Den har skivebremser som biter ordentlig, og den har en sideveis stiv Marzocchi-gaffel som både fjærer og demper. Videre har den kontaktpunkter, styre, styreframspring og setepinne av skikkelig kanadisk kvalitet. Rocky Mountain Vertex 50 har nemlig fått en komplett ustyrspakke fra "landsmannen" Race Face. Både stem og styre, setepinne og krank kommer fra denne kanadiske kultsmeden. Det gjennomførte kanadiske imaget høyner kvalitetsinntrykket betraktelig!
Supert utstyr til tross, det er ikke enkeltbestanddelene som gjør at Vertex'en er en av favorittene i denne testen. Nei, det er summen av elementene som funker. Kjøreegenskapene på sti er det som virkelig gjør at Rocky Mountain Vertex 50 er et kjøp av de sjeldne.
Stikkord som haglet fra testerne var forutsigbar, leken, stabil, trygg og komfortabel. Alle som skrevet over "klippiga bärgen" følte at de satt i sykkelen snarere enn oppå den. Dette til tross for et heller stort og klumpete sete. Vertex'en var med på alt rytteren ville, og med økt selvtillit kommer også økt vilje. Rocky Mountain’en hang med på notene uansett. Den svarte skjønnheten er litt mindre sportslig anlagt enn Commencal'en, men egner seg likevel til alt fra grustrening til bratt stisykling. Noen vil kanskje fnyse av at gaffelen ikke har Lock out, men det var det ingen som tenkte på så fort dekkene fikk skogsbunn under seg. Skulle vi pirke på noe, så måtte det være at gaffelen kanskje ikke helt kan holde tritt med de dyreste konkurrentene, men noe må man ofre for den lave prisen. Marzocchi'en gjorde like fullt jobben på en tilfredsstillende måte.
Dekkene er nesten det eneste som holder denne kjerra litt tilbake. Maxxis-dekkene satt bra, men var alt for smale til å følge med resten av sykkelen. Denne fortjener etter vår mening et sett grovere dekk med større volum som en del av standardpakken. Sykkelen er også en del tyngre enn f.eks Commencalen.
Kort sagt:
Rocky Mountain Vertex 50 er en av denne testens vinnere. Her får du mest moro pr krone. Testens billigste sykkel ble rangert som nummer to hos testerne på kjøreglede på sti. Over gjennomsnittlig til alt, ikke dårlig på noe. At merket har en viss eksklusivitet er med på å forsterke vårt inntrykk om at det går an å lage rimelig kvalitet andre steder enn på Taiwan.
Utstyr:
Ramme:Easton Elite Taperwall AluminumGaffel: Marzocchi MX Comp Air 105 mm
Styrelager: Ritchey LogicStem: Race Face EvolveStyre: Race Face Evolve riserSetepinne: Race Face EvolveSete: Custom Selle Italia Fokus
Bremser: Shimanno M525Skiftere: Shimano LXBakgir: Shimano XTFrontgir: Shimano LX
Krank: Race Face Evolve XCKranklager: Race Face IsisPedaler: Shimano M520Nav: Shimano M525 DiscFrikrans: Shimano LX 9 SpdKjede: Shimano HG53-9
Eiker: DT CompetitionFelger: Mavic XM117DDekk: Maxxis High Roller XC 2.1", Maxxis High Roller XC 2.1"