Men først litt praktisk informasjon:
Storhjulsfakta:
Hjulstørrelse på terrengsykler er egentlig et resultat av tilfeldigheter. Da hippiene på 70-tallet begynte å sykle i terrenget bygde de om avisgutt-sykler til terrengbruk. Disse syklene hadde 26-tommers hjul og siden har det vært sånn. Flere har opp gjennom årene eksperimentert med større hjul, men det var Gry Fisher som først satset ordentlig kommersiellt på denne hjulstørrelsen til terrengbruk. 29er-hjul er tross navnet ikke akurrat 29-tommer. Snarere brukes samme felgstørrelse som på landeveissykler, men dekkene er selvfølgelig større enn på landeveissyklenes 28-tommers hjul. Landeveisdekk og 29er-dekk kan monteres på samme felger. 29er-sykler har til de grader slått an i USA, men Europa har vært tilbakeholdende. Enn så lenge er det fortsatt nesten bare amerikanske merker som satser helhjertet på 29er-sykler. Gary Fisher og Specialized er de som hittil har gjort dette i størst grad. Flere merker kommer nå etter. Utvalget dekk og hjul er etterhvert blitt bra også i den store størrelsen. Tilpasset utveksling er i mindre grad innarbeidet, men med de nye 2x10 og 3x10-gruppene fra Shimano og SRAM er også dette på plass.
Vekt: 12,07
Pris: 24 998 kroner
Vekt: 12,87
Pris: 25 998 kroner
Ruller godt over ting.
Føles dønn stødig og solid.
Smart utstyrt med rett styre, stor kassett og gode dekk.
Konisk styrerør og stiv gaffel/forhjulskobling
Testen:
Testsyklister som deltok på denne testen var: Per Andreas Norseng, Gaute Reitan, Mathias Marley og Øyvind Aas
Vi fikk til denne testen låne to Specialized Epic-sykler. En Epic Comp 29 og en Epic Comp 26. Disse syklene koster omtrent det samme og er så godt som identisk utstyrt. Syklene har like dekk, like bremser, girsystem, likt sete osv. Det som skiller de fra hverandre, foruten hjulstørrelsen er at 29er-sykkelen har flatt styre og Rock Shox-gaffel med konisk kronerør, mens 26-er sykkelen er utstyrt med Fox-gaffel. For å kompensere for de store hjulene har Specialized utstyrt storhjulingen med en 12-36 kassett. Dette gjør også utvekslingen på disse to syklene relativt lik. Mangelen på lette gir er ofte et problem med 29er-sykler da de store hjulene gjør at hvert gir i praksis blir drøye 10 prosent tyngre.
På vekta skiller det 800 gram mellom syklene. Sykkelen med vanlige hjul veier 12,07 kilo uten pedaler, mens 29er-sykkelen veier 12,87 kilo uten pedaler. Ikke superlett, men dette er robuste fulldempede sykler som ikke kommer fra den aller øverste prisklassen. Overraskende nok kommer hoveddelen av vektforskjellen fra ramme og gaffel. Vektforskjellen på hjulene er rett over 200 gram for paret.
For å skille egenskapene til disse to syklene har vi testet dem i en teknisk rundløype på tid, i slak grusklatring og i bratt stiklatring. Vi har også syklet flere lengre turer i variert terreng på begge syklene.
Begge syklene er testet i størrelse large og satt opp med lik setehøyde og styrehøyde for testen. Dekktrykket har også vært det samme (2 bar) for begge syklene.
Vi har i denne testen ønsket å komme noen myter til livs. I Norge markedsføres ofte 29ere som perfekte til Birken, mens rutinerte terrengsyklister føler at det først og fremst er i terrenget de store hjulene kommer til sin rett. Ville dette slå ut på tidene?
Mange tror også at 29er sykler er forbeholdt store syklister. For å motbevise det trenger vi bare å se på resultatlista for årets rundbane-verdenscup for kvinner. Amerikanske Willow Koerber har etter å ha vunnet VM-sølv i fjor på 29er, fortsatt å sykle med store hjul. I år tok hun andre plass verdenscupen sammenlagt etter suveren sykling i første halvdel av årets sesong. Også fjorårets U23-verdensmester på herresiden, Burry Stander har tatt pallplasseringer i verdenscupen på sin 29er. Willow Koerber er 155 cm høy, mens Burry Stander heller ikke ruver i terrenget med sine 174 cm.
Typisk rundbaneløype:
Vi testet syklene i en typisk rundbaneløype med en god miks av tekniske klatringer, bratte, slagete utforkjøringer og et raskt stykke på grusvei. I denne runden var skillene i tid på disse syklene så små at det var umulig å si noe konkret om hvilken sykkel som var raskest. 29er-sykkelen føltes tregere og tyngre, men også stødigere og med evne til å holde jevnere fart, også gjennom tekniske partier. men både puls og tid var så godt som helt like på rundene på de forskjellige syklene. Runden tok seks minutter og det skilte under tre sekunder på en av testsyklistenes seks runder. Følelsen av å ta i var lik. Dette bekreftes av pulsen.
