Seven Cycles
“One bike. Yours.” er slagordet som sier det meste om Seven Cycles' innfallsvinkel til rammedesign og produksjon. I sykkelsammenheng er ordet ”custom” i dag et ord som vanligvis betyr at man har satt sammen noen av komponentene på sykkelen sin selv, kanskje også bestemt fargen på ramma. Hos Seven Cycles betyr imidlertid ”custom” at hver eneste del av sykkelen din og den følelsen sykkelen gir deg skal være nøyaktig slik du vil den skal være. Tilpasset deg og din måte å sykle på.
Seven Cycles ble startet i 1997, men Rob Vandermark, selskapets stifter, har arbeidet med rammeproduksjon og design hos de beste av de beste i over 18 år. Rob har rukket å være ansvarlig for rammedesign og produksjon i titan hos både Fat Chance, Merlin og Lemond, før han endelig fikk oppfylt drømmen om å starte sitt eget merke i 1997.
Bakgrunnen for Seven Cycles' fokus på å lage sykler tilpasset brukeren er at en sykkel som passer perfekt er essensielt både for ergonomisk komfort og kraftoverføring og effektivitet. En korrekt tilpassning av sykkelen vil i følge Seven Cycles altså ikke bare føre til at du føler deg bedre på sykkelen, men gjør deg rett og slett til en bedre syklist. Dette kan på ingen måte sies å være en beskjeden påstand om et eget produkt.
Hvordan bestille en Seven
Å kjøpe en Seven er imidlertid ikke i nærheten av å være det samme som å gå i butikken å plukke ut en sykkel du liker. Ditt mål i valg og kjøp av ny sykkel må nødvendigvis være å forbedre din egen sykkelopplevelse. Seven Cycles mener uforbeholdent at de kan gi deg den ultimate sykkelen og den ultimate sykkelopplevelsen. Seven mener veien til en bedre sykkelopplevelse er gjennom optimal tilpassning av sykkelen i forhold til din kropp og den funksjon og effektivitet du ønsker den skal ha. For å oppnå dette må man som første ledd i bestillingsprosessen av en Seven fylle ut et spørreskjema med over hundre spørsmål som dreier seg om både dine vesentlig kroppsmål, oppsettet på din nåværende sykkel og hva du liker godt og mindre godt med sittestillingen på denne og om rammestivhet og kjøreegenskaper.
Spørsmålene dreier seg vider om hva du ønsker å bruke den nye sykkelen din til og hvordan du vil at sykkelen skal oppføre seg, samtidig som du blir spurt om hvilke typer av komponenter sykkelen skal settes opp med. De viktigste her er setepinne (setback eller rett), lengde og vinkel på stem og antall spacere du ønker å bruke, hvilket styre du skal bruke, lengde på gaffel, lengde på krankarmer og ønsket størrelse på dekk. Du bestemmer her også hvor stiv og hvor komfortabel du ønsker sykkelen skal være og hvordan du vil ha wireføringer og om du ønsker ekstra detaljer som for eksempel fester til bagasjebrett eller en tapp på innsiden av setestaget som du kan henge kjedet på når du tar av bakhjulet. Har du et spesielt ønske er det bare å komme med det.
Trollsport Engros er leverandør av Seven Cycles i Norge. Alle kroppsmål og svarene på spørreskjemaet mitt ble utført hos trollsport med svært god hjelp fra Christian Rosenberg-Velle, som er Trollsports Seven-kontakt. Seansen tok i underkant av en time. Av de spesielle ønskene mine kan nevnes lav standover, geometri for 100mm gaffel, nærmere bestemt Rock Shox Reba i 100mm setting, Singlespeed spesifikk med EBB og disc only. En singlespeed krever også en stivere bakramme enn en sykkel med gir i og med at man ofte må legge all vekt og kraft på for i det hele tatt for å komme seg opp og over hindringer og opp bratte kniker. Min ramme ble derfor bestilt et hakk stivere enn hva som er standard utgangspunkt i forhold til min vekt. Jeg ønsket også at Seven skulle designe ramme og stem som skulle passe perfekt sammen med den laybacksetepinnen jeg ønsket å kjøre.Krankhushøyden skulle tilpasses 180mm lange krankarmer og kjedestage skulle gjøres så kort som mulig med plass til 2.25” dekk.
