Pris: 23 999 kroner
Importør: Stians Sport
Se de andre syklene i vårens stisykkeltest.
Teknisk klatring: 5,50
Utfor: 5,75
Dempere: 2,00*/5,00*
Asfalt/grus: 5,00
Utstyr: 3,00
Finish: 6,00
Valuta: 3,00*/5,00*
Sykkelglede: 5,75
Sum: 4,50/5,00 – Meget bra/Topp**
*Gaffelen er veldig god når den fungerer, men vi stiller spørsmåltegn ved holdbarheten.**Sykkelen ville helt klart fått Topp hvis gaffelen hadde vært mer pålitelig.
Ramme og bakdemper: Enduro M5 aluminiumsramme med Specialized AFR bakdemper 15 cm vandring
Gaffel: Specialized Future Shock e150SL 15/11 cm vandring
Gir: SRAM X7 hendler, X9 bakgir, LX frontgir.
Drivverk: Shimano Specialized spesial krank (lik LX), Shimano HG 50 (11-34) frikrans,
Bremser: Juicy Five SL – 205 mm skive foran, 185 bak
Hjul: Specialized 25 mm nav foran, Deore SL for Specialized bak, custom DT 4,20 SL felger, DT Comp 1,8 eiker, Specialized Eskar 2,3”-dekk.
Sete- og styreoppsett: Specialized setepinne, sete, riser-styre og integrert styreframspring, internt styrelager.
Tilgjengelige størrelser: S, M, L, XL
Revolusjonerende, med ustabil gaffel.
Specializeds Enduro SL Comp slår hardt i bordet med 15 cm vandring og en vekt på 13,5 kilo. For å oppnå dette har de laget sin egen gaffel og utstyrt sykkelen med funksjonelle og relativt lette komponenter.
Det er liten tvil om at Specialized Enduro Comp SL er den beste sykkelen i denne testen i rufsete og variert terreng, når gaffelen fungerer. Men gaffelen er ikke til å stole på. Til tross for at importør Stians Sport lovte oss at barnesykdommene fra i fjor skulle være kurert i år, gikk gaffelen vår i stykker 20 minutter ut på første testtur. Med ny luftpatron i gaffelen prøvde vi på nytt, og ble imponert.
Selv med lang akselavstand og slakke vinkler klatrer sykkelen veldig bra i teknisk terreng. Blir det riktig bratt kommer gaffelens senkefunksjon til sin rett. En bryter på gaffelbeinet reduserer vandringen fra 15 til 11 cm på et blunk. Opp igjen er like lett. Justeringen av kompresjon og retur foregår også øverst på gaffelbeina, rett ved siden av styrefremspringet. Lett tilgjengelig mens du knoter i vei på stien. Mye kompresjonsdemping gir en tilnærmet stiv gaffel på grus og asfalt. På flatmark er det best å beholde gaffelen i full lengde, da beholder du også vinkelen på setet.
Bakdempersystemet demper alt av slag, og setter seg veldig lite i brattene, over kanter oppover. Nedover er sykkelen i en klasse for seg, vekten tatt i betraktning. Litt mindre pløsj enn Jamis-sykkelen, men superstabil, aktiv og med testens kraftigste bremser. De relativt breie dekkene fungerer bra på løst og tørt føre. Dobbelkronegaffelen gir mindre svingradius, men dette er ikke noe problem selv i krappe hårnålsvinger. Er det bratt og trangt kan du til og med bruke det til din fordel. Lås gaffelen mot overrøret så er du sikker på at forhjulet ikke klapper inn under deg. Utstyret ligger litt under pari, men dempersystemet er klassens beste og gaffelen er veldig bra når den fungerer.
Bremsene er også dimensjonert for hardkjør, men er lette nok til å holde vekta nede. Dessverre er det vanskelig å anbefale en sykkel med såpass stor usikkerhet rundt holdbarheten på gaffelen. Ønsker du å bytte gaffelen må du også bytte styrefremspring og forhjul da disse passer kun på Specializeds egen gaffel. Siden vi byttet luftepatron i gaffelen har vi drøye 20 timer på sykkelen uten problemer.