Litt lang ledning mellom lykt og batteri
Stort batteri med litt ugrei fasