Det er antakeligvis på sin plass med en kort innføring...
Vi kan fastslå at 2012-sesongen var året da den jevne, norske terrengsyklist fikk øynene opp for sykler med 29" hjul. Dette har en klar sammenheng med bl.a. de store XC-stjernenes resultater med storhjulte sykler i 2011-sesongen. Tsjekkiske Jaroslav Kulhavy dominerte stort i verdenscupen, og vant VM på en 29" Specialized Epic - det første VM-gull vunnet på en 29er. I år var OL-gull det store målet for den råsterke tsjekkeren, noe han lyktes å vinne.
I 2012 skulle imidlertid mange som følger med, oppdage at det faktisk fins enda en hjulstørrelse å ta med i beregninga i fortsettelsen: 27,5", eller også kalt 650b. I år har nemlig den sveitsiske superstjerna Nino Schurter kjørt på en Scott Scale med hjul på denne mellomstørrelsen 27,5". 173 cm høye Schurter fant seg aldri helt til rette på 29er.
For å imøtekomme Schurters krav, har altså Scott fått spesiallaget 27,5"/650b-hjul og ditto spesialtilpassa DT-gaffel, og bygd dette på en vanlig Scott Scale, opprinnelig laget for 26" hjul. At prosjektet har vært en suksess, viser 2012-sesongen med all tydelighet: Schurter vant både verdenscupen, rundbane-VM og OL-sølv. Siden har Schurter og flere av de andre på Team Scott Swisspower kjørt på dedikerte 650b-sykler.
Fra 2013 vil flere store produsenter ha sykler med hjul i denne nye mellomstørrelsen, og produsenter av gafler, dekk og hjul kommer raskt etter. Enda større utvalg vil vi se i 2014.
Våre erfaringer med denne hjulstørrelsen kan kort oppsummeres slik: Du nyter fordelen av de store hjula ved at de ruller lettere over hindringer sammenligna med 26" hjul, samtidig som du beholder kvikkheten og unngår de negative sidene ved 29" store hjul.
I Terrengsykkel tror vi bestemt at 27,5"/650b vil gjøre seg sterkt gjeldende de nærmeste åra. Trolig vil flere stjerner kjøre på slike sykler den kommende sesongen, mens vi spår at den gode, gamle 26eren er på rask vei ut - i alle fall i de dyre prisklassene.
---
Les Terrengsykkels sammenligningstester:
26" vs. 27,5" vs. 29", alle hardtail (2012)
26" hardtail vs. 29" hardtail vs. 26" fulldemper (2011)
26" fulldemper vs. 29" fulldemper (2010)
26" hardtail vs. 26" fulldemper (2009)
---
Saracen Zen 650b
Plusser + Fin pris, ser dyrere ut + Solid + Kvikk og morsom + Geometrisk innertier + Riktig prioritert utstyr, bl.a. bredt styre og kraftige hjul
Minuser - Tung front - Kommer originalt med "feil" dekk - De ettermonterte, store Hans Dampf-dekka avslørte skeiv bakramme (men merkes ikke)
Saracen Zen 650b er en videreutvikling av en populær, stiorientert hardtail med lang vandring i gaffelen og 26" hjul. Det første som slo oss ved Zen 650b, er dens kraftig hellende overrør. Det gir god skrittklaring og følgelig lett manøvrering i teknisk terreng. Videre har Zen konisk styrerør for økt stivhet, solide deler og kraftige Sun Ringlé Inferno 27-hjul. Den langbeinte gaffelen (130 mm vandring), det korte styreframspringet og det 72 cm breie styret avslører at dette ikke er en helt vanlig XC-sykkel til Birken og denslags. Saracen Zen 650b er en dedikert stisykkel ment for leik og herjing. Punktum.
Det er mange gjennomtenkte detaljer på Zen 650b, som vi ikke hadde forventa på en sykkel i denne prisklassen: Senkepinnen, en KindShock DropZone 125 mm, og ISCG-feste for kjedefører er de viktigste. Utstyrspakka rundes av med en FSA-krank med sti-vennlige 24-38-tenners utveksling, solide skivebremser fra Shimanos 505-serie med 180/160 mm skiver og SLX-gir. Helt supert, og veldig gjennomført til bruken.
