Hva vi ikke likte
Eh...kronglegiring:På grusvei, terreng og asfalt kunne vi ikke tenkt oss et annet system enn dette, dessverre er det litt annerledes når man kommer ut i terrenget. Det er litt vanskelig å forklare på papiret, men vi skal prøve. I teorien skal man egentlig ikke utøve særlig kraft på pedalene når man girer, dette gjelder alle girsystemer. Men når man har syklet med vanlig girsjalter og det utstyret som følger med i alle år, så klarer man å legge til seg noen ”uvaner” og dermed lure systemet litt når man må gire i pressede situasjoner. Med Rohloff så klarte vi ikke dette, kanskje var den enda litt vanskeligere å gire i pressede situasjoner med noe tyngde på pedalene. Girelås:Samtidig så er det en ”girelås” i mellom girene 7 og 8, da kan man ikke ha press på pedalene i det hele tatt. Da settes giret i et ”sikkerhetsgir” hvor det er utrolig tungt å trå. Dette er for så vidt ikke et stort problem i seg selv, men det er vanskelig å finne ut når man faktisk ligger i syvende eller åttende gir! Kanskje en enda mer visuell fremstilling på hendelen hadde virket bedre, nå måtte vi bøye oss ned for å se hvilket gir vi var i til enhver tid. Det skal også sies at man ofte ligger i sjiktet rundt 7 og 8 ettersom det er midt i rohloff’s rekkevidde på 14 gir.Lyder:I girene 8-14 går navet rent som en klokke, men i girene 1-7 så er det mye lyder. Dette skal visstnok bli bedre etter et par hundre timer. Uansett klarer man ikke la være å tenke tanken "Ulyder skaper friksjon", og for noen kan dette være nok til at man ikke velger systemet. Vi kunne f.eks høre når vi lå i sjette gir, som låt anderledes enn syvende gir.
Hva vi likte
Rask giring:Rohloff girer raskere enn et tradisjonelt oppsett, faktisk girer det fantastisk bra. Alt du trenger å tenke på er om vaierne er stramme nok.Nye muligheter:Rohloff er uten sidestykke når du kommer i full fart ned en sti med tungt gir og må bremse ned til nesten null pga en krapp sving. Da er det bare å vri på hendelen, det spiller ingen rolle om du står stille, ruller eller har pedaltråkk – det girer uansett. Det gir en god følelse. Vedlikehold:Her gjelder det i prinsippet å holde girvaierne rene og stramme, samt sørge for at kjedet ikke er altfor slitent. Ellers er det utrolig deilig å sykle på et system som nesten ikke krever noe vedlikehold. Vekta: Helt ærlig, Vi syntes ikke dette var så ille. De fleste klager over at Rohloff'n er tung, men denne sykkelen kom veldig bra ut. Man må huske på hva man velger bort og hva man får tilbake med et slikt system. Du sykler kanskje ikke Scott Cup på denne, men Grenserittet og Birken? Ja jøss, hvorfor ikke.
Konklusjon
Rohloff Speedhub er en smakssak, og må prøves før kjøp. Fordelene ved et slikt system er mange, men allikevel er det en del småting som gjør at mange kan finne dette oppsettet uaktuelt.
Mange av oss i terrengsykkel.no skulle personlig veldig gjerne hatt en Rohloff, men med små modifikasjoner. Noen sa at den dagen de blir mosjonister så er dette et klart førstevalg, nå knoter vi for mye på stier som gjør at vi ikke klarer å være helt fortrolig med systemet - enda.
terrengsykkel.no setter pris på lite vedlikehold og driftsikkerhet, mye mer enn vekt og XTR faktor (ikke alltid da ;-). Allikevel var det er par ting som gjør at vi ikke velger dette enda, men det skal innrømmes at vi har VELDIG lyst til å prøve et innkjørt nav. Da er mange av oss kanskje solgt.
Det lureste du kan gjøre er å ta turen ned til Oslo Sportslager, ta den på en prøvetur og finne ut om dette er noe for deg.