Takket være et utskiftbart innfestningspunkt mellom bakdemper og underrør vil krankhøyden være lav og vinklene fine ved alle innstillinger. I tillegg kan du ved hjelp av utskiftbare dropouts endre kjedestaglengden fra lekne 415 til stabile 435 mm. Som standard leveres syklene med 425 mm kjedestaglengde.
Voltage FR vil bli benyttet av Scotts utforlag under årets VM i Canberra, hvor løypen er slak og krever ekstremt mye tråkking. I et helt annet oppsett vil den samme sykkelen bli brukt av av Scotts slopestyleproffer de gangene droppene blir for høye og hoppene for store for dirthardtailen Voltage. Voltage FR tar dermed over for teamsykkelen Nitrous, men vil i motsetning til forgjengeren være tilgjengelig for alle. Og det til en meget hyggelig pris, hvis Scott får det som de vil.
Lav standover
Det første man legger merke til når man setter bena over Voltage FR er den ekstremt lave standoverhøyden, en forutsetning for blant annet å kunne sette flate tabletops. Deretter legger du merke til at den sitter høyt i vandringen. Dette er bra for tråkkeegenskapene, men gjør at den føles ustabil når terrenget peker bratt nedover.
Etter hvert som du setter sykkelen på prøve i høy hastighet blir det også tydelig at bakrammen ikke er så stiv som ønskelig. Voltage FRs velfungerende singlepivotoppheng er konstruert slik at det ikke er noe støtte for bakrammen hele veien fra setestag til innfestningspunktet midt på underrøret. Dette fører til at bakhjulet ikke alltid følger det sporet du vil at det skal følge.
Parksykkel
Nå er heller ikke Voltage FR laget for de bratteste og raskeste løypene, til det har vi storebror Gambler. Det er når du tar den med ut i den type løype som blir mer og mer vanlig i heisanlegg rundt i verden, slik som Buldreløypa i Hafjell, at sykkelen virkelig kommer til sin rett.
Den er leken og gjør som du vil enten du er i luften eller har begge hjulene trygt plantet på bakken. Den takler store elementer og gir høy selvtillit uten at du føler at du har for mye sykkel mellom beina.
Utstyrsmessig har Scott truffet blink med Voltage FR10. Delepakken er fornuftig og bortsett fra de glatte Schwalbe-dekkene er det ingen komponenter som ikke leverer varene.
Spesiallaget fra Fox
I løpet av tre dager, ti mil og 10 000 høydemeter nedover i regn, gjørme og grovt terreng fungerte sykkelen problemfritt. Svingpunktene måtte riktignok etterstrammes et par ganger, men det er bare å forvente når man tar sykkelen rett ut fra esken og ut i noen av de mest krevende løypene i de franske alper.
Gaffelen er en spesiallaget Fox 36 med Open Bath-teknologi, dvs at innmaten ligger i et bad med olje. Dette gir en gaffel som fungerer bra kilometer etter kilometer, men trekker dessverre vekten noe opp. Voltage FR er uansett såpass velbalansert at du merker lite til den ekstra vekten.
Sykkelen vil leveres i tre forskjellige modeller. I tillegg kommer den som to forskjellige rammesett, enten med Fox Float luftdemper for slopestyle eller nye Fox DHX RC4 for utfor. Voltage FR kommer i to forskjellige størrelser, kort og lang. Terrengsykkels 177 cm lange testsyklist fant seg best til rette på den lengste modellen.
Tvillinglås
Scott tar finanskrisen på alvor. Et av hovedmålene i utviklingen av nye Voltage FR var lav pris kombinert med holdbarhet og allsidighet, noe de langt på vei lykkes med. Scott har også brukt mye ressurser på å gjøre eksisterende modeller rimeligere å produsere, og dermed også billigere for sluttbrukeren. Dette hindrer dem likevel ikke i å komme med små forbedringer.
Den fulldempede rittsykkelen Spark og den lette stisykkelen Genius leveres i 2010 med en ny fjernstyrt demperlås kalt Twinloc. Twinloc er én spak som kontrollerer både gaffelen og bakdemperen. Dette sparer vekt og gir deg en spak mindre å betjene.
Du vil fortsatt kunne velge mellom tre innstillinger bak: helt åpen, halv vandring, helt låst. Gaffelen vil låses først i trinn tre. Twinloc fungerer med DT Swiss, Fox og Rock Shox-gafler.
Twinloc har samme solide oppbygning som Tracloc, men for å få plass til to vaiere sitter den noe høyere på styret. Dette går dessverre ut over ergonomien. Det er kun ved låsing at dette er et problem, og da har man uansett tid til å løfte hånden fra styret et lite sekund. For å åpne dempingen trykker du inn en bryter like over girspaken.
Ny rustning
Scott lanserte også en ny rustning som virker veldig lovende. På spørsmål om den vil fungere med nakkekrager måtte de innrømme at den ikke var designet med dette i tankene. De kunne derimot avsløre at arbeidet med rustninger som fungerer sammen med nakkekrage er i gang.