Importør: Ramo AS Kr 8.999
Stisykling: | 1 2 3 4 5 6 |
Komponenter: | 1 2 3 4 5 6 |
Valuta for pengene: | 1 2 3 4 5 6 |
Ski- og sykkelveteranen Scott har hengt med i terrengsykling siden midt på 80-tallet, og har alltid vært forbundet med en konservativ linje med vekt på konkurransesykler. Effektive, men uspennede Men de siste sesongene har mye skjedd: Hot Chili-gründeren Peter Denk får nå lønningsposer fra Scott for å klekke ut verdensklasserammer som den fulldempede Strike i karbon eller Thomas Frischknechts Scandium-hardtail.
Vår Scott Expert Racing er den enkleste modellen i Racing-serien. Denne modellen levner ingen tvil om hva den er bygget for: Raskest mulig fra A til B - helst uten omveier og tøys. Hvordan oppfører den seg når vi tar den med på favorittstiene våre?
STISYKLING: Au! Det var førsteinntrykket Scott'en ga oss straks vi passerte den første steinrøysa. Denne ramma er så ekstremt stiv at at det rett og slett går ut over kjøreopplevelsen i terrenget. Hver minste småstein fikk sende hump-signalet sitt direkte opp i ryggsøylen på syklisten, en rask utforkjøring over røtter og steiner gir deg følelsen av å sykle på en katapult. En gaffel helt uten returdemping hjalp ikke på ståa: Dette ble alt annet enn komfortabelt.
Sittestillingen er relativt oppreist - ramma er litt kortere enn i fjor - og geometrien i seg selv er konservativ og stabil, noen vil si uspennende. Det er en klar fordel for alle som utslitt legger ut på siste runde i et rundbaneritt, da vil du ha kjøreegenskaper som krever minst mulig av deg. Det er heller ingen tvil om at det er jevne og lite tekniske konkurranseløyper som er hjemmebanen til Scott Expert Racing. Så snart stiene ble jevnere i underlaget, akselererte sykkelen som en rakett. Reis deg opp, legg inn et tyngre gir - og Scott'en er på ditt lag umiddelbart.
Som ren stisykkel kan vi likevel ikke anbefale Scotts racing-linje, da ville vi valgt en mer komfortabel ramme med en noe mer aggressiv geometri
KOMPONENTER: Scott Expert Racing deler ramme med storebrødrene Comp Racing og Elite Racing. Og hvilken ramme: De nydelige forsterkningsplater som er lengre og lettere enn fjorårets sørger for styrke i framtriangelet, enorme kjedestag i ren Klein-dimensjon og en spektakulært utfrest bru mellom setestagene sørger for det knallstive baktriangelet. Med en silkematt lakkering over det hele oser Scott'en av racing.
Judy TT - den aller billigste i rekken - oser ikke akkurat av racing. Den krevde mye kraft før den beveget seg, og mangelen på returdemping svekket kjøreegenskapene i hardt terreng. Bremsene var derimot prima, så snart vi justerte hendlene til å gi høyere moment. Resten av komponentene gjorde jobben sin uten å utmerke seg nevneverdig.
HVEM PASSER DEN FOR? Denne sykkelen er som skapt for deg som vil sykle raskest mulig på Birken, eller for deg som bare vil ha en knallstiv treningsmaskin for grusveiøktene. For deg som vil ha det gøy på vriene stier i skogen finnes det langt bedre - og mer komfortable - valg.
Se Scott Expert Racing på www.scottusa.com
|
Bremser | Scott Comp v-brems |
Felger | Alesa Zac-19 |
Dekk | IRC Notos XC 2,1 |
Nav | Formula front, Shimano Deore bak |
Stem | Scott Team D |
Styre | Scott X-Rod PG 580mm |
Styrelager | Ikke oppgitt |
Girhendler | Shimano Deore |
Bakgir | Shimano Deore LX |
Framgir | Shimano Deore |
Krankarmer | Shimano 440 |
Pedaler | LU-998 flate pedaler |
Setepinne | Scott Team |
Sete | Scott XC Racing |