/ Sykler

Test av Santa Cruz Blur - Vårt første møte

Den klassiske Santa Cruz-modellen Blur gjenoppstår nå som en rendyrket rittfulldemper. Vi har prøvd den.

Sist oppdatert: 23. mars 2018 kl 16.14
NY BLUR: Santa Cruz sin klassiske rittsykkel med VPP er tilbake i ny ritt-tilpasset form med 29er hjul, lav vekt og moderne geometri. Foto: Forrest Arakawa/Santa Cruz
NY BLUR: Santa Cruz sin klassiske rittsykkel med VPP er tilbake i ny ritt-tilpasset form med 29er hjul, lav vekt og moderne geometri. Foto: Forrest Arakawa/Santa Cruz
Lesetid: 8 minutter

Historien bak Blur

Da Santa Cruz først lanserte Blur i 2002 var den merkets første sykkel med opphenget VPP. VPP-opphenget var kjøpt ut av sykkelmerket Outlands konkursbo og ble parallelt lisensiert ut til Intense.  Outland var et merke som eksisterte i noen hektiske øyeblikk i 1994 og 1995. Deres modell Outland VPP 5 rakk likevel å bli legendarisk for sine ekstreme tråkkeegenskaper, tross da uhørte 125 mm vandring, samt for sin leie tendens til å falle fra hverandre i løpet av kort tid. Leigh Donovan rakk også å vinne et utfor-VM-gull på en Mongoose-merket Outland, samt at Brian Lopes vant et VM-gull i parallell-slalåm på en tilsvarende sykkel. 

Outland la ned årene i 1995 og først i 2001 fant Santa Cruz på at de skulle kjøpe ut patenten på det revolusjonerende demperopphenget. Starten på en helt ny designretning for fulldempere var lagt. DW-link, Maestro, BMCs multilink-oppheng og mange flere har senere kommet til med lignende oppsett som Outlands originale VPP. 

(Nerde-alarm: Ja, retningen på linkene og lengden og utvekslingen varierer mellom opphengene nevnt her, men alle har det til felles at en stiv bakramme hektes på en stiv frontramme ved hjelp av to korte linker som vipper både på frontrammesiden og på bakrammesiden.)

VPP: Virtual Pivot Point gir et rotasjonspunkt mellom rammene som flyter et steg langt bak sykkelen. Foto: Santa Cruz
VPP: Virtual Pivot Point gir et rotasjonspunkt mellom rammene som flyter et steg langt bak sykkelen. Foto: Santa Cruz
Allerede abonnent?  
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,

Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per
måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per
måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per
måned

Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.

Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen