PRIS: 39 998 kroner
VEKT: 12.22 kg
IMPORTØR: Specialized Europe
STØRRELSE TESTET: L
VURDERING
UTSTYR: 4STIKLATRING: 4TEKNISK UTFOR: 5.5RASK UTFOR: 6TRANSPORT: 5SYKKELGLEDE: 5FINISH: 6
SNITTKARAKTER: 5
Plusser:
+ Flott utseende+ Autosag+ Heve-og-senkepinne + Kjedefører og slagring+ Kjedestagsbeskytter+ Lett
Minuser:
- Mangel på senkbar gaffel gir høy front- Dyr- Rimelig girutstyr
UTSTYR:
STØRRELSER: S, M, L, XL
GAFFEL: Fox Float 150 RL
BAKDEMPER: Fox RP23 Adaptive Logic, autosag
BREMSER: GIR: SRAM X7/ X9/ X0HJUL:DEKK: Specialized Butcher 2.3, Specialized Purgatory 2.2 KRANK: SRAM Carbon S 2200, 24-36STYRE OG STEM: Specialized AM, Specialized XC SETE OG SETEPINNE: Specialized Henge Comp, Command Post VANDRING F/ B: 150 mm, 150 mm Rålekker nedovermaskinSpecializeds SJ FSR Evo Expert er en opp-jazza versjon av stisykkelen Stumpjumper FSR. Evo er spisset med friskere utforegenskaper med mer vandring, slakkere vinkler, lavere krank, kjedefører, og kraftigere hjul og dekk. Som de fleste av Specialized stisykler i år, kommer også Evo med Specializeds egen heve-senke-pinne. Evo-sykkelen er testens stiligste, det lukter styrke og tøffhet. Samtidig gir sykkelen lovnader om lettbeint og allsidig sykkelglede. Sykkelen er også lettest i testen, tross de kraftige Evo-oppgraderingene. Dessverre er den også desidert dyrest. Dette gir de andre rom for oppgraderinger som kan tette luka mot Specialized. At sykkelen er avansert trenger du bare å begynne med demperinnstillingene for å forstå. Specialized har i samarbeid med Fox kommet opp med en genial auto-sag-funksjon som gjør oppsettet av bakdemperen til en lek. Så godt som alt vi ønsker oss i en moderne stisykkel er med i Evo-pakka. Funksjonell kjedefører, heve-senke-pinne, gode dekk, bredt styre, effektivt demperoppheng, og passe lav vekt. Det eneste vi har noe å utsette på, er mangelen på en senkefunksjon i gaffelen. I de riktige lange og bratte klatringene koster det flere kilo magemuskler å holde forhjulet på bakken. Til gjengjeld har Specialized katagoriens laveste krankhøyde, noe som kan føre til problemer i tekniske klatringer med senket gaffel. Både i småkupert terreng og oppover er fronten høy. Et lavere styre ville vært ennå bedre enn det flotte, breie styret som allerede står på. Specialized har spart inn noen kroner på girdelene og gaffelen, men leverer så til de grader på kjøreegenskaper. I tekniske utforkjøringer er sykkelen så god at du leter etter vanskeligheter der du tidligere så etter løsninger. I høy fart gir det lange overrøret og den lave kranken trygghet og stabilitet. Gjennom svinger kan du gi gass som på skinner. Den lave vekten gjør sykkelen superleken på stiene og til at transportetapper går greit unna. På rene kjøreegenskaper nedover, eller bortover, er Specialized SJ FSR Evo en vinner. Den gjør alt en god stisykkel skal, bedre enn de fleste. Den flotte karbonrammen gjør sykkelen uforholdsmessig dyr, spesielt med tanke på den litt billige gaffelen. Sykler du ofte bratte motbakker eller tekniske kneier vil du savne en senkegaffel. Du vil likevel elske alt det andre når forhjulet peker nedover igjen. Se hele testen her!