Karakter: Veldig bra
Stiv og presis
God dekk-klaring
Null husking på jevnt underlag
God demperfunksjon når den holder seg åpen
Funksjonelt og robust utstyr
Skarp overgang mellom låst og åpen bakdemper
Billig og tung frikrans
Plastikkfølelse i X9-spakene
Litt tung i forhold til prisen
Specialized Epic ble lansert høsten 2002, og er kjennetegnet av av den selvlåsende bakdemperen. Denne klarer å skille mellom slag fra underlaget og slag som syklisten påfører sykkelen ovenfra. Dette sørger for en sykkel som er veldig stiv på jevnt underlag, men som åpner opp for slag så fort ujevnhetene kommer - en slags ekstremvariant av Fox sin ProPedal. Fakta er at det fungerer som foreskrevet. At Christoph Sauser vant VM i rundbane i fjor på den nye modellen av Epic som kom på markedet i år, bekrefter at systemet i hvert fall er bra nok til å vinne viktige ritt på. Dameutgaven Era har vår egen Lene Byberg kjørt til en imponerende andreplass sammenlagt i årets verdenscup.
Epic-syklene føles veldig stive og kjappe på jevnt underlag og gir maks fraspark i motbakkene ved stående sykling. Når du kommer inn i mer ujevnt terreng går sykkelen brått fra å være tilnærmet lik en hardtail til å bli en velfungerende fulldemper. Bakdemperen på Epic er laget i samarbeid mellom Fox og Specialized.
Fornuftig utstyr
Specialized Epic Expert kommer for øvrig med en utstyrspakke som er funksjonell og robust, men med noen små hull, den høye prisen tatt i betraktning.
Det positive først: Specialized har utstyrt sin Epic Expert med en veldig stiv karbonramme som i tillegg har enormt god klaring til breie dekk bak. Vi fikk til og med plass til 2,5" utfordekk montert på normalt smale XC-felger uten problem.
I fronten har sykkelen en Rock Shox SID-gaffel som leverer varene på forutsigbar måte. Gaffelen er lett å justere og har en lett tilgjengelig låsebryter på toppen av høyre bein. Denne følte vi lite behov for når vi stilte inn gaffelen med litt trang Floodgate. Da står gaffelen fint oppe på plant underlag, men åpner fint opp når det behøves. Frontpartiet er stivet opp med et konisk styrerør. Specialized har - som så ofte på litt finere sykler - utstyrt Epic Expert med et spesielt Stout-fornav med en ekstra kraftig aksling og hurtigkobling. Dette byr på ytterliggere retningsstivhet og bedre gaffelfunksjon, da navet stiver opp gaffelen ekstra og forhindrer eventuell bevegelse av ett bein av gangen.
Utstyret for øvrig er SRAM X0-bakgir, X9-girspaker, en Shimano-krank på XT-nivå, SLX frontgir og lette og fine DT-hjul bygget spesielt for Specialized. Specialized har også sørget for sine egne deler på sete, setepinne, styre og styreframspring.
Sammenlignet med andre produsenter som lager sitt eget utstyr, er Specialized sine egne deler både unike og smarte. Phenom-setet er et av bransjens mest spesielle, og er blitt utviklet basert på mye forskning. Setet sørger for bedre blodgjennomstrømming i underlivet for oss menn.
Setepinnen har en smart festeanordning som er lett å justere med bare en skrue. Styreframspringet kan monteres begge veier som framspring flest, men har i tillegg en foring som kan vris på for å justere vinkelen ytterligere. Smart!
Specialized har også hatt vett nok til å utstyre rittsykkelen Epic Expert med et bredt styre med litt oppsving. Dette gir økt kontroll og matcher den stive fronten på sykkelen veldig bra.
Bremsene er fra Avid, men er også spesiallaget for Specialized. De er en variant av Elixir med karbonhendel og kalipere like de på Elixir CR. På vår testsykkel i str. M er det 160 mm skive foran og 140 mm bak. De større størrelsene har 180 foran og 160 bak.
Sykkelen er til slutt skodd med Specializeds egne og velfungerende Fastrak LK-dekk. Disse byr på myk og gripevillig gummi og et mønster som ruller godt over de fleste underlag. I gjørme pakker de seg vel lett, men de har godt volum og er supre allround-dekk til rask rittsykling.
Vår testsykkel i medium er hakket for liten for syklister på rett over 180 cm, men vi hadde likevel akkurat lang nok setepinne til å slippe å pushe den over maksmerket.
Brain-funksjonen
Det er det spesielle bakdemperopphenget som virkelig gjør Epic til den sykkelen den er. Sykkelen har selvfølgelig Specializeds patenterte FSR-link på kjedestaget (også kjent som Horst Link), men det er Brain-enheten som tar Epic et skritt videre. Denne består av et rør med et stempel i, og er festet rett ved bakhjulsakslingen. Fra dette røret går det en slange til den slanke demperen som sitter festet under overrøret. Et ledd fra seterøret til demperen sørger for ekstra stivhet.