Sjekk Garminfila for en av syklistenes intervaller her:
Uavgjort
Slak grusklatring:
I denne testen syklet vi en grusbakke som steg med 70 høydemeter på 1800 meter. Denne bakken ble forsert på rett i overkant av fem minutter på begge syklene av begge testerne som deltok. Igjen var tiden på dragene parvis så godt som like. Fra en sykkel til en annen skilte det mindre en ett sekund og alle dragene ble syklet på lik snittpuls. Ut i fra dette kan vi tolke to ting: Den ekstra vekten på 29er-sykkelen har ingenting å si, eller så kompenserer de store hjulene for den ekstra vekten. Den subjektive følelsen for begge testerne var at det var mindre jobbete på 29er-sykkelen enn på 26ern. 29eren føltes også raskere i overgangen fra bakke til flate, men at dette verken ga seg utslag i raskere tider eller lavere puls.
Sjekk Garminfila for en av syklistenes intervaller her:
Uavgjort
Teknisk klatring med mye stein:
Denne testløypa var nærmest et forsøk på å fremprovosere forskjeller i tid mellom de to syklene. Løypa steg 66 meter på rett under 1000 meter med varierende underlag. Testsyklistene følte at det var i steinete, bratte og tekniske klatringer at de store hjulene best kom til sin rett og det var her det burde skille på tid i 29er-sykkelens favør.
Men heller ikke her var det mulig å få frem en entydig trend i resultatene. Både snittpuls og tider var tilnærmet like på begge syklene. Igjen vil dette si at den økte vekten på 29er-sykkelen ikke påvirker den negativt i motbakker. Det kan lett bygges og kjøpes lettere 29er-sykler enn den vi tester her, men forskjellene på 29er og 26er vil alltid være der. Vektforskjellen vil nok være prosentvis lik også på sykler som i utgangspunktet er én til to kilo lettere enn syklene her. Den subjektive følelsen var at 26er-sykkelen føltes ivrigere og oppfordrer til en mer aktiv kjørestil. På 29er-sykkelen blir du lett sittende hele tiden, mens du på 26ern til en viss grad blir inspirert til å reise deg opp bratte svaberg og knauser. Dette også fordi den litt lengre akselavstanden og de lengre kjedestagene gjør at 29er-sykkelen er mer stabil og er mindre utsatt for forhjulsløft i bratte hellinger. Dette gjør også at det blir vanskeligere å løfte forhjulet over hindringer på sykkelen med de store hjulene.
Sjekk Garminfila for en av syklistenes intervaller her:
Hårfin seier til store hjul
Generell sti og grussykling:
Den subjektive vurderingen vår i denne testen kommer som et resultat av flere lengre stiturer og turer på grusveier. Specialized har vært ekstremt flinke med å utstyre spesielt 29ern med funksjonellt utstyr. Det er opplagt at de som har satt opp denne sykkelen har erfaring fra både små og store hjul.
Det flate styret, den ekstra stive koblingen mellom ramme - gaffel og forhjul, og den store kassetten, er alle detaljer som skiller Specializeds 29er sykler fra andre mindre gjennomtenkte doninger med store hjul. Her får du fordelene med de store hjulene, mens ulempene blir minimert.
I bruk foretrakk testpanelet 29er-sykkelen til generell terrengsykling. Tross den ekstra vekten føles den mer kapabel, smidigere og den føles rolig og avbalansert i fart. Sittestillingen er også veldig god. Denne testen viser mer enn noe annet at forskjellen mellom store og små hjul først og fremst handler om smak og behag. Det kan virke som om en syklist som liker det kvikt, nervøst og sprettent vil ha mer moro på en sykkel med vanlige hjul, men ønsker du deg stabilitet, trygghet og samtidig ha gleden av å kunne holde god fart inn i ugne situasjoner så vil 29er-sykkelen være snillere mot dårligere sporvalg og mindre pushy når du ønsker å sykle fort.
Sansynligvis er det også lettere å sovne litt bak styret på 29eren, men dette kan også gi seg utslag i at det er lettere å holde farten oppe når du blir sliten og mindre skjerpet. Er du en usikker nybegynner på sti vil du føle deg tryggere med store hjul.
Er du derimot i den andre enden av skalaen slik at du søker nye vanskeligheter på stiene og leter etter utfordringer, vil du lettere få følelsen av å ha en leken sykkel hvis du velger den med 26-tommers hjul.
Store hjul gir bedre fremkommelighet, små hjul gir mer spretten gange og økt mulighet for kreativ improvisasjon.