Til forskjell fra sin landsbror Canyon, kan man hos Rose selv i stor grad spesifisere utstyret. Uncle Jimbo kommer i tre grunnmodeller som henholdsvis heter 1, 2 og 3. Vi fikk den dyreste, nummer tre, til test. Eneste avvik fra grunnmodellen var en Rockshox Monarch DebonAir bakdemper, i stedet for Fox Float X som er standardutstyr. Prisen på vårt testeksemplar var 36 344 kroner, inkludert norsk moms, men uten frakt.
Den nye Fox Float 36 RC2 Talas viser at Fox i aller høyeste grad henger med i svingene. På vår testsykkel sto en Talas-versjon med justerbar vandring fra 120-160mm.
KONTROLLERT: Monarch DebonAir-bakdemperen fra Rockshox gjør en strålende jobb.
De knallgule hjulene fra Mavic er et pent blikkfang på den ellers metallfargede sykkelen. Mavic har frem til nå nylig sponset den levende endurolegenden Jerome Clementz, som ettertrykkelig har vist at produktene holder mål. Sykkelen kommer med et smalt 2,2-tommers Mavic-dekk med tett mønster, og det ligner mer på et grusdekk enn noe annet. Foran derimot, finner vi et stort 2,4-tommers dekk med større knaster, som minner mer om for eksempel Maxxis Minion.
LAVE KNASTER: Bakdekket fra Mavic kommer til kort når underlaget blir fuktig.
Ellers finner vi RockShox Reverb Stealth setepinne med SDG sete, og et kort RaceFace-stem med et 80cm bredt RaceFace Atlas-styre. Denne bredden kan høres voldsom ut om man ikke er vant til slikt, men vi fant oss godt til rette etter et par turer.
Vi tok med sykkelen til Madeira på reportasjetur, hvor turopplegget var biltransport opp og lange, sammenhengende utforkjøringer ned igjen. I motsetning til Gran Canaria og andre populære turistmål, hadde Madeira et langt mer variert klima og topografi. Perfekte testforhold med andre ord.
BEDRE GREP: Framdekket fra Mavic har vesentlig bedre grep enn det som står bak.
Med 160mm vandring foran og bak, samt slakke vinkler, plasserer Rose selv Uncle Jimbo i endurokategorien. Fox Float 36-gaffelen og Monarch DebonAir bød på bekymringsfri oppførsel i hele testperioden. Bakdemperen lar seg justere på tre nivåer. Med så mye vandring til rådighet brukte vi hendelen flittig.
For å få god kontakt og følelse i utforkjøringene, valgte vi å sette opp sykkelen med cirka 30% dempersig foran og bak. Dette medførte at vi måtte bruke låsebryteren på bakdemperen aktivt i klatringer, og i kupert terreng. Med full låsing bak går transport på grus og asfalt greit, på stiklatringer brukte vi mellomstillingen, og syntes den fungerte greit.
RÅ FINISH: Ramma har en stilig rå finish, med intern vaierføring.
Til variert stisykling fungerer sykkelen tilfredsstillende, men klatregeit kan den ikke kalles. Til tross for en relativt kompakt sittestilling, slet vi med å vekte framhjulet. Kompresjonsjustering på bakdemperen hjalp noe, men tok også noe av følsomheten mot underlaget i klatringene. Gaffelen har en Talas-funksjon. Dette hjelper noe, men med det ankepunktet at krankhøyden blir tilsvarende lav.
Stier som går nedover er der Uncle Jimbo trives best. Den er kort, leken, og superplush, og svelger unna alt den møter. Bredt styre og kort bakende ga oss plenty moment til å flytte sykkelen i terrenget.
På traverserende utforkjøringer spilte bakdekket oss et puss, og sykkelen gav inntrykk av å ikke være særlig retningsstabil. Dekk og hjul har mye å si for hvordan sykkelen oppleves. Til tross for at påskriften lyder 2,2 tommer, er bakdekket smalt, og mønsteret er veldig tett. Mavic Crossmax Enduro WTS LTD-bakdekket er åpenbart laget for høy fart, og på de støvtørre stipartiene fungerte dette helt utmerket. Det skulle dog ikke mange regndråpene til før dekket ble vanskelig å kontrollere. Til norske forhold vil nok dette komme til kort i mange tilfeller.
RENT OPPSETT: Med både bremser og gir fra SRAM, blir oppsettet på styret ryddig.
Med så mye vandring til rådighet blir det fristende å lene seg bakover og bare la det stå til og la demperne gjøre jobben. Vi fant imidlertid at jo mer vi turte å lene oss fremover og vekte fronten, jo mer fikk vi ut av utforkjøringene også. Til tross for ganske kort og oppreist sittestilling, er akselavstanden lang nok til at sykkelen ikke blir ustabil. Korte kjedestag gjør det lett å vekte bakenden og gjøre kjappe justeringer på stien.
Det er verdt å opplyse at vi opplevde Uncle Jimbo som litt kort, og vår tester på 178cm kunne nok vurdert å gå opp til large fra medium.
Vi ble litt plaget av en irriterende rakling der hvor slangen til setepinnen går mellom underrør og seterør, og stusser litt på hvorfor denne ikke kan legges inne i rammen. Bortsett fra det, fant vi lite å pirke på ved Rose Uncle Jimbo. Prisen for utstyrspakken er veldig bra, og sykkelen er hensiktsmessig utstyrt. Den presterer jevnt godt i alt terreng, men kanskje spesielt nedover. Vi savner litt raffinement og ytterligere spissete egenskaper. Spesielt i småkupert og variert terreng føles den litt lite inspirerende. Men ikke for det, til enduro og grov stisykling, er det lite du kan gjøre feil med Rose Uncle Jimbo.
Pluss:
+ mye utstyr for pengene + leken
+ meget bra utstyr med tanke på prisen
Minus:
- litt kort
- smalt bakdekk
Pris: 36 344 kroner inkludert moms, frakt kommer i tillegg.
Vekt: 13,35 kg som testet, med slangeløst oppsett.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.