Vekt: 13,1 kilo u/pedaler i str. M Pris: 26.000 kr (12.000 kr for pulverlakkert ramme m/Fox RP23 bakdemper) Importør: Speedproducts.no/santacruzbicycles.com Størrelse testet: M
Karakterer fra 1-6 der 6 er best
Klatring: 5,5
Utfor: 5
Finish: 5
Utstyr: 4,5
Sykkelglede: 6
Totalt: 5,28
Valuta: 5,5
Vurdering: "Topp" - BEST I TEST
Vi har sett lekrere vaierføring
Kan føles noe bratt i utforkjøringene med 140mm-gaffel
Ubehagelig, bredt WTB-sete
Bruksområde
| Ritt | Sti |Freeride| ----------
Ramme: Aluminium med RP23 –demper og Chris King styrelager
Gaffel: Fox 32 Talas 140 RLC
Gir: Sram X9 bakgir og girspaker, XT frontgir
Krank/krans: Truvativ Stylo med E-thirteen slagring/XT 11-34
Bremser: Avid Juicy 5 185/160
Hjul: DT 5,1-felger, DT 340 nav, Kenda Nevegal 2,35 dekk
Sete og styreoppsett: Thomson Elite fremspring, Easton EA70 685mm styre. Thomson Elite pinne med WTB Pure V stealth sete
Morsom overalt
Suksessmodellen Santa Cruz Blur var opprinnelig en XC-fulldemper da den kom med sitt VPP-oppheng i 2003. Imidlertid fant mange ut at Blur var en fortreffelig stisykkel og satte på gafler med mer vandring enn hva ramma egentlig var ment for. Santa Cruz Blur LT oppsto da Blur i 2005 ble splittet i en lett konkurransefulldemper, Blur XC, og en mer langbeint stisykkel, Blur LT (”long travel”). Det er andre generasjon av Blur LT vi har testet her. Sammenlignet med forrige utgave er den bl.a. betydelig lavere over overrøret for bedre skrittklaring, den har fått 5mm mer vandring bak (140mm), nye og stivere linker, bl.a. med 15mm aksling og fettnipler på svingpunktene, bedre plass til store dekk, og den har stivere bakramme. Med en overkommelig rammepris på 12.000kr er Blur LT etter hvert blitt tilgjengelig for flere, og komplett sykkel kan bygges fornuftig og solid til drøye tjue storsedler.
Vår testsykkel har en prislapp på 26.000 kr og kom med et skikkelig sti-oppsett: To klinger på Truvativ-kranken, e13-slagring og Chris King-deler, en Fox Float (140mm) med QR15-aksling, X-9-gir og Avid Juicy 5-bremser med skikkelige 180mm skiver. Blur LT er relativt kort i geometrien med en effektiv overrørslengde på 57,2 cm i størrelse medium. Det gjør at du bør vurdere en large hvis du er høyere enn 1,80 meter. Selv om ramma er noe kort, sørger VPP-opphenget likevel for at du får opp bra damp på transportetappene. Med ProPedal-bryteren på, kan du tråkke alt du har, eller du kan sågar reise deg og trampe til; det beveger seg knapt en millimeter på demperen. Sykkelen kjennes derfor lettere enn sine drøye 13 kg. Over i flatere partier på sti gjør RP23-demperen og VPP-opphenget en super jobb. Dette er siste generasjon VPP, og vi merket ikke noe til den urytmiske nøkkingen i kjedet som har heftet ved VPP i teknisk terreng tidligere. Den litt kompakte sittestillingen gjør at det trengs lite kroppsbevegelse til for å flytte vekta slik terrenget fordrer. Det er likevel i utforkjøringene, hvor du bruker mer av vandringen, at demperen med det ekstra store luftkammeret overbeviste oss. Fjærraten er slik at den nærmest gir en bunnløs følelse, og vi la aldri merke til at dempingen ble strammere mot slutten, selv om vi brukte all vandringen. Det samme preget også Gary Fisher Roscoe. I tekniske utforkjøringer er det korte overrøret en klar fordel, og med bredt styre og bremser med kraftig bitt, er Blur LT lett å kontrollere. Du merker godt at bakramma er stiv og presis ved landinger i sving og lignende. I virkelig bratte nedkjøringer kan sykkelen kanskje virke noe bratt i fronten, men vi ble likevel litt overrasket da vi fant ut at den er så bratt som 69° i styrevinkelen. Vi har tidligere prøvd Blur LT med 160mm-gaffel, men syntes da den virket en tanke dorsk oppover og bortover. Sykler du for de store utfordringene nedover kan 160 mm være veien å gå, men til variert stisykling gir Blur LT mye mer snert i frasparket og en mer balansert følelse med 140-gaffel.
Santa Cruz Blur LT er lynkjapp som en XC-fulldemper i frasparket, men samtidig svært komfortabel og morsom i teknisk terreng. I utforkjøringene kjennes det ut som den har vandringen til en utforsykkel. Denne allsidigheten er det ingen av de andre syklene i testen som kan matche. Santa Cruz Blur LT er denne testens vinner.
Se også Terrengsykkels nettest av Santa Cruz Blur LT Carbon