Pris. 9999 kroner
Importør: Stians Sport, www.specialized.no
Størrelse testet: 19
Klatring: 4
Utfor: 4
Grus: 3
Sti: 4
Utstyr: 3
Sykkelglede: 4
Totalt: 3,67
Bra
+ Solid og fin ramme
+ Bredt styre
+ Gode bremser og dekk
Bruksområde
Grus XC STI ------------
Ramme: M4 aluminium
Gaffel: Rock Shox Tora 302 SL
Gir: Shimano Deore girspaker, LX bakgir og Deore frontgir
Driverk: Shimano Deore Octalink krank, Shimano 11-32 frikrans
Bremser: Avid Juicy 3
Hjul: Shimano Deore baknav, Specialized foran, Alex felger, Specialized Fast Trak 2,0 dekk.
Sete og styreoppsett: Specialized sete, styre, styreframspring og setepinne
Pedaler: flate
Størrelser: 17 - 19 - 21
Fra stein til stein
Geometrien er helt klart xc-inspirert med langt overør og standard xc-vinkler. Fronten er noe høyere enn på den gjengse konkurransesykkel og styreframspringet er kort som på en ren stisykkel. Dette gir en relativt utstrakt, men komfortabel sittestilling. Med 100mm vandring i front skulle Rockhopper i utgangspunktet egnet seg godt både til koseturer på teknisk sti og med nummer på styret i korte tekniske ritt.
Til mer grusorienterte ritt blir den i tyngste laget, noe du legger tydelig merke til når grusklatringene blir lange og bratte. Rockhopperen greier a skjule sin overvekt langt bedre når du beveger deg i ulendt terreng.
Responsen i tråkket føles veldig bra og sykkelen føles både trygg og rask på en og samme tid.
Utstyret på Rockhopperen er i dette prissjiktet på det jevne. Funksjonelt og holdbart. Bremsene er levert av Avid og er en lett spesialvariant av Juicy 3.
Hjulsettet er solid og godt bygget, og dekkene både ruller godt og gir godt grep på røtter og steiner. Girutstyret består, som hos mange andre sykler i testen, av en Deore/XT miks. Styre, styrefremspring, sete og setepinne er produsert av Specialized selv. Vi har vært veldig fornøyd med dette utstyret fra Specialized tidligere, men det oppsvingte styret på Rockhopperen har fått en form som gjorde det svært vanskelig for testteamet å finne en komfortabel håndstilling. Styrefremspringet opplevdes også som noe kort i forhold til sykkelen forøvrig.
Vi synes Specialized langt på vei har klart å lage en god og rimelig sykkel med et stort bruksområde, men de har dessverre ikke kommet helt i mål. Dette skyldes i all hovedsak Tora-gaffelen fra Rock Shox.
En dempergaffel skal i utgangspunktet gjøre sykling i skog og mark tryggere, enklere og mer komfortabelt. Tora gaffelen er dessverre et stykke unna å inneha de nødvendige egenskapene til å hjelpe brukeren med dette. I likhet med Gekkoen med samme gaffel, forstyrres kjøreopplevelsen av en gaffel som ikke gjør det den er laget for å gjøre. Styreresponsen oppleves som uforutsigbar, dempingen er ukontrollert om ikke fraværende og vi sitter med følelsen av at noe ikke er skrudd fast skikkelig.
Det er virkelig synd at man har utstyrt en sykkel med et så stort potensial med en gaffel som ikke holder følge. Det som imidlertid er positivt er at resten av sykkelen er verdig både en og to oppgraderinger, og vil gi brukeren masse glede i lang tid fremover.