Brain-enheten som altså står tilnærmet loddrett ved bakhjulet sørger for å sortere slag fra underlaget fra krefter som vi tilfører ovenfra. I tillegg har de siste års Brain-enheter et videre spenn i justeringsmulighetene enn eldre utgaver: Du kan justere hvor stort slag som skal til for at demperen skal slås løs og gå fra stiv til myk. Vi syklet for det aller meste med denne justeringen med så liten terskel som mulig. Likevel holdt sykkelen seg stiv på asfalt og grus. Det vi dessverre opplevde selv med terskelen stilt så lavt som mulig, var at når demperen slår inn på skarpe slag, så føles det nesten som om sykkelen knekker i to. Det klikker høylydt, og du går brått fra stivt til mykt med et klikk. Så fort demperen har åpnet og slagene kommer tett fungerer dempingen veldig bra og ting er forutsigbart, men så fort den rekker å låse igjen etter et øyeblikk med jevnt underlag kommer klikket tilbake ved neste skarpe kant. Dette var påfallende også den gang vi i sin tid testet førsteutgaven av Epic.
Vi justerte retur, lufttrykk og terskel til vi ble såre på tomlene, men vi fikk ikke bort det skarpe klikket mellom åpen og låst. Det var mildt sagt irriterende.
Sett bort i fra dette er sykkelen lynrask og veldig effektiv. Man skal også huske på at det i ritt er veldig viktig å komme raskt opp i fart etter å ha forsert et teknisk parti. Her er Epic glimrende - faktisk best i klassen. Ramma er veldig stiv og presis både foran og bak. Og når demperen er i bevegelse og holder seg myk, så klatrer sykkelen bedre enn de aller fleste. Epic har klart å opprettholde den funksjonen som virkelig kjennetegner gode fulldempere, ofte de med Horst Link/FSR-link. Sykkelen dytter deg videre etter å ha dempet et slag. I tekniske klatringer kan det fort være over cruxet du blir hjulpet av den smidige dempingen. Men er demperen stiv i det du treffer en bratt kneik i fart, risikerer du å bli satt litt ut av fatning når sykkelen knekker sammen på midten i det demperen åpner opp.
Forbedret i 2010?
Vi synes 2009-utgaven av Epic er en veldig bra sykkel til kompromissløs rittsykling. Ramma er en av bransjens stiveste og mest presise, og utstyret er robust og hensiktsmessig, selv om frikransen er i overkant billig for en så dyr sykkel (typisk Specialized). Dekk-klaringen er forbilledlig og tråkkeffektiviteten på jevnt underlag er best i klassen. Når også holkene, styret, dekkene, bremsene og setet er bedre enn det andre i bransjen klarer å levere, så er det mye som taler for Specialized Epic Expert. Men dessverre føler vi at den revolusjonerende og på papiret geniale Brain-funksjonen ødelegger sykkelgleden mye. Følelsen av at sykkelen brått knekker sammen er såpass ubehagelig at den irriterer. Vi tror at 2009-utgaven av Epic hadde vært en helt topp sykkel med en helt vanlig bakdemper, uten Brain. Men vi er likevel spent på om Specialized har klart å jevne ut Brain-klikket i 2010. De hevder så, og prøvekjøring av neste års Stumpjumper med neste års Brain gjør at vi har trua. Vi kommer til å gi Specialized en ny sjanse neste år, for vi ønsker oss akkurat det Specialized prøver å få til, men vi vil ikke ha så markert klikk mellom åpen og låst.
Vi har testet Epic flere ganger før og har alltid følt at overgangen mellom låst og åpen har vært for skarp. Specialized bør få det til snart nå. Vi skrev om lanseringen av den første Epic-en i 2002 og publiserte en minitest samme år. Men som sagt, om Epic er litt skuffende inn i tekniske partier, er den super ut av de samme partiene.
Billigere i 2010
Klarer Specialized å jevne ut overgangen mellom låst og åpen er Epic en av bransjens beste lette fulldempere. Som den er i 2009-utgaven er den en av bransjens raskeste rittsykler, men krever en kynisk syklist som klarer å skille ren fart fra ønsket om godfølelse og glede. Ønsker du en sykkel som tar stinget av et og annet slag under grusrittene, er Specialized Epic perfekt som den er.
Til 39.990 kr burde Epic Expert for øvrig hatt en lettere frikrans, XO-girspaker og en litt lettere setepinne, men Specialized har i hvert fall spart inn penger på de delene som har minst å si for selve sykkelfølelsen. Men flere av konkurrentene leverer topp-pakker til denne prisen.
Specialized Epic Expert Carbon vil i 2010 koste 37 990 og kommer utstyrt ganske så likt som vår testmodell fra 2009.