NY BLUR: Santa Cruz sin klassiske rittsykkel med VPP er tilbake i ny ritt-tilpasset form med 29er hjul, lav vekt og moderne geometri. Foto: Forrest Arakawa/Santa Cruz
Lesetid: 8 minutter
Historien bak Blur
Da Santa Cruz først lanserte Blur i 2002 var den merkets første sykkel med opphenget VPP. VPP-opphenget var kjøpt ut av sykkelmerket Outlands konkursbo og ble parallelt lisensiert ut til Intense. Outland var et merke som eksisterte i noen hektiske øyeblikk i 1994 og 1995. Deres modell Outland VPP 5 rakk likevel å bli legendarisk for sine ekstreme tråkkeegenskaper, tross da uhørte 125 mm vandring, samt for sin leie tendens til å falle fra hverandre i løpet av kort tid. Leigh Donovan rakk også å vinne et utfor-VM-gull på en Mongoose-merket Outland, samt at Brian Lopes vant et VM-gull i parallell-slalåm på en tilsvarende sykkel.
Outland la ned årene i 1995 og først i 2001 fant Santa Cruz på at de skulle kjøpe ut patenten på det revolusjonerende demperopphenget. Starten på en helt ny designretning for fulldempere var lagt. DW-link, Maestro, BMCs multilink-oppheng og mange flere har senere kommet til med lignende oppsett som Outlands originale VPP.
(Nerde-alarm: Ja, retningen på linkene og lengden og utvekslingen varierer mellom opphengene nevnt her, men alle har det til felles at en stiv bakramme hektes på en stiv frontramme ved hjelp av to korte linker som vipper både på frontrammesiden og på bakrammesiden.)
VPP: Virtual Pivot Point gir et rotasjonspunkt mellom rammene som flyter et steg langt bak sykkelen. Foto: Santa Cruz
Jeg var så heldig å få teste den første Blur-sykkelen som kom til Australia i 2002 for Australias ledende terrengsykkelmagasin, Australian Mountain Bike. Den sykkelen ble utsatt for både leken stisykling og klippe- og trappehopping i den lokale parken. Noe jeg husker godt fra en av turene på den var hvor lav den ble i en kompresjon på min favorittstitur i Royal National Park sør for Sydney. Såpass lav at jeg slo pedalen nedi og ble kastet over styret i et spektakulært i australsk buskas. Forøvrig ga opplevelsen med VPP og Blur en følelse av at fulldempede terrengsykler nå var på rett spor.
TESTSYKKELEN: Vår test-Blur i Skeggs forest en times kjøring fra Santa Cruz. Foto: Øyvind Aas
Tilbake til Nye Blur anno 2018
Det er lett å forbinde Santa Cruz med stisykler og utforlaget Syndicate. Men merket var blant de første til å produsere en rittfulldemper som faktisk veide lite nok til å bli vurdert som en rittsykkel. Superlight-modellen var en stor suksess for merket og var Santa Cruz’ sitt eneste rene rittalibi frem til Blur XC Carbon ble lansert i 2009. Blur XC Carbon ble videreforedlet i 2012. Etter det har det vært Tallboy som har vært rittfulldemperen i samlingen. Versjon 1 og 2 var i nærheten både vekt- og geometrimessig, men med lanseringen av Tallboy 3 i 2016 ble modellen definitivt flyttet inn i stisykkel-kategorien.
Både sjefsingeniør Nick Anderson og markedssjef Will Ockelton hos Santa Cruz var klare på at de siden da har manglet en ren XC-modell.
Da Terrengsykkel besøkte Santa Cruz på lanseringen av Blur og Highball fikk vi en dag på Blur i skog preget av gigantiske redwood-trær og lange og raske utforkjøringer. Der det er utforkjøringer er det også klatringer, og disse var i så måte også både lange og tidvis bratte, men for det meste utekniske.
