På minussiden noterer vi høy vekt og tynne dekkvegger, det siste kan gi ustabile egenskaper for de som driver snøkjøring på lavt lufttrykk.
Ved første blikk ser det tyske Schwalbe-dekket ut til å være nesten helt likt ut sin finske rival fra Nokian. Dekkenes bredde, profil og mønster har klare likheter, men der WCS-knastene står fritt, er halvparten av Schwalbes firkantede knaster midt på rullebanen koblet sammen med litt ekstra gummi for å skape mothold på løsere underlag.
Så er da også grep et av Ice Spikers sterkeste kort: Sammenliknet med klassikeren Nokian Extreme 296 - som ligger nærmest både i vekt og pris - er Schalbe langt foran. Vi opplevde festet som solid og forutsigbart, selv når vi i svingene møtte ugreie issvuller holdt det kursen.
På steder der Extreme 296 gir opp, kunne vi stå oppreist og tråkke til topps med Ice Spiker.
Veier mer, koster mindre
Et par Ice Spiker koster deg 996 kroner. Det er 200 kroner mindre enn det utdaterte Nokian Extreme 296, og hele 700 kroner mindre enn Nokian WCS 300 til ordinære priser.
Hva er det spart på her?
Vekta er et åpenbart punkt: En kilo pr dekk er reale 300 gram tyngre enn WCS 300, og 50 gram tyngre enn Extreme 296.
Det pussige er at vekta er ujevnt fordelt - gummien i rullebanen er mye tykkere enn på noen av de andre dekkene, mens sideveggene er tynne. Schwalbe oppgir at de har bygget inn en egen punkteringsbeskyttelse i dekket, noe som kan forklare saken. Spørsmålet er i hvilken grad du trenger nettopp det i vinterskogen - på et underlag som har en tendens til å jevne ut det meste av kanter og dekke over det som er av skarpe gjenstander.
Slapt sideveis på mykt underlag
Det som uansett er en utilsiktet effekt ved snøkjøring, er manglende sideveis stabilitet: Når underlaget blir mykt, vil du gjerne slippe ut noe luft for å la dekket «flate ut» og skape en større kontaktflate mot underlaget. Det føltes som om Schwalbe-dekkets tykke rullebane krevde litt ekstra utslipp for å flate nok ut - og når vi brukte dette dekket slangeløst med lavt trykk under slike forhold, var vinglingen helt utålelig. Selv med tykk slange var det merkbart.
Dette gjelder dog kun de som kjører aktivt på snødekket sti - noe denne redaksjonen er svak for. På vei og hardpakket underlag fungerte dekkene utmerket, og var svært vanskelig å skille fra WCS 300 når det gjaldt grep - selv om 300 ekstra gram pr dekk er merkbart under akselerasjon. På den annen side er alt fortsatt relativt: Flere i redaksjonen nyter snøsykling på sine Freddie's Revenz, som veier hele 1,3 kilo pr dekk.
Siden våre dekk ikke har gått så langt ennå, og bare såvidt har smakt bar asfalt, har vi ikke mistet en eneste pigg. Skal du bruke dem litt på barmark også, anbefaler vi sterkt å ta det meget kuli med hard bremsing og denslags de første milene - da piggene trenger litt tid til innkjøring.
Konklusjon: Mye grep for pengene
Vi mener at Schwalbe Ice Spiker er svært god valuta for pengene for alle som vil prøve seg på vintersykling, og ikke minst: For alle som mener at forskjellen på 996 kroner (et par Ice Spiker) og 1.700 kroner (et par WCS 300) er forskjellen på «overkommelig» og «uaktuelt».
Er du mest ute på hardpakket underlag, er uansett ikke de tynne sideveggene et alvorlig problem.