Mirage X har to lykter, en med 5W og en med 20W halogenpærer. Altsammen er vanntett, så du kan ikke skylde på utstyret når det er bådebekmørkt og klissvått og du har litt lyst til å holde sofaen.
Du kan kjøpe 5W-lyset, batteri, etc først (da heter det bare"Sigma Mirage"), og senere oppgradere til "Mirage X" med 20W-lyset.
Ut av boksen, opp på styret
I pappesken fra Sigma merket "Sigma Mirage Set™ 5 Watt+ 20 Watt Power Light" fant vi:
Bruksanvisninegne er stiliserte tegninger i sort/hvittt (minner omIKEAs monteringsanvisniger), og burde være idiotsikre (det gikk bramed oss).
Montering og sånt
Hvert av lysene har en smart "kneppe-på-fot", som gjør det lett åfeste dem rundt styret. Det å sette dem på, og trykke til ett ellerflere skarpe knepp høres. Har du flatt styre, funker dettesannsynligvis bra.
På vårt riser/downhill/frirajd/damestyre var det såpass trangt på detflate partiet inntil stemmen at vi satset på Sigmas brakett i stedet.Begge lysene kneppes fast i denne på samme måte som på styret, og såfestes braketten på stemmen med de medfølgende gummiringene. Dettesitter bra, hever lysene så gir- og bremsevaiere ikke er i veien, oggjør det lett å justere hvor lysene peker.
Det er litt fiklete med gummiringene. De er ganske greie å feste,men spretter lett unna når de skal tas av. Hvis dette skjer i mørket,kan det fort ta litt tid å finne dem igjen. For å se hvordangummiringene oppførte seg i kulde, puttet vi alle ringene i fryseren.De ble ganske harde og uelastiske, så vi anbefaler å feste deminnendørs. Ute i vinterkulda, med frosne pølsefinger og dårlig lys,går det neppe bra å fomle med dette.
Det følger med tre klips for å feste ledninger. Ledningen som gårinn i batteriet kan trekkes ut/skyves inn så ledningen opp til styretog lysene blir passe lang.
Sigma mener det går an å feste ledningene så man har de blåav/på-knappene lett tilgjengelig på styret, men det fikk vi ikketil. Ledningen til batteriet er så kort at det ikke er mulig med noesærlig justering av hvor bryterne ender opp. Pyttpytt. 5W pæren skruman jo uansett ikke av og på underveis, og bryteren til 20W-lyset vargrei å nå selv om den ikke var snurpet fast.
Batteri
Batteriet er et 6V NiCad. Det er ingen indikatorer som viser nårbatteriet er ferdig oppladet. I bruksanvisningen står det at maksladetid er 5 timer, så du får ta tiden.
"Monteringen" på sykkelen var lett - putt batteriet iflaskeholderen, og fest gummiringen i hakkene i batteriet så detsitter skikkelig (det sitter godt uten dem også, synes vi). Mangeandre batterier er runde sykkelflaskefasong, men Sigmas er kantete.Det gjør batteriet smalere, faktisk smalere enn vår Mt. Zefalflaskeholder. Fint, så er det vanskeligere å sparke borti.
Batteriet passer i alle flaskeholderne vi hadde tilgang til, menhvis du ikke har flaskeholderfeste på sykkelen blir detverre. Det følger ikke med noen andre festeanordninger, så da blir detå finne frem sølvteip, strips, etc...
Laderen kobles til der ledningene fra de to lysene møtes.Ved lading kan ledningen løsnes fra lysene så batteriet kan tas avsykkelen.
Ute i mørket
Lyset er ganske jevnt fordelt, og passe spredt. Ok, litt vagt, menaltså: Stien blir godt opplyst, lyset er ikke delt i tydelige stripere.l., og spredningen av lyskjeglen er helt flott til bruk på stier ogi skogen. 5W-pæren er grei til normalt tempo (for oss dødelige), ognår det går fort, eller terrenget krever maks lys, kommer 20W-pærentil sin rett.
Lystiden kunne gjerne vært lenger. Hvor lenge du har lys, avhengerav hvor mye du bruker 5W og 20W, hvor kaldt det er. I kulde varerbatteriet merkbart kortere enn i stue- /sommertemperatur. Mellom 2 og3 timer er normalt med et nokså nytt batteri. Vær nøye med ladetid ogstyr unna klattlading med 1 time lading her og der, så holderbatteriet seg lenger (alt for lang lading er heller ikke bra). Nåskal vi ikke kritisere lystiden alt for mye - hele Sigma-apparaturenkoster tross alt mindre enn enkelte batterier...
Av- og påknappene er nok litt små. De er stort sett greie å få taki, men enkelte ganger når det er om å gjøre å få på 20W-pæren i enfart, har vi slitt litt med å treffe knotten. Systemer med bryterenepå styret like ved gir/bremser er best (synes vi), men ledningene tilMirage var ikke lange nok til at vi fikk plassert de helt der ute.Når det er sagt, virker bryterne solide robuste, og de tåler både snøog vann godt.
Et godt råd: Fest lyktene med kontakten inn mot styrestemmen slikat de blir stående mot hverandre. Dette forhindrer at kontakten ristesløs. Det er mildt sagt ubehagelig å miste lyset i høy hastighet. Detblir så veeeldig mørkt.
Hvis du er av dra på-typen, bør du feste lysene med teip ellerlignende. Festemekanismen er som nevnt bra, men den holder ikke helthvis det rister veldig mye. Det er ikke noe særlig å merkeat lyset peker mer og mer på forhulet og mindre og mindre på stienforan.
Ringen som holder glasset på 20W-pæren satt en del løsere ogdårligere fast enn ringen på 5W'ern. Vi fikk også litt dugg påinnsiden av glasset noen ganger, noe som tyder på at det ikke er helttett. Ringen datt aldri av, men den sitter såpass løst at det kanvære en idé å feste den med en teipbit eller noe.
Sigma oppgir at batteriet skal lades i maks 5 timer. Siden laderenikke har noen automatikk for dette, betyr det at hvis du har vært uteog syklet til kl 22:00, må du sitte oppe og vente til kl 03:00. Ellersette det til lading neste morgen f.eks. kl 7:00 og stikke hjem ilunsjen kl 12:00 for å dra ut kontakten. Ok, så ille er detikke, men jo nøyere du er med ladingen, jo lenger holder batteriet.Og det hadde selvsagt vært flott med en lader som ga seg når batterietvar fulladet.
Pssst: Plasten i festemekanisken til lampene blir sprø i kulde, såvær forsiktig hvis du må gjøre noe med dem i minusgrader.
Konklusjon
Du får det du betaler for, kanskje litt til. Sigma Mirage X gir myelys til en fornuftig pris. Det kan ikke måle seg mot f.eks. CateyeStadium (som vi håper å få testet snart), men så koster det da ogsåbare 1/4 ("en brøkdel" ;-)
Hvis du trenger et godt sykkellys, men ikke vil ruinere deg helt,er dette et godt valg.
Mirage (med kun 5W, ikke Mirage X med 5+20W) ble testvinner iklassen 300-1000kr i SLFs/På Sykkels lyktetest i2000.
Send gjerne inn kommentarer på Arena.