Den gode sittestillingen med fint bredt styre, innbyr til hard kjøring både oppover, nedover og bortover. Sykkelen trives nok best på grus takket være stiv ramme og effektiv og lettbetjent, fjernstyrt lås på gaffelen, men finner seg godt til rette også på teknisk krevende sti. Dette skyldes bl.a. at Duke-gaffelen er stiv sideveis og relativt myk i vandringen. Gaffelen er følsom på små hindringer, men enda bedre på mellomstore. På de virkelig store hindringene kommer gaffelens stivhet til sin rett, men den har ikke den samme imponerende "bunnløse" følelsen vi hadde på Fox'en hos Specialized og Commencal, selv om også disse bare har 80 mm å tøffe seg med. Lock-out-bryteren på styret er fin å ha på grus og asfalt, men blir lite brukt på sti.
I bruk kjenner man at hjulene er stive, spesielt vertikalt, sterke og velbygde. Schwinnens spesielle rammekonstruksjon bak er med på å gjøre rammen sideveis stiv og responsiv, samtidig som den tar av litt støt fra underlaget. Sammen gjør dette at man effektivt skyter fart framover, og at men hopper Sotomayor-høyt når man tar sats over røtter og steiner i skogen. Moro! I høy fart i teknisk terreng var det imidlertid enkelte av oss som følte Schwinn'en var litt ustabil, uten helt å kunne sette fingeren på det. Er tyngdepunktet litt høyt, tro? Uansett var det ikke alle som følte det slik.
Sykkelen har gjennomgående bra utstyr. På styret sitter Shimanos DualControl-hendler. Disse nye, integrerte bremse-og girhendlene fikk enkelte av testsyklistene til å rynke litt på nesen innledningsvis. Det fungerer likevel fint etter litt tilvenning. Girene sitter presist, selv om man må bruke litt krefter på frontgiret, selv når det er finjustert og smurt. XT v-bremsene var også kontante og effektive (det er tross alt XT, dette her), men DualControl-patenten gjør dessverre at bremsingen lider en del under grov skogssykling. Skranglingen fra hendlene gir nesten en følelse av at styrelageret trenger stramming, men gir man dette tid, kan man venne seg til det.
Kort sagt:
Schwinn Moab HT Pro har en veldig bra ramme, god gaffel og ellers komponenter som står i stil. Ved klatring skyter sykkelen fart fremover, og sittestillingen er en super melomting mellom det komfortable og det sportslige. Schwinn'en er testens beste landeveissykkel-erstatning, men viser samtidig at en god rundbanesykkel også gjør jobben på teknisk sti. Bremsene, med de vinglete Dual Control-hendlene er sykkelens største svakhet.
Utstyr:
Ramme:New N'Litened Gold Label Super butted Aluminum, Gaffel: RockShox Duke Race 80 mm vandring
Krank: TruVativ Stylo XR 44-32-22 Kranklager: TruVativ ISIS Pedaler: nei
Frontgir: Shimano Deore LX Bakgir: Shimano New Deore XT Skiftere: Shimano New Deore XT Dual-Control Frikrans: Shimano CS-HG70 9-delt 11-32Kjede: Shimano CN-HG73
Hjul: Ritchey Girder Pro Dekk: WTB Epic Wolf Race 26" x 1.95"
Bremser: Shimano New Deore XT V-bremsBremsehendler: Shimano New Deore XT Dual-Control
Styre: Ritchey Low-Rizer Pro 31.8mm 620mmStem: Ritchey Pro 31.8mm Grep: Schwinn double density Krayton / GelStyrelager: Tange Seiki Zero Stack sealed cartridgeSete: WTB Laser V RaceSetepinne: Ritchey Logic Pro MTB 26.8 x 350
Strørrelser: S (15") M (17") L (19") XL (21")
For å komme til de andre syklene i testen, klikk på linjene:
Commencal Essence, Specialized Stumpjumper, Rocky Mountain Vertex 50, Cannondale Jekyll 600, Kona Dawg, GT I-Drive XC 3.0, Trek Fuel 90