Syklingen på nye Blur foregikk i området som de lokale omtaler som Skeggs. I Skeggs parkerer man på toppen. Den første halvdelen av dagen foregår i utforbakke med kun små opphold. Igjen valgte jeg å teste sykkelen som den kommer, med stiv setepinne. Santa Cruz hintet om at de leker med å lansere en Blur i stiversjon med senkepinne inkludert, men inntil videre er senkepinne noe du må ettermontere selv.
HELTE-JORD: Stiene i California er av det myke og strigla slaget. Foto: Forrest Arakawa/Santa Cruz
Underlaget i Skeggs er for det meste jevn og myk jordbunn. Det går ofte fort utfor og de lange kjerrevei-partiene er stykket opp med høye såkalte water bars - altså store hoppformede humper som er bygget for at vannet ikke skal følge stien når det kommer mye nedbør. At de er hoppformede gjør at de også fungerer som nettopp hopp.
Blur er en villig sykkel. Den har en ganske moderne, men typisk rittsykkel-geometri. Bredt styre og stive karbonhjul gir ekstra selvtillit og følelse av usårbarhet.
I STEINENE: I Skeggs Forest er det langt mellom steinene, men noen fant Santa Cruz-crewet til oss. Foto: Forrest Arakawa/Santa Cruz
Langs traversstiene skyter nye Blur fart for hvert tråkk. Den har den deilige følelsen som kjennetegner gode VPP-lignende oppheng. I slake motbakker tar jeg meg nesten i å tenke at det føles som om jeg har hjelpemotor. Med litt tung utveksling føles det som om VPP-opphengets minimale husking dytter meg oppover, snarere enn å bremse meg. Nye Blur er vesentlig strammere enn sin storebror Tallboy. Testsykkelen som vi har fått låne er toppmodellen med Sram XX1 Eagle 1x12, Reserve 25-karbonhjul og tilsvarende topputstyr fra Syntace i stem og setepinne. Vekten er 10,1 kilo før pedalene blir skrudd inn i karbonkranken.
CC: Nye Blur kommer i to karbonkvaliteter og to farger. C og CC og rød og svart. Foto: Forrest Arakawa/Santa Cruz
VPP-opphenget som Santa Cruz bevisst har tilpasset Blurs bruksområde, gir effektivt tråkk og smidig demping. En innebygget terskel i opphengets utveksling - som forklart av Santa Cruz sin ingeniør-sjef Nick Anderson med vedlagte illustrasjon - gir Blur god støtte i begynnelsen av vandring og progresjon utover i de 100 mm som bakhjulet beveger seg.
MER PLATTFORM: Blur er den kurven som starter høyest på den loddrette aksen, den andre kurven representerer Nomad og Santa Cruz' andre stisykler. Illustrasjon: Nick Anderson
Den lave vekten er ikke noe jeg tenker på et sekund der vi i stor fart blåser nedover en meterbrei sti med halvmeterhøye hopp (water bars) hver 20. meter. At jeg high poster, som amerikanerne kaller det utdøende fenomenet å sykle med stiv setepinne i full høyde, begrenser det lille jeg behersker av akrobatikk noe, men den klassiske send-sykkelen-foran-deg-ut- hoppet-posituren fungerer flott. Det går fort og hoppene blir ganske lange på noen av humpene. Likevel føler jeg meg aldri utrygg. Det på en sykkel jeg akkurat fikk levert, og som kun er parkeringsplassinnkjørt og justert. Sykkelen føles rett og slett som om den er mer enn stiv og solid nok til å håndtere det jeg klarer å utsette den for. Den middels slake styrevinkelen og de ikke altfor korte kjedestagene gir nøytrale egenskaper og god balanse både oppover og nedover. Forhjulet leter ikke etter sopp i klatringene. I utforkjøringene havner jeg ikke mer bakpå over hoppene enn jeg kan kontrollere.
