Selle Italia kom i 1991 med sitt klassiske Flite. I mer enn et tiår har nå dette setet, med sitt elegante utseende, vært selve målestokken for andre seter når det gjelder utseende, funksjonalitet og lav vekt: Flite-setet er og blir sykkelverdenens favorittkomponent, og troner som høyeste punkt på mange go’sykler, enten de har knastedekk eller 28-tommers slicks. Mange – deriblant Selle Italia selv – har forsøkt seg på å lage seter med lavere vekt (Flite Evolution), men disse har ofte vist seg å være for gebrekkelige, eller så har de ikke kunnet stille opp mot ”onkel Flites” komfort. Vanlige problemer når vekthysteriet går for langt, altså
De siste par åra har derimot klassikeren fått mange sterke utfordrere, og ovennevnte setemaker har tre modeller under 200 gram for de vektbevisste. Som i en kjent Disney-by har alle de tre ”nevøene” nesten samme navn: SLR XP 165, SLR 135 og SLR Carbon 125. Talla i navna står for setenes vekt i gram. Det er det mellomste av disse som testes her.
Man tager...
Utgangspunktet er et karbonskall med to skinner av titan på undersida. Tar man en kikk på undersida av setet, ser det derimot mest ut som vanlig plastikk, enda det står ”carbon fibre” på det. Det er fordi det består av nettopp plastikk, men plastikken er armert med karbonfiberstøv. Dette gjør produksjonen langt enklere, da skallet kan støpes omtrent som vanlig plast. Plastikken er også med på å gjøre SLR mindre skjørt enn et reint karbonsete. Å lage et ordentlig karbonskall, med fibre vevd på kryss og tvers, påfølgende epoxy-fylling og vakuum-herding, er en langt mer komplisert og tidkrevende prosess som ville gjort setet vesentlig dyrere.
Over dette karbon- og plastskallet er det lagt et papirtynt lag støtabsorberende EVA-skum og svart skinn er trukket over dette igjen. Og når alt er støpt og limt sammen veier setet til sammen 141 gram, og ikke 135 som produsenten har trykt på. Men sånn uærlighet er jo vanlig i sykkelindustrien…Uansett er dette nøyaktig 100 gram mindre enn et Flite med vanadium-skinner og kevlarhjørner. Sammenlignet med et vanlig Flite, er det lett å se hvor disse gramma er blitt av: SLR-setet har ingen sømmer eller kevlar. Det har også mindre putemateriale under skinnet, og er langt flatere og noe smalere. Bort med alt av pyntedilldall og sofapreg; det du står igjen med er et riktig minimalistisk sete med et hyperraskt utseende.
I bruk
På sykkelen kjenner man straks at dette har en flatere kurve enn hva man er vant til fra Selle Italia Flite, og mye flatere enn setene fra f.eks. SDG eller Fizi:k. Det lille som fins av oppsving på Flite er nemlig også borte. Dette gir dårligere støtte bak rumpa i motbakkene, og sidene blir mer utsatte for rifter i skinnet om man skulle tryne – og det gjør man gjerne innimellom i terrenget
Men et flatt, smalt sete sørger samtidig for at man enda enklere kan gli bak setet for å holde tyngden bakpå i bratte, vanskelige nedoverbakker. Den smale formen gir i tillegg enda større bevegelsesfrihet under tråkking og når man forflytter vekta fra side til side. Det er også under slik sykling man merker seteslankekuren best: Setet er jo det høyeste punktet på sykkelen, og når man står i pedalene og tråkker går sykkelen som en pendel mens kroppen holdes mest mulig i ro. Jo tyngre ytterpunktet (setet) i denne pendelbevegelsen er, jo mer krefter må man bruke for å stoppe bevegelsen og sende sykkelen til den andre sida ved neste tråkk. Faktisk kan et lett sete få sykkelen til å føles stivere, siden man kan bruker mindre energi på å aksellerere og klatre. Setet er altså et fornuftig sted å begynne om man først skal trimme vekta på tohjulingen: Lav vekt merkes raskere her enn om du f.eks. bytter til lettere nav.
Hva så med komforten på et så minimalistisk sete? Skal gutta ofre reproduksjonsevnen på vektsparingas alter? Nei, det er forbausende liten forskjell på Flite og SLR sånn sett. Titanskinnene på undersida sørger for en liten fleks, og det tynne skumlaget har faktisk sammen med skinnet en viss avvæpnende effekt på mange humper.
Er dette noe for deg?
Hvis onkel Flite er helt på grensa av hva du tåler, kan SLR bli ørlitegrann for brutalt for akterspeilet ditt – særlig hvis du har en superstiv hardtail og sykler mye på sti. Er du derimot ivrig på å slanke konkurransesykkelen ved å svi av en drøy tusing på nevøen SLR, ser du mellom fingrene på det lille du mister av komfort. Dette er et sete for de vektfikserte, og det fins mange langt dyrere måter å skjære bort et helt hekto fra en allerede lett sykkel på. SLR 135 er en topp investering, og bringer deg enda nærmere den perfekte, lette sykkelen…