Vekt: 13,2 kilo u/pedaler Pris: 19 990kr Importør: Specialized Størrelse testet: M
Utstyr: 3
Klatring: 4,5
Utfor: 6
Teknisk terreng: 5,5
Finish: 3,5
Sykkelglede: 6
Totalt: 4,13
Valuta for pengene: 4
Vurdering: "Veldig bra"
Desidert dårligst utstyrt, langt dårligere enn Ghost til samme pris
Dørgende kjedelig utseende
U-Turn skruingen på Pike-gaffelen er lite funksjonell i bruk
Bruksområde
| Ritt | Sti |Freeride| ---------
Ramme: M4 aluminium 140 mm vandring med RP2–demper
Gaffel: Rock Shox Pike 351 U-Turn gaffel
Gir: Shimano SLX frontgir, Sram X5 triggere, X9 bakgir
Krank/krans: Shimano M532/HG 50/Deore 11-34 krans
Bremser: Avid Juicy 4 RSL 203 mm/185 mm
Hjul: Specialized nav, DT 445 felger, Eskar Control 2,3 dekk
Sete- og styreoppsett: Specialized pinne/sete, Specialized 66 cm styre, Specialized styreframspring
Morsom villstyring
Pitch-serien ble lansert foran 2008-sesongen som et rimelig alternativ til de velutstyrte og langt mer omtalte Enduro SL-modellene. Blant de mange spennende syklene med velklingende navn i denne testen, var vi veldig usikre på den litt usjarmerende utseende Pitch. Den koster det samme som Ghosts kandidat, men har et langt mindre raffinert utstyr: En relativt lite avansert Fox RP2-demper, RockShox Pike 351-gaffel med stålfjær og U-Turn (95-140mm), en miks av Specialized-tilpassa Avid Juicy 4-bremser, SRAM X-9-bakgir med billige X-5-hendler, Deore-krank, et blylodd av en Shimano HG-50-krans, samt Specializeds eget styre, setepinne og styreframspring. Alt funksjonelt og fint, men få hensyn er tatt med tanke på å holde vekten nede og blingfaktoren oppe. Våre innvendinger mot utstyret til tross, vekta er ikke vesentlig høyere enn på de fleste andre i forsamlingen (unntatt Scott Genius), og det er holdbare komponenter som bidrar til å holde prisen nede. Alt i alt gir Pitch et solid inntrykk, og den har skikkelige dekk i 2,3 tommers bredde. All vår skepsis ble uansett blåst bort på første tur. Den enkle bakdemperen er enkel å sette opp riktig, og sykkelen tråkker av gårde som et uvær med Propedal-bryteren på og en lett terskel i bakdemperen. Gaffelen er svært stiv og spiser alt den mates med. Vipp bryteren på bakdemperen til side å skru av Propedal-terskelen, og du forbløffes av hvor pløsj og fin hele sykkelen kjennes i møte med smått og stort på sti. Med lav høyde over overrøret og lang akselavstand kjennes den veldig stødig i høy fart, uten at akselavstanden går ut over lekenheten. Selv med testens smaleste styre md en litt uggen fasong på bøyen, er Pitch sykkelen som gir deg mest moro nedover, mye takket være en 67 graders slakk styrevinkel. U-Turn-bryteren på Pike-gaffelen er langt mindre brukervennlig enn Fox Talas’ tretrinnsjustering. Hvor viktig er det egentlig å kunne skru ned gaffelen et par millimeter av gangen? Du ender fort opp med å ikke gidde å skru ned gaffelen før klatringer, men igjen hjelper akselavstanden deg her, enda styrevinkelen er så slakk. Du bør enten stoppe eller ha god tid i en grusbakke eller asfaltklatring hvis du skal gidde å skru ned gaffelen. Skrur du den først ned, er du nesten nødt til å stoppe på toppen for å skru den opp igjen også. Fox’ Talas-system fungerer i fart. Bratt seterør (effektiv vinkel på 74 grader) bidrar også positivt i klatringene. I tekniske klatringer og under bortoversykling på grov sti viser igjen Specialized at deres Horst-link bakhjulsoppheng med ledd bakerst på kjedestaget er et system som fungerer svært bra. Sykkelen skyter fart, den glir ubesværet over hindringene på en fenomenal måte og gir deg lyst til å gasse på hele tida. Baken synker heller ikke for mye sammen på flatmark og sykkelen føles balansert og fin også her. Vi lot oss glatt begeistre av Specialized Pitch Pro. Den er som en rufsete, men sjarmerende blandingshund som logrer, skakker på hodet og ivrig uttrykker ”mere?” når eieren er utslitt. Utdelingen på kriteriene utstyr og finish hindrer god sluttsum, men Pitch gir enorm glede og er bombesikker på sti og i utforkjøringer. Bare tenk hva ei skikkelig utstyrspakke kunne fått ut av denne ramma!