PRIS: 65 000 kroner
VEKT: 10,63 kg
IMPORTØR: Ramo AS
STØRRELSE TESTET: M
VURDERING
UTSTYR MHT PRIS: 5KLATRING: 5,5UTFOR: 5KNOTETE TERRENG: 5GRUS: 6VINNERPOTENISAL: 5SYKKELGLEDE: 4,5FINISH: 4
SNITTKARAKTER: 5
Plusser:
+ Rask, stiv sideveis + Bredt styre, 68 cm+ Kompakt, lav ramme med superlav vekt+ Styremontert Twin Loc-bryter tillater dempejustring i fart
Minuser:
- Stram vandring, lite flytfølelse - Testens mest rittorienterte, på godt og vondt- Flaske kommer i konflikt med bakdemper- Seterøret gir lite rom for senking av setet
UTSTYR:
GAFFEL: Rock Shox SID 29 RLT 3
BAKDEMPER: Nude 2
DEMPEVANDRING F/B: 100 mm / 100 mm
STYRE OG FRAMSPRING: Ritchey WCS 68 cm, Ritchey WCS C-260
BREMSER: Avid XX WC carbon
GIR: SRAM XX
KRANK OG KRANKSETT: SRAM XX 26-39, SRAM XX 11-36
HJUL OG DEKK: DT Swiss XR-RS29, Rocket Ron 2,25 EVO
SETE OG SETEPINNE: Ritchey Streem WCS, Ritchey WCS karbon
Sparker fra
For 2012 har Scott utviklet en storhjulet variant av Spark, men denne har lite annet enn navnet til felles med sin forgjenger. Med 100 mm i full vandring foran og bak har den også mindre vandring enn 26-tommeren. Til tross for de store hjulene har Scott gitt nye Spark et veldig kompakt og moderne utseende med kort, konisk styrerør og lavt overrør. Spark har fiffige detaljer: Twin Loc-bryteren på styret lar deg stramme opp og korte inn vandringen bak med ett klikk, mens enda et klikk låser både foran og bak. To innfestingsmuligheter på bakdemperen lar deg justere styrevinkel fra 70° til 69,5°, samtidig som krankhøyden senkes med 7 mm. Rammen alene veier mindre enn 1900 gram med demper. Det er lett!
Her finner du flere tester av sykler fra Scott!
Fra første tråkk merkes det at ramma er stivere og mer presis enn de eldre Spark-modellene. Vår testsykkel har full SRAM XX-pakke og 29er-korrekt 26-39-tenners krank. Sittestillingen er sporty, og sykkelen vil at du skal gi gass hele tiden. Den trives aller best i høy fart uten altfor mye slag og dumper, men lav vekt gir den kvikk følelse og gjør raske retningsforandringer enkelt. Nude-bakdemperen er stram og kontant, og gir følelsen av mindre vandring enn den faktisk har. Derfor brukte vi sjelden Twin Loc-ens mellomposisjon i våre testløyper, men i typiske norske rittløyper er denne gull, enkel å bruke selv i små partier med grus og asfalt. Til ritt og rask stisykling likte vi Spark 29 RC best i høy og bratt innstilling. Da synker den mindre sammen bak i klatringene. Du blir sittende mer på hugget. Demperkarakteristikken gjør Scott Spark til den hissigste og klart mest rittorienterte av testsyklene. 29er-versjonen av Spark er likevel mer stivennlig enn sin bror med 26 tommers hjul. Gode bremser, det 68 cm brede styret og stiv front gir presis styring og kontroll på grove stier også. Scott Spark 29 RC er rask og klatrer godt. For en som kommer fra en hardtail gir den mindre behov for tilvenning enn sine konkurrenter. Er du av pulsklokketypen, mer opptatt av å bite tennene sammen enn av å vise dem fram i brede smil, er Scott Spark 29 rett sykkel for deg.
Se hele testen her!