etc) er ikke dette noe problem, oljen stiger bare litt. Men i Pure Damper'en har man valgt å legge et stempel oppå oljen (kalt IFP på demperspråk, for Internal Floating Piston), for å hindre luft i å blande seg med oljen. Luft gir nemlig oljen lavere viskositet, så man risikerer at gaffelen blir kjappere når det humper mye. Dette stempelet presser på oljen ved hjelp av en stålfjær. Når oljevolumet stiger, presser oljen på IFP'en, som igjen presser på fjæra. Litt nedenfor IFP'en sitter et fastmontert stempel (lockout-stempel), som oljen må strømme igjennom for å kunne komme til IFP'en. Dette stempelet har en justerbar gjennomstrømningsventil, som styres med lockout-hendelen på gaffelkrona. Når ventilen er tettet igjen, kan ikke oljen dytte på IFP'en, og det går dermed heller ikke an å trykke demperstempelet inn i demperen. Resultat: Gaffelen er låst. Det sitter også en fjærbelastet dempershim på lockout-stempelet. Denne er laget slik av hvis gaffelen er låst, og du treffer noe stort (rot, stein, puddel etc), vil kraften fra oljen presse den opp, og slippe oljen igjennom. Det er rett og slett en sikkerhetsventil, som skal hindre at en stor hump skal ødelegge gaffelen når den er låst. Selve demperstempelet i bunnen har vanlige dempershims som lukker for store kanaler for å styre high-speed dempingen, og et separat gjennomstrømningshull for low-speed demping. Justeringknotten på bunnen av gaffelen endrer størrelsen på dette hullet, og dermed returdempingen. Dempershim'ene i kompresjonsretningen er så myke at her strømmer oljen lett igjennom uansett hvor mye gjennomstrømingshullet er tettet, så justeringknotten regulerer hovedsaklig returdempingen. |