Specialized Stumpjumper FSR Elite
Pris: ca 28 998 kroner
Vekt: 12,25 kilo
Importør:
Utstyr: 4
Tråkkeffektivitet: 5,5
Teknisk klatring: 6
Teknisk utfor: 5,5
Teknisk terreng/knot: 5,5
Høy fart: 4
Sykkelglede: 5,5
Finish: 4,5
Gjennomsnitt: 5,06
Valuta: 4
Karakter: TOPP
+ Suverene bremser
+ Solid og funksjonelt drivverk
+ 15 mm aksling og 1,5 toms styrerør
+ Pålitelig, presis og leken
+ Livstidsgaranti
- Smale felger og dekk
- Tung kassett
- Dårlig bygget bakhjul
- Kort setepinne
- Slarkete bakramme
- Dårlig dekk-klaring til høye dekk
Kapabel lillebror
Specialized Stumpjumper FSR Expert ligger nest nederst i modellrekka til Specialized, men er likevel en av de dyreste i testen. Utstyret er bra, men baknav, krank og kassett på Deore-nivå er under hva vi forventer i dette prissjiktet. XTR-bakgiret hadde vi glatt byttet ut til fordel for bedre nav og en lettere krank. På demperfronten utmerker Stumpjumperen seg med vandringsjustering på gaffel samt låsemulighet både foran og bak. I tillegg har den spesialutviklede Triad bakdemperen pedalplattform i tre nivåer. Specialized bruker DT sin RWS-stikkaksling kombinert med et eget framnav med ekstra stor anleggsflate mot gaffelens dropout. Vi merket ingen forskjell i stivhet mot QR15, og synes det er et pluss at gaffelen og hjul er kompatible med vanlig 9 mm standard.Ramma har fin finish, og smarte detaljer som direktemontert fremgir og forseggjort kjedestagsbeskytter. Vi sleit imidlertid med å unngå setesig uten å måtte stramme setepinneklemma farlig hardt. Monteringspasta må til. Bakhjulet var dessuten litt ute av senter.
Med ritt-røtter og testens laveste vekt er Stumpjumperen den beste klatreren. Den utmerker seg spesielt i tekniske klatringer, der det aktive bakhjulsopphenget og den lave vekten gjør at sykkelen formelig spretter oppover når du tråkker til. Vår eneste anmerkning er at selv den kraftigste innstillingen på pedalplattformen ikke hindret bakenden i å synke sammen i bratte klatringer. De tre plattformnivåene på bakdemperen burde vært strammere og mer jevnt fordelt mellom fullt åpen og fullt låst.Vi forventet at testens lettvekter skulle ha et handikap når terrenget pekte nedover. Dette stemte i raske utforkjøringer der sykkelen var mindre stabil enn de litt tyngre, men i lavere fart overrasket den med å være en av de mest kapable i testen.
Stumpjumperen var så lett å manøvrere at så lenge det fantes en linje gjennom utfordringene hadde den los på storebrødrene. Det var først når stien ble skikkelig hårete at den ble hengende litt etter.Dekkene kan virke i spinkleste laget til røff stibruk, men overbeviste med godt grep og null punkteringer samtidig som de gir sykkelen en kjapp følelse. Specialized sine 2bliss-dekk kan lett settes opp slangeløst med lateksvæske. Stumpjumperen er relativt liten i størrelsen. Det er også verdt å nevne at seterøret er veldig kort og du har begrenset justeringsmulighet av setehøyden. Ryttere over 180 cm bør vurdere en large.
Stumpjumper FSR er et fint alternativ for den som er på jakt etter en stisykkel som også kan brukes til ritt og trening, og som prioriterer linjevalg foran bombing i utforkjøringene.
Specialized Stumpjumper FSR Elite
Ramme: Specialized M5 alu
Gaffel: Fox Talas RL 100/120/140
Bakdemper: Fox Triad
Bremser: Avid Elixir R SL 185/160
Hjul: Hilo-fornav, Shimano 525 bak, DT Swiss X420Sl-felger, Specialized Purogatory 2,2 fordekk, Captain 2,2 bakdekk
Gir: Shimano SLX m/XTR bakgir
Krank: Shimano FC 542 for Specialized
Kassett: Shimano HG61 11-34
Styre og framspring: Specialized XC lo-rise 66 cm, Specialized 3D forged justerbar
Sete og setepinne: Specialized alu, Specialized Format