Valg av modell
Seven har seks terrengsykkelmodeller på programmet. det er tre hardtailer, 2 fulldempere og en softtail. Sola'n som er racingverktøyet leveres i enten stål eller titan. Resten av modellene leveres i titan. Etter mye om og men falt mitt valg av modell på Seven Verve, som er den rimeligste titanmodellen i Sevens sortiment. Forskjellen mellom en Verve og den mer kjente Sola'n er at det brukes rør uten butting (altså rør med samme godstykkelse i hele lengden av røret) heller enn buttede rør som brukes på Sola'n. I og med at styrke og stivhet var viktigere for meg enn vekt føltes dette som det rette valget. En Seven Sola designet til samme person og bruk vil veie mellom 100 og 150 gram mindre, men koster også vesentlig mer. Ved å redusere rørtykkelsen på rørene der ekstra materiale ikke er nødvendig kan Seven imidlertid i enda større grad finjustere sykkelens egenskaper. Jeg følte meg imidlertid trygg på at Seven skulle finne rør som ville passe meg, i og med at de har nærmere 200 ulike rørsett å velge ut i fra bare til bruk i fronttrianglet. Ulike rør settes sammen for å gi ramma nettopp den kjørefølelsen du er jakt etter.
Skreddersøm tar tid
Neste trinn i bestillingsprosessen er at spørreskjemaet blir sendt inn til Seven. I mitt tilfelle tok det ca to uker mellom innsendelsen av skemaet til Seven hadde utarbeidet et geometriforslag basert på svarene jeg hadde gitt og målene som var tatt. Da mine spørsmål om geometrivalgene var besvart av min tilpassningsteknikker og jeg betingelsesløst ble lovet den beste sykkelen jeg noen gang hadde syklet på, ble bestillingsskjemaet underskrevet og faxet. Det var nå ventingen begynte. Jeg fikk beskjed om en bestillingstid på 6-8 uker.
Ventetiden er imidlertid ikke så ille som det virker som. Ved bestilling blir man tildelt et egen side på Sevens hjemmeside hvor man selv kan følge med hvor i byggeprosessen din ramme befinner seg og lese om hva som skal gjøres i denne delen av prosessen. Hver dag i venteperioden ble startet med oppslag på min side hos Seven.
Første møte og første tur
Etter ganske nøyaktig 8 uker ble jeg oppringt av Trollsport og fikk beskjed om å komme å hente pakken som var kommet. I utseende var ramma og styrefremspringet det Seven hadde lovet de skulle være og enda mye til. Finere sveiser finner man ikke og form og utseende var bedre enn bestilt.
Med ramma følger en nøyaktig anvisning av hvordan sykkelen skal settes opp og hvilke mål som må tas for å forsikre seg om at man sitter riktig. Setehøyde, plassering av setet på setepinnen og antall spacere under stemmen er de viktigste. Første prøvesitting var magisk. Aldri har jeg sittet mer perfekt på en sykkel. Man kan ikke unngå å bli overrasket over hvor godt man merker svært små endringer i geometri. Sykkelen ble bygd opp etter malen og første tur ble gjennomført i øs, pøs regn, tjukk tåke og under generelt ræva føreforhold, med en blanding av is og råtte snø som underlag. Det er en av de beste turene jeg noen gang har hatt. Fantastisk.
Konklusjon
Etter den første turen har det blitt en mange flere. Vesentlig flere enn normalt for min del i vinterhalvåret, og det skyldes ikke bare de særdeles dårlige snøforholdene. Sykkelen kunne ikke passet bedre, og følelsen den gir oppfordrer til sykling selv om sykkelforholdene er miserable. Med en slik sykkel er været og forholdene alltid på din side. Jeg hadde neste håpet å på en eller annen måte å kunne gjøre Sevens påstand om at dette kom til å gi meg en bedre sykkelopplevelse enn jeg noen gang hadde hatt tidligere, til skamme. Men jeg er ikke i nærheten av å kunne si at de har tatt seg vann over hodet i sine uttalelser. Ramma er alt hva de lovet den skulle være og mye mer. Jeg trodde virkelig ikke at det å kjøpe sykkel med custom geometri spesialtilpasset min kropp og min sykling skulle utgjøre en så stor forskjell, jeg har tross alt prøvd en og annen sykkel og vet veldig godt hvordan jeg liker at sykkelen skal oppføre seg og hvordan den skal føles. Det har imidlertid vist seg at det var en person jeg aldri har møtt eller syklet med som visste best hvordan min perfekte sykkel måtte se ut. Sprøtt. Min konklusjon etter denne opplevelsen, ja det er en opplevelse det har vært, må være å si at min neste sykkel må bli en Seven Cycles.