Santa Cruz Tallboy
PRIS:43 990 kroner
VEKT:11,9 kg
IMPORTØR:Odongo Speedproducts
STØRRELSE TESTET:L
VURDERING
UTSTYR MHT PRIS: 5KLATRING: 5UTFOR: 5,5KNOTETE TERRENG: 4,5GRUS: 4,5VINNERPOTENISAL: 4SYKKELGLEDE: 5FINISH: 5,5
SNITTKARAKTER: 5
Plusser:
+ Superstiv og lekker ramme+ Plass til store dekk+ Bombesikker+ XT-gruppa super – bremser topp
Minuser:
- Litt høy front - Litt tung- Tunge hjul- Fortjener dobbelkrank
UTSTYR:
GAFFEL:Fox Float 32 29 120 mm Kashima FIT RLC
BAKDEMPER: Fox RP23 m/ Kashima
DEMPEVANDRING F/B: 120 mm / 100 mm
STYRE OG FRAMSPRING:Easton EC70 68,5 cm / Easton EA70 stem
BREMSER: Shimano XT 160/160
GIR:Shimano XT
KRANK OG KRANKSETT:Shimano XT 24/32/42 – XT 11-36
HJUL OG DEKK:DT 350-nav, Mavic TN719 / Maxxis Crossmark 2,1
SETE OG SETEPINNE:WTB Silverado team, Thomson Elite
For unge voksne
Californiabedriften Santa Cruz har gjort karriere på å selge fulldempere, og de har mange kjente navn i stallen. I 2012 leverer de 29ere både med og uten bakdemper, i både aluminium og karbon. Tallboy er navnet på de storhjulede fulldemperne, som er tiltenkt rittsykling.
Santa Cruz Tallboy gjør veldig lite ut av seg da vi får den levert. Rammen er i råkarbon, og dekalene er sølvgrå og mørkerøde. Komponentene fra Easton passer naturlig godt sammen med sykkelen, og den litt mørke fargen på Kashimabelegget på Fox-gaffelen forsterker sykkelens mørke preg. Sykkelen er utstyrt med den nye, og for alt annet enn litt høy vekt uangripelige XT-gruppen, og er godt bygget. Og på styret finner vi to svarte, klassiske gummiholker, veldig like de som satt på bmx-sykkelen du ikke fikk til din 10-årsdag. Før start er det vanskelig å si om sykkelen er traust, eller om den er en Ferrari uten påsatte loger. Vi må ut og tråkke før vi hører beistet knurre, og når sinnataggen umiddelbart kom i gang, er det godt XT-bremsene er gode. Denne sykkelen går fort både opp og ned, og særlig når det blir huskestue utfor. Det tar knapt fem minutter å forstå den, men det tar minst fem uker å glemme den. Den fyller alle hull mellom ritt-og stisykling, og det er kun som rendyrket, superlett og podiedominerende konkurransesykkel for unge fremadstormende terrengsyklister den svikter litt.
For det som er saken er: Santa Cruz Tallboy er akkurat det klassens hippe far ville ha valgt. Det er en superrask sykkel som er lett å håndtere. Den er sluker alt som er av trappetrinn, store dumper og høye hopp. Den er mer enn presis nok for de tekniske svingene, og i høy fart kan det minne litt om en utforsykkels evne til å lene seg inn i doserte svinger og skyte fart ut. Den klatrer veldig godt både med og uten terskel på, og den er lett på bykse over høye kanter med. Så hva er det egentlig å trekke for? Vel, når den hippe pappaen kommer med sin Tallboy for å kjøre om kapp med de kjappe rittgutta blir han litt frakjørt. Er du normalt teknisk god og på jakt etter en ren rittsykkel, blir den litt for høy og treg. Til lange, amerikanske maratonritt er den perfekt, til rundbane og norsk maratonsykling hakket for dorsk. Men la en ting være helt klart i konklusjonen. Som leketøy til alt fra toppturer til ritt, dette er en fantastisk morsom sykkel. De eneste som kan kjøre fra deg er unggutta.
Se hele testen her!