Vi merket raskt potensialet hos Specialized Stumpjumper. Nettopp rammen er pen å se på, den er spenstig og gir en sporty, utstrakt sittestilling. Dessuten er sykkelen forsynt med en dyr og meget bra gaffel; Fox Float 80 RL. Denne er sideveis stiv og sterk, samtidig som den svelger unna små og store hindringer så effektivt at man skulle tro den har mer enn 80 mm vandring. Denne gaffelen har muligheter for justering av returhastigheten, i tillegg til låsing. Dette er testens beste gaffel, og en positiv overraskelse på dette prisnivået.
De supre Roll-X-dekkene lager Specialized selv. De er testens desidert beste dekk. Dekkene ruller godt og griper bra på alle typer underlag, også på våt stein. Takket være dekkene og den lave totalvekten er Stumpjumper'n en meget god klatrer. Den er også effektiv på flatmark. BG-setet er Specializeds eget, og er komfortabelt i bruk. Noen ganger følte vi imidlertid at det ble litt bredt i bakkant. Det gjør at bevegelsen i tråkket hindres noe, og det kan være litt anstrengt å komme seg bak setet i bratte utforkjøringer.
Strategien med flere modeller med samme ramme som utgangspunkt har også sine svakheter. Svakhetene kommer selvsagt best frem blant de billigere utgavene. Derfor er det utstyret som trekker ned totalinntrykket hos Stumpjumper'en. Vi mener at enkelte endringer på utstyret ville hentet ut mer av et stort potensiale, og gjort sykkelen mer allsidig. Særlig det smale styret preger inntrykket en får når man setter seg på den. 56 cm kan kanskje holde til grussykling på flatmark, men det bidrar til at den kjennes nervøs i høy fart og under stisykling generelt. Et bredere styre ville hjulpet i nesten alle situasjoner, og bare denne lille endringen ville hente ut mye mer av rammens store potensiale. Vi kunne også tenke oss 1-2 cm kortere styrefremspring uten at dette ville gått ut over klatreegenskapene. Dette er enkelt å bytte, og skal ikke koste deg særlig mye å gjøre før den trilles ut av butikken.
Dyrere er det å skifte bremsene, som er Stumpjumper's andre store minus. En hardtail til 15 000 kr bør ha skivebremser, synes vi, selv om man her betaler mye for en bra ramme som et utgangspunkt. Avid-bremsene på sykkelen er en del svakere enn de beste V-bremsene i testen, og langt dårligere enn de hydrauliske skivebremsene andre har kostet på sine sykler.
Det er verdt å merke seg at Stumpjumper kommer i mange størrelser, så det bør gå greit å finne en som passer nettopp deg.
Kort sagt: Specialized Stumpjumper er en veldig pen sykkel, med fenomenal gaffel og testens beste dekk. Mest tilpasset XC-bruk, og i riktig størrelse vil Stumpjumper være en super grusracer. Den duger også som stisykkel i pent vær, men bremsene og det smale styret bør byttes for at Stumpjumper'en skal kunne bli virkelig allsidig.
Utstyr:
Ramme: M4 alu, ORE disc-feste, utskiftbart girøreGaffel: Fox 80 RL, 80mm, luft, Lock-out, retur
Krank: Shimano Hollowtech, Octalink (XT)Girskifter: Shimano LXGir foran/bak: LX/ XTPedaler: Shimano 515 SPDBremser: Avid SD-3R, "V"Nav: Specialized Stout 9mm/ Shimano 510
Felger: Mavic X-221, 28/32 eikerDekk: Specialized Roll-X Pro 2.0, Kevlar
For å komme til de andre syklene i testen, klikk på linjene:
Commencal Essence, Rocky Mountain Vertex 50, Schwinn Moab HT Pro, Cannondale Jekyll 600, Kona Dawg, GT I-Drive XC 3.0, Trek Fuel 90