KUN EN: Det er bare plass til en flaske inne i ramma på Blur. Fester for en til er under underrøret. Vi opplevde at flaska subba i seterøret med lave Blackburn-holdere. Foto: Øyvind Aas
Geometrien er ikke gammeldags, men den er heller ikke blant de mest progressive. Nye Intense Sniper kommer til sammenligning med 67,5 graders styrevinkel, 14 mm lavere rammehøyde og 8mm lenger rammelengde i størrelse large. Nye Blur kommer med 70mm stem i large. Intense Sniper er tilpasset stemlengde på 50 mm. Det ene er ikke nødvendigvis bedre enn det andre, men Santa Cruz strekker ikke strikken like langt som Intense gjør her.
Fakta om nye Blur
Vekt for Blur CC XX1 med karbonhjul: 10,1 kilo uten pedaler
Rammevekt: 2060 gram med bakdemper
Vandring: 100mm foran og bak
Priser fra 36 500 kroner for rimeligste modell med C-karbon til
79 500 kroner for Blur CC XX1 med karbonhjul testet her.
Oppheng VPP
Rammelengde (Reach) i large: 460 mm
Rammehøyde (Stack) i large: 598 mm
Styrevinkel: 69 grader
Seterørsvinkel: 74 grader
Kjedestag: 432 mm
Gjenget krankhus med Sram DUB-lager
Innvendig vaierføring for senkepinne
Kun beregnet på 1x11/12-drivverk - ikke mulig med frontgir
Hjulstørrelse: 29
Nye Blur kommer i de litt dyrere modellene utstyrt med låse-bryter på styret som låser både gaffel og bakdemper med én knapp. Egentlig en løsning jeg misliker. Jeg liker ofte å stramme opp bakdemperen i klatringer, men beholde gaffelen helt åpent.
I KLATRING: Blur føles stram i tråkket uten å låse bakdemperen. Foto: Forrest Arakawa/Santa Cruz
På nye Blur sykler jeg de lange bakkene i Skeggs med sykkelen for det meste i ulåst innstilling. Det føles bra uten ubehagelig husking, men godt grep og god komfort. For testingens skyld prøver jeg å låse demperne noen ganger her og der, men opplever egentlig bare at det føles som om grepet blir dårlige og at fronten blir litt høy når jeg reiser meg for å stå.
Nye Blur med sin klare ritt-tilpassede geometri, har også gode stiegenskaper, uten at det har gått utover skarpheten som ambisiøse rittsyklister ønsker seg i en terrengsykkel. Den klatrer solid sittende og gir godt tilslag stående, uten å trykke på låseknappen. Den komprimerer seg fint inn i svinger i utforkjøringer - her gir gode rittfulldempere en vesentlig bedre opplevelse enn tilsvarende halvdempere. Lett kompresjon i svinger gir bedre grep og skaper en følelse som minner om en ski med innsving. De stive karbonhjulene maskerer nok en del av de glatte Aspen-dekkenes mangler, men det skal sies at underlaget i Skeggs denne dagen var klassisk hero-dirt, helte-jord, som hadde akkurat passe fukt i seg til å gi bombesikkert grep nesten uansett.
OGSÅ NEDOVER: Blur har helt klart fått med seg en del av de gode egenskapene i utforkjøringene vi kjenner fra Santa Cruz' stisykler. Foto: Forrest Arakawa/Santa Cruz
Forholdene i Skeggs er veldig ulike typisk norsk terrengsykling og det er derfor vanskelig å konkludere noe tydelig om hvor bra Blur vil fungere som ritt- og rask stisykkel i norsk terreng. Vi håper vi kan få med Blur i en mer grundig test i kjente forhold i nær fremtid.
Med nye Blur er Santa Cruz uansett igjen inne på lista over de mest attraktive terrenggående rittsyklene på markedet. Både vekt, snert, kjøreegenskaper på sti og tråkkfraspark virker å være på plass og prisene er heller ikke verre enn at kult-merket Santa Cruz nå kan ta opp konkurransen med de andre tradisjonelle terrengsykkelmerkene.
SHOWPIECE: Nye Blur stod utstilt i Santa Cruz sitt showroom i Santa Cruz under lanseringen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.