Ramma vil definitivt tiltale karbonpuristene med den tilsynelatende utødelige, klarlakkerte karbonfiberfinishen. Grå skrift og logo avslører merke og modell, men det er gjort stilfult uten ”klistremerkesyken” som vi ofte ser blant europeiske sykkelmerker. Geometrien holder 71- og 73-graders vinkler som er helt typisk for rittsykler og standoverhøyden er komfortabel.
Så langt ikke spesielt oppsiktsvekkende til tysk rittsykkel å være, men går man Rebelion 1.0 etter i sømmene, dukker overraskelsene opp: Bakbremsen sitter oppå det venstre kjedestaget, og ligger derfor godt beskyttet inne i triangelet. Det er lekkert, stilrent og kult. Og kanskje redder det kaliperen fra havari hvis en skulle være riktig uheldig i et fall. Denne detaljen kommer til å kunne ses på flere merker etter hvert, men tyske Storck og Focus er tidlig ute.
Girvaierstopperne og bremseslangefestene er av grålakkert aluminium, og står i kontrast til rammas karbonfiber og oser kvalitet. Både kjede- og setestag er kraftig bygd, og er best egnet for energisk sykling i høy fart; her får en ikke mye slagdemping i steinrøysa, men det er god klaring til 2,1” Schwalbe Racing Ralph. Llitt grovere dekk får altså god plass, og vil øke komforten. Styrerøret er massivt, og inneholder foruten et integrert styrelager, rikelig med stiv karbonfiber som hjelper å holde styringa presis. Ifølge katalogen ligger rammevekten på meget lave 1070 gram.
Maguras MD80SL- gaffel er meget lett på 1350 gram og kommer uten manuell låsebryter. Karakteristisk for Magura er den røde sokken på gaffelben og doble broer. Imidlertid er dempercartridgen av den følsomme typen som holder gaffelen stiv inntil den får slag over en viss terskel som utløser demperfunksjon. Dette funker, men krever meget presis lufttrykksjustering tilpasset rytterens vekt. Specialized har et liknende system, og våre meninger om dette er noe delte: enkelte vil kanskje likevel foretrekke en bryter, selv om det er befriende å slippe enda mer kludrerier på styret.
Magura leverer også bremsene; Marta SL er klassikere på konkurransehardtails, og har til dels vært referansemodellen blant de letteste rittbremsene. Dette er andregenerasjons Marta fra Magura, og er enklere å lufte, og bruker ufarlig og miljøvennlig, men dyr, mineralolje. Vekten er lav på 335 gram per enhet inklusive skiver og skruer, men utseende og ytelse er helt på topp. Marta har alltid vært kjent for sin gode modulasjon. Bremseskivene som er avbildet er fjorårets modell - årets Marta-skiver er ytterligere ventilerte.
Lilland Sport er en av flere importører av NoTubes, og har snørt sammen et flott hjulsett med DT240 6-boltsnav og ZTR Olympic-felg. Racing Ralph i 2,1” fra Schwalbe var satt opp slangeløst med guffe. Hjulene er nydelige å kjøre på, holdt seg snorrette, og dekkene er enkle å få tette med guffe, selv i standardversjon. Slik skal det være! På grus og tørt holder RR stand og triller meget godt, men på våte svaberg og røtter skulle man tro dekkene het Russisk Rulett: dette sjansespill med dårlig odds!
Drivverket var arbeidshesten Shimano Deore XT som bare virker som det Skal, og er valuta for penga. Nok sagt. Øvrige komponenter var KCNC SC Bone styre på 60 cm bredde og imponerende lette 115 gram. Øvrige deler var KCNC klatrehåndtak, styrefremspring og Thomson Elite setepinne og Selle SLR-sete som alt virket som det skulle.
Sykkelen er satt opp som en hard grusracer, og trives best i høy fart i lett terreng. Til teknisk enkle øvelser som Birkebeinerrittet og Grenserittet er det bare å montere startnummeret rett på: Sykkelen er perfekt satt opp. På sti er den stive ramma, 80 millimeter demping, samt Racing Ralph en kombinasjon som på ingen måte oppfordrer til dristighet. I duell mot en av Terrengsykkels langtidstestere, Epic fra Specialized, var det rått parti i favør sistnevnte. Det brede styret gir tilbake en viss kontroll på tekniske partier, i utforkjøringer og i klatringer. Men med litt større og mykere knaster på dekk større volum blir Rebelion 1.0 likevel en habil allrounder som ikke skvetter av røtter, kneis, knøs og knot. Vektfanatikerne vil med letthet få totalvekta langt ned mot 8 kilo med racing-tuna drivverk og hjul takket, være de lette basiskomponentene.
Tyske Storck har vært på markedet i mange år, men er likevel et forfriskende pust i det store, upersonlige, østasiatiske masseproduksjonsoceanet av karbonfiberrammer som preger det norske hardtailutvalget. Egen rammefilosofi med in-house produksjon, fikse og funksjonelle detaljer er imponerende. Men vi mener stadig at 100 mm demping i gaffelen er på sin plass i 2010.
Storck distribueres i Norge av Lilland Sporti Horten.
Testsykkelen er et custombygg med muligheter for valg av alle komponenter. Med Storck sin XT pakke er prisen 30 498,- og XTR 39 513,-