Sykkelcross?
En sykkelcross-sykkel er laget for og brukes i konkurransegrenen sykkelcross. Dette er en sykkelgren som ikke må forveksles med BMX, som står for Bicycle Moto cross(X). Sykkelcross, eller cyclocross foregår på sykler som for noen ser ut som tilnærmet normale racersykler. Konkurransene går for seg på gresskledte jorder, i parker, på strender, eller i terrenget rundt en fotballbane eller lignende. Selve konkurranseformen har mest til felles med vanlige rundbaneritt innen terrengsykling, men har mer historisk og kulturelt til felles med landeveissykling.
I en sykkelcross-konkurranse starter alle syklistene samtidig og så sykles det korte og kuperte runder i 60 minutter, før klokka ringer og det er én runde igjen. Vanligvis er rundene såpass korte at de tar drøye fem minutter å fullføre. Ofte kan syklistene ses fra målområdet i hele runden, gitt at ikke tusenvis av tilskuere dekker for sikten. En spesiell regel i sykkelcross går utpå at løypene skal inneholde ett eller flere steder der syklisten må av sykkelen og løpe per runde. Dette innebærer at det å hoppe av og på sykkelen i fart og løpe med sykkelen på skulderen, er viktige ferdigheter i sykkelcross-sykling.
Sykkelen
En sykkelcross-sykkel ser til forveksling lik ut som en racersykkel. Men det er en del vesensforskjeller som du også kan se på Scott-sykkelen omtalt her. Sykkelcross-sykkelen har plass til relativ breie knastedekk, både ved at ramma og gaffelen byr på ekstra klaring, men også ved at bremsene som brukes er av typen kantilevere med vaiertrekk fra midten ovenfra. Dette er tilsvarende bremser som ble brukt på terrengsykler fram til V-bremser og senere skivebremser tok over mot slutten av nittitallet. I tillegg har en sykkelcross-sykkel slakkere styrevinkel enn en racer, lenger gaffel, kortere overrør og lettere gir. Vår test-Scott har alt dette.
Ettersom det ikke konkurreres i noen grad i sykkelcross i Norge har denne sykkeltypen inntatt en annen nisje. I Norge selge sykkelcross-sykler først og fremst som til-og-fra jobbsykler for de som ønsker en rask, men litt robust sykkel til pendlingen. I tillegg blir disse syklene hyppig brukt som vintertreningssykkel og grusveisykkel for landeveissyklister. Vi har testet sykkelen på vei til og fra jobb, på grusveier, korte stipartier, på gress-sletter, på stranda og til generell transport og treningssykling i Oslo-området.
Scott CX Team
Scotts sykkelcross-sykkel er en elegant og gjennomført sykkel med en fin aluminiumsramme, Shimano Ultegra-utstyr med FSA-krank, og fine hjul med Schwalbe Rocket Ron sykkelcross-dekk. Styreoppsettet er som på en racersykkel, dog er det nødvendig med en vaierstopper for vaierstrømpa til forbremsen.
Som vintersykkel og pendle-verktøy når du ønsker at det skal gå fort er en sykkelcross-sykkel ganske så velegnet. Rammegeometrien er komfortabel og kvikk, uten at man blir sittende med stiv nakke og blikket i sørpa. Giringen fungerer fint, men bremsene er overraskende mye svakere enn på terrengsykler. Dette krever tilvenning. Sykkelcross-sykler er egentlig tilpasset aggressiv rittsykling i korte perioder, men det går likevel an å ha glede av å sykle både lenge og sakte på denne sykkelen. Likevel trives den aller best i klatringer hvis du står og trår med hendene på bremsehendlene. Sittende klatring føles noe anstrengt og i bratte terrengbakker er det vanskelig å holde forhjulet på bakken hvis du ikke står og trår.
Kaldt på henda
En ting vi la merke til når vi syklet i kaldt vær med denne sykkelen er at man fort blir kaldere på henda enn når man sykler med flatt styre, som på en terrengsykkel. På denne sykkelen er det mest naturlig å holde på bremsehendlene det meste av tiden. Da får du kald fartsvind inn i hanskene fra siden. Her er ofte hansker ikke vindtette i motsetning til over håndbaken. Er du frossen av deg på henda kan det hende at du må opp et nivå på hanskefronten med bukkestyre i forhold til hva du er vant til med flatt terrengstyre.
Som terrengsykkel er sykkelcross-sykkel ikke helt egnet. Det skal ikke store steinene og røttene til før det slår og rister mer enn ønskelig og at punkteringsfrykten blir stor. Frykten for punktering er også ganske reell. Husk at denne typen sykler hører hjemme på asfalt, grus, gress eller sand. Skarpe kanter som røtter og steiner vil lett slå i gjennom de relativt smale dekkene.
Vi var også litt skuffet over at sykkelen ikke var lettere. Mange vanlige terrengsykler veier omtrent det samme, selv med skivebremser og dempergaffel.
Trives du godt med bukkestyre og liker å fortsette bukkestyresesongen gjennom vinteren får du fine piggdekk til denne typen sykler også. Som pendlesykkel og langturcruiser på vekslende underlag er både sykkelcross generelt og denne Scott sykkelen spesielt, godt egna. Men hvis du er av typen som liker å legge turen innom en steinete sti på grusturen, eller på vei til eller fra jobb, så vil du få dekket behovet ditt bedre med en rimelig hardtail med skivebremser og skikkelige gripevillige piggdekk.
Prisen på Scott CX Team er god og du får en allsidig sykkel som tåler mye og hard bruk, samtidig som alle deler fungerer veldig bra under varierende forhold. Har du racersykkel i dag kan det være greit å se på en sykkelcross-sykkel i en størrelse mindre enn landeveissykkelen.