Vi har nå syklet mange timer på oppsettet med X9 girsjaltere og XO bakgir. Vi har også brukt dette med SRAM sin egen 9.0 frikrans og Hollowpin kjede.
Holdbarhet har tidligere vært et problem med SRAMs produkter. 9.0- og 9.0SL-seriene sleit med trinsehjul som ble slitt ut på kort tid. Alle SRAMs vri-sjaltere har slitt litt med sårbarhet for trege vaiere. I tillegg har en del hevdet at det er vanskelig å gire med GripShift i vanskelige situasjoner og mens man bremser. Impulse-sjalterne er utformet med ideen om at man skal kunne holde rundt håndtaket hele tiden mens man sykler, akkurat som med vri-sjaltere.
X0-giret har vært tilgjengelig i noen år, men først med lanseringen av X9-sjalterne ble SRAMs dyreste 1:1-bakgir et skikkelig alternativ til Shimano XTR.
Funksjon
Oppsettet med X0 og X9 har fungert så godt som prikkfritt for oss gjennom hele testperioden. Girskiftingen er presis og intuitiv. Hendlene er veldig naturlige og lette å bruke med tommelen på begge spakene. All giring gjøres med tommelen, og resten av fingrene kan konsentrere seg om bremsing og styregrep. Dette fungerer veldig bra. Spakene har holdt seg stramme og fine, og giringen er fortsatt silkemyk og presis. I løpet av testperioden har vi byttet vaiere 3 ganger og kjedet 2 ganger. To kranser har også blitt brukt.
Etter et halvt års bruk er det fortsatt mye igjen av trinsehjulene på bakgiret og lagrene ruller fortsatt lett.
Fjærene i bakgiret gjør fortsatt jobben, og alle leddene er myke og bevegelige. Fjærspenningen i X0-bakgiret holder giret unna ramma mye bedre enn Shimanos gir, noe som resulterer i mer lydløs sykling. Shimano har løst dette problemet halvveis med en gummipute på giret der hvor det slår oppi kjedestaget. SRAMs gir slår ikke oppi kjedestaget i det hele tatt.
Hendlene på X9-sjalterne er litt hardere å trykke opp og inn enn Shimanos XTR Rapidfire Plus. Shimano har jo lenge skrytt av sin light action. At SRAM-knappene er litt hardere er ikke noe problem og føles egentlig veldig bra. Girfølelsen er kontant og idet det knepper i spaken, så smeller det i kransen. Bakgiret har knapt blitt justert i hele testperioden, kun noen omdreininger på vaiertønna på styret har blitt gjort underveis. Dette som regel i begynnelsen etter at nye vaiere har fått satt seg skikkelig.
Problemer
Vi har i løpet av perioden klart å brekke et par bakgir. Dette er ikke noen funksjonsfeil, men X0-giret er litt mer utsatt enn Shimanos gir, ettersom giret ikke kan bøyes fremover i det hele tatt. Med andre ord må man få et slag i giret bakfra for at giret skal brekke av. Dette har kun skjedd på en av testsyklene med long-cage bakgir. Den andre sykkelen med medium cage X0 har gått problemfri og bruddfri gjennom hele sesongen.
X9-sjalterne har fungert uten feil hele perioden. Det eneste å utsette på disse, er en litt klumpete fasong som vanskeliggjør optimal plassering av bremsehendler. I tillegg er den fremre tommelknappspaken litt lang, så spakene må plasseres langt inn på styret, noe som kan gjøre bremsehendelplassering enda kjipere. Vi endte opp med bremsehendlene en cm innenfor girspakene som igjen ble festet 15 mm inn fra Odi'ene. (Red. komm.: Dette er nå endret, og på neste års sjaltere er både vinkel og lengde på hendlene justert for optimal tilpassing mot de fleste bremsehendler).
Konklusjon
Hvis du er på utkikk etter topp funksjon og lav vekt, leverer X0-/X9-gruppa. Sjalterne har bedre funksjon enn noe annet i teknisk terreng. Endelig kan man gire og bremse samtidig, og det så lett som bare det, med en pekefinger på bremsen og tommelen på girene. Holdbarheten er helt på linje med Shimanos beste, og vekten likeså. XO-bakgiret veier så godt som det samme som XTR 960, mens triggerne kan sammenlignes med XT og XTR rapid fire.
Vil du ha kontant giring og er litt sint på Shimano for Dual Control kan du få topp funksjon med SRAMs X0/X9.