Det finnes imidlertid et sted med en helt klar forskjell i favørXTR: krankkjedegiret. På den nye XTR-gruppen som kom i 1996 var detflere nyheter. En av dem var krankkjedegiret med "differensiert plate".
Inntil 1996 hadde prinsippet for krankkjedegir alltid vært detsamme: Indre og ytre plate på giret er festet sammen og beveger segparallelt. Kjedet dyttes mot de større krankdrevene og hekter segetterhvert på tennene. Ved skifting til mindre krankdrev dyttes kjedetinnover og faller ned på neste drev. På XTR giret er platenehengslet sammen slik at indre og ytre plate kan bevege seg langs to ulikekurver. Denne forskjellen i bevegelse gjør det mulig å utformeplatene annerledes. Den indre platen er større og går lengrened enn på et tradisjonelt gir. Det gir den fordel at det i praksiser bortimot umulig å miste kjedet innenfor minste krankdrev. Dessutener den utformet slik at den i større grad løfter kjedet opppå et større krankdrev. Den ytre platen beveger seg nedoveretter at den har passert største krankdrev. Dermed er faren forat kjedet hopper av på utsiden omtrent eliminert, samtidig som kjedetblir løftet av i sin bevegelse fra et større til et mindretannhjul.
Isteden for å si ...krrssjdaklank ved girskift sier det ... Jadet sier i blant ingen ting i det hele tatt! Trykk på spaken og plutseliger utvekslingen en annen.
Skal du ha én XTR del på sykkelen din bør det værekrankgiret.
Tre tomler opp!!