Santa Cruz har gjort mange forandringer på årets Bullit, noen er bare mindre endringer og noen er radikale. De viktigste finner du her:
Progressive Suspension Fifth Element:Demperen er standardutstyr på utvalgte Santa Cruz modeller og har fått fantastiske tilbakemeldinger i sykkelblader verden rundt. Setter ny rekord i antall eksterne justeringer og kan bestilles med titanfjær.
Rett seterør:Fjorårets Bullit hadde bøyd seterør, noe som gjorde at man ikke hadde full justering med setepinne for høye herrer. Årets modell kommer med rett seterør slik at man kan ha lengre setepinne.
Forsterkningsplater ved styrerør:Dette betyr at garantien nå gir rom for 7” dempegafler.
Kraftigere underrør
Høyere dreiepunkt:Dreiepunktet for bakramma er hevet noe siden i fjor for å bedre klatreegenskapene til Bulliten og tilpasse den til 5th Element-demperen.
8” skive bak:Baktriangelet er nå tilpasset 8” rotor for skivebremser.
Sykkelen vi tok med til skogs var satt opp for knallhardt nedoverbruk med med Marzocchi Monster T-gaffel og Hayes skivebremser.
Kjøreegenskaper:
Når du setter deg på Bulliten på parkeringsplassen så skjer to ting. Først så synes du at sag’en føles helt merkelig, fordi du for eksempel er vant til Fox. På Bulliten synker du sakte, men sikkert ned i sag-posisjon - og når du tror den har sagget ferdig, så sagger den litt til. Og der blir den. Kuult.
Grunnen til dette er at 5th element-demperens sag-justeringer skjer via luft og ikke med fjær som på Fox Vanilla R/RC. Demperen føles kanskje litt seig og treg, uten at det nødvendigvis er negativt.
Det andre som skjer er at du får sjokk, for når du begynner å tråkke litt rundt så merker du ingen gynging. Absolutt ingenting, med mindre du tramper som en villmann. Det er som å tråkke på en sykkel med 2” vandring, og dét er imponerende - for her snakker vi om 7 feite tommer som er designet for å takle de råeste drops og utfordringer du tør å prøve deg på.
Når man kommer seg over sjokket og setter utfor den gamle NM-løypa nedover fra Frognerseteren, så merker man at Bulliten er stabil. Sykkelen er krapp i svingene og enormt stiv. Demperen bak spiser det meste, men er ikke så silkemyk på de små elementene som en Fox.
Vi ikke gjort nok testing på demperen til å kunne gi en skikkelig evaluering av alle justeringsmåtene, men det kommer så snart vi får testet 5th Element-demperen på en noe lettere stisykkel for å se hva slags egenskaper man kan få ut av den der.
Med 5 Element-demperen føles det som om man «drar» sykkelen etter seg på en smooth måte, uten av det på noen måte er negativt. Selv på de verste stiene holdt bakenden seg rolig. Dette gjør sykkelen stabil i høy fart, forutsigbar og lett å flikke rundt.
Vi testet Bulliten med en Monster T, og den er dessverre litt ute av proposjon til en så lett og agil sykkel som Bullit. Anbefalt gaffel til denne ramma bør være noe mellom Z1/Fox Forx/Supernova 130mm singelkrone og opp til SuperT/Boxxer/JrT 170mm trippelkronet gaffel.
Hopping:
Halleluja – har jeg landet? Denne sykkelen er laget for lek og moro!
5th Elements ekstreme returegenskaper gjør drops og hopp til en lek. Man får aldri følelsen av at demperen skal kaste deg tilbake når du lander, noe som ofte kan skje med en Fox Vanilla demper. 5th Element har også en «Ending Stroke»-justering, som gjør at man kan endre hvor mye motstand demperen skal gi på de siste tommene med vandring. Slik kan man forhindre at man blåser fillene ut av demperen på de virkelig store stuntene.
Tommelen opp for Bullit:
Vanvittige trå og sprint -egenskaper for en 7” sykkel, jeg har aldri testet noe lignende.
Stabil men samtitig leken.
Tar drops og hopp uten problemer.
Scubagult er kult :-D
Liker seg i høy fart men samtidig på krappe blåstier.
Tommelen ned for Bullit:
Baktriangelet mangler utskiftbart girøre, og selv om alt ser sterkt ut - så hadde det vært kjekt å ha muligheten i tilfelle det skulle gå ille.
MRP WC 1-kjedeføreren passer dårlig. MRP kommer med to trinser, ett til å holde kjedet stramt på undersiden av kranken, og ett over kranken som kun fungerer som en stopper for kjedet og ikke noen guide. MRP anbefaler at denne står i klokka 12:00-posisjon for sykler med 6” og oppover, slik at den ikke skal hindre kjedets vertikale vandring når demperen komprimeres. På Bulliten lar dette seg ikke gjøre, grunnet svingarmen. Dette kan ifølge MRP føre til at trinsa kan ramle av, festet bak kan bøyes - eventuelt at trinsa blir ødelagt. Det ser ut som at en alu-sag vil kunne ta av noe metall på MRP’n, og det vil muligens hjelpe.
Ingen mulighet til å justere styrevinkel, krankhøyde eller akselavstand. I forhold til mange andre frikjøringssykler byr ikke denne ramma på mange justeringsmuligeter. For oss dødelige er det kanskje like greit, men ønsker man å fintune så er ikke mulighetene der.
Noe isolering av dempingen under hard bremsing. Dette er et kjent problem med «single-pivot» rammer, men etter å ha testet Bullit med både Fox og 5th Element så skal det sies at 5th Element gjør en del for å eliminere dette.
Ikke så ømfintlig for mindre humper.
Konklusjon:
Santa Cruz Bullit er kanskje en av de mest allsidige frikjøringssyklene som har blitt produsert til dags dato. Man kan justere setepinnen maksimalt og ta den med på lengre sykkelturer. Samtidig kan man sette den opp tyngre og bombe nedover de tøffeste og hardeste stiene.
Sykkelen er lett å holde i god stand takket være et enkelt design, og Santa Cruz har gode garantier skulle det skje noe riktig ille. Vi skulle gjerne sett at det var litt mer liv i 5th Element-demperen, den føles litt død og ikke spesielt oppmerksom på små dumper og steiner, men dette er enkelt å tilgi med tanke på sprint- og tråkkeegenskapene til Bulliten.