Laget av syklister for syklister
Siden Rocky Mountain i 1982 produserte sin første serieproduserte sykkel med stivennlig geometri, mange gir og store dekk, har det gått slag i slag for gutta fra Vancouver. "Total Commitment, No Compromise" er et slagord vi har hørt gang på gang, og etter vår runde med Rocky Mountains nye cross country stisykkel, synes vi det lyder bedre enn noen gang.
Selv om Rocky Mountain nå har blitt en relativt stor aktør på markedet, håndbygges fremdeles hver eneste ramme på deres fabrikk i Vancouver, Kanada. Rocky Mountain er stolte av at deres sykler lages av folk som elsker å sykle og som legger sin sjel i arbeidet. En detalj vi med en gang merket oss var sveiserns signatur på underrøret. Denne detaljen gjør at man i alle fall vet hvem man skal kontakte hvis det er noe som går galt.
RM Element
Rocky Mountain har hatt Elementen på programmet noen år nå, men den har blitt utsatt for en rekke endringer for sesongen 2004. RM sverger fortsatt til sitt linkaktiverte singlepivot demperoppheng på Element-syklene, men på 2004-modellene har hovedsvingpunktet blitt hevet fra å være på linje med den minste klinga foran, til å være på linje med den midterste. Geometrien er også endret littt, noe som har gitt et lavere krankhus enn tidligere.
Sykkelen vi tok med oss til Italia var en RM Element 50. Element 50en kommer med en blanding av Shimano Deore XT og LX girsystem og Shimanos fantastiske 525 skivebremser. Hjulene er i likhet med ramma også håndbygd i Kanada og består av Mavic 223 felgringer, Shimano 525 skivenav og DT Competition eiker. Disse er matchet med Hutchinson Python dekk. Kranken, setepinnen, styret og styrefremspringet har RM hentet hos naboen over gata, RaceFace. Setet kommer fra Selle Italia, gaffelen er en RockShox Duke SL og bakdemperen en Fox Float RL med propedal demping. Ellers er fargen deilig rød og livet herlig!
Elementserien består av fire sykler, der 50en er den nest billigste. Det som overrasket oss mest var allikevel at den er så godt utstyrt. Importør Sølve Weum/Raske sykler har i tillegg greid å presse ned prisene relativt mye på RM i år og for å få ta med deg en Element 50 hjem må du ikke legge igjen mer enn 21900kr. Dette er mye penger, for all del, men må uansett sies å være en svært god pris for en Kanadisk håndbygget sykkel med svært gode komponenter.
Hvordan funker så greiene
Vi kan med en gang si at Rocky Mountain virkelig er inne på noe når det gjelder geometri. Sjelden har vi funnet oss så godt til rette på en sykkel så fort. Sittestillingen er fremoverlent, men ikke mer enn at man fortsatt sitter behagelig. Altså perfekt for lengre turer hvor både oppover-, bortover- og nedoverbakkene skal forseres. Hvor fort det skal gå bestemmer du.
Generelt sett kan man vel si at å ta med en rask cross country sykkel til et sted som Riva Del Garda, hvor man hovedsaklig sykler opp på asfalt og ned på hårete, bratte stier er å være litt vel optimistisk. Det morsomme i dette tilfellet er at vi, selv ikke når det gikk virkelig hardt for seg, følte at det var sykkelen det stod på i forhold til å komme seg ned i ett stykke.
RM Element 50 er en svært stabil og sikker sykkel og manøvrerbarheten er det absolutt ingen ting å si på. Den liker seg nok likevel aller best når det går raskt unna og bakkene ikke er fullt så bratte og steinete. På rask, teknisk singletrack er denne sykkelen virkelig i sitt ess. Her er det smil fra øre til øre, fra start til mål. Eneste negative i så måte er at du bruker timesvis i etterkant på å rense tennene for fluer, blader og andre ulumskheter som ikke har noe i en munn å gjøre.
Var det noe vi ikke likte?
Selv om denne sykkelen i all hovedsak er en fortreffelig turkammerat, enten det går opp eller ned, fort eller sakte, er det et par små ting vi ville endret på. Den første er dekkene og setet. Til teknisk stisykling holder ikke Hutchinson Python dekkene mål. De har for lite volum og for dårlig kantgrep. Vi byttet straks til et sett med 2,3 dekk og alt ble så meget bedre. Selle Italia setet som sitter på er for stort og mykt. Ikke er det pent heller. Denne sykkelen fortjener definitivt et penere og bedre sete. Begge disse grepene bør være mulige å utføre allerede i butikken.
Som nevnt over er svingpunktet på årets Element plassert rett over krankhuset, på linje med det midterste krankdrevet. Dette gjør bakenden helt aktiv i den største klinga, semiaktiv i den midterste og lite aktiv i den minste. RM har dog ikke gjort denne endringen uten grunn. Siden Element ramma er den samme ramma som også sitter på deres konkurransefulldemper, er fart og respons viktigere enn komfort. Vårt spørsmål blir likevel om det ikke hadde vært like greit å beholde svingpunktet på linje med minste klinge forran og heller stolt mer på propedal bakdemperen til å holde bob borte.
At svingpunktet er på linje med mellomskiva gjør at man merker at kjedet trekker svært tydelig når man kjøre på dumper i minsteklinga. I Riva er minsteklinga en nødvendighet, og vi ønsket oss til tider en sykkel som var mindre påvirket av kjedetrekk også i minsteklinga. Hvis RM hadde beholdt svingpunktet der de hadde det tidligere hadde dette hjulpet mye. Her hjemme er ikke bruk av minsteklinga like aktuellt, så dette er et mye mindre problem her.
Dette er likevel noe vi absolutt kan leve med. Slik sykkelen er nå matcher antakeligvis også bakenden gaffelen bedre, da denne også føles relativ fast over små dumper. På mellomstore til store hindre er derimot både gaffelen og bakenden fløyelsmyk. RM har valgt klokt når de har spekket Element 50en med Duke SLen.
Konklusjon
Som dere sikkert skjønner er vi mektig imponerte over hva RM har fått til i en såpass rimelig pakke som Element 50. Ramma oser av kvalitet og kjærlighet, utstyrspakken er svært fornuftig og RaceFace Evolve kontaktpunktene gir deg med en gang custom-følelsen. Bremsene må også nevnes. De er langt ifra første gang vi har testet disse, men vi blir like mektig imponerte hver gang. I løpet av testperioden har de fungert prikkfritt og tilbudt både nok bremsekraft og god modulasjon til enfingersbremsing. Vi opplevde heller ikke at bremsene kokte eller fadet nevneverdig, til tross for at nedoverbakkene var av typen konstant utfor i mellom 1000 og 1500 høydemeter.Hva skal man si!!?
Hvis en rask stisykkel er det du ønsker deg, og du verdsetter både oppover-, bortover- og nedoverbakkene like mye, er dette en sykkel du absolutt bør sette på ønskelista. Om du vil konkurrere litt i tillegg er den mer enn villig med på det også.
Enjoy!