Det eneste vi synes vi har lov til å trekke litt for, er dekka: Schwalbe Nobby Nic foran og Racing Ralph (begge 2,25") bak er klassiske XC-dekk som ikke helt står i stil med Zens tydelig tiltenkte bruksområder. Dessuten er dekka av en rimelig Performance Line-utgave med hardere gummi og dårligere grep enn i de dyrere variantene. Men igjen: Til forbausende rimelige 14.300 kroner kan vi ikke være strenge her, og ett sted må det være lov å knipe for å holde totalprisen nede. Etter en prøvetur på rekordbløte høststier blei originaldekka bytta til fordel for Schwalbe Hans Dampf i 2,35-bredde og med SnakeSkin-forsterka sidevegger og gripevilling TrailStar-gummi. Med det økte vekta med ca 350 g.
Testsykkelen er en prototype satt sammen for messeframvisning og sykkeltester. Den avviker noe fra utstyrslista på nettet. Testsykkelen kom med Rock Shox Revelation 27,5" med Solo Air og Maxle Lite-aksling og senkepinne uten fjernstyring. I salg vil sykkelen ha en X-Fusion Velvet RL-gaffel og setepinne med styremontert bryter.
Men nok dilldall, nå er det på tide med litt praksis:Ved første tråkk fant testskribenten (179 cm) seg raskt veldig godt til rette på sykkelen i str. M/17" med 595 mm overrør. Med det korte framspringet og det breie styret var sittestillingen som skapt for stisykling. 68 graders styrerørsvinkel og 72,5 graders seterørsvinkel gir et godt kompromiss mellom gode egenskaper nedover og på ulendt sti, og gode klatreegenskaper.
Og sykkelen klatrer godt. Den er ingen lettvekter, men det er den heller ikke ment å være. Likevel flyter den glatt opp og over hindringer så lenge man selv passer på å legge overkroppen tilstrekkelig framover. De halvstore hjula merkes bare på positivt vis, og sykkelen virker aldri stor, baksete eller klumpete. Når terrenget flater ut på toppen, er det bare å kose seg.
De ettermonterte Hans Dampf-dekka er store, men fikk plass. Imidlertid avslørte de en skeivhet i bakramma. Dette var ikke merkbart i praksis, og det kan hende det skyldes at ramma er fra et tidlig stadium i produksjonen - for det er den. Betryggende var det å legge merke til at skeivheten ikke medførte subbing av dekk mot bakrammas stag. Det røper god stivhet.
Det kraftige godset i ramma fikk oss på forhånd til å tro at ramma skulle være direkte slem og ukomfortabel. Slik var det ikke. Mye takket være de store dekka, men de mellomstore hjula bidrar også her, ved å myke opp skarpe kanter i underlaget. Hans Dampf ruller veldig trått, men griper godt på glatt underlag, og har god støtte i sideveggene ved hard svinging og nedbremsing. Et supert, grovt stidekk, rett og slett.
Saracen Zen 650b er veldig kvikk, leiken og morsom. Med det breie styret, de gode bremsene og de solide hjula gir god presisjon i styringa på smal, svingete sti. Gaffelen sluker effektivt unna, og det merkes godt at man kan gi langt mer gass i rufsete terreng på denne sykkelen enn på en klassisk hardtail med kortere vandring i fronten. Når terrenget bikker nedover, er det bare å senke setet til bånns, gripe litt hardere om styret, legge pekefingrene parate på bremsehendelen og bare more seg. På serieproduserte Zen 650b vil altså setet senkes via styremontert bryter, slik at man beholder farta over toppen når moroa begynner.
I bratte partier på sti forsterkes inntrykket av super manøvrerbarhet. Det lave overrøret og det senkbare setet sørger for det. Etter all moroa på de flate stistrekka viste det seg å være litt mer jobb enn forventa å vippe opp forhjulet og sprette over tverrgående hindringer. Dette skyldes trolig en noe tung gaffel og litt tunge hjul. Å sette ytterligere en ring eller to under styreframspringet for å heve dette litt ville garantert hjulpet.
Konklusjon
I Terrengsykkel-redaksjonen har flere av oss i all hovedsak kjørt fulldempa sykler av ulike slag i årevis. Bortskjemte som vi er, har de fleste av disse vært av det dyre slaget. Saracen Zen 650b er hverken fulldempa eller dyr. På Saracen Zen 650b blei testskribenten nærmest blåst over ende - jeg kan ikke huske sist jeg hadde det så moro på en hardtail. Dette er en sykkeltype som vi tør påstå har en brei appell, men som det fins merkelig få av på markedet. En Saracen Zen 650b eller dess like er et langt, langt bedre valg for ferske terrengsyklister som er ivrige etter å prøve seg på sti, enn de aller fleste andre sykler i samme prisklasse. Vi regner med - og håper - at det kommer flere sykler av denne typen framover. At det kommer fler med 650b-hjul, er vi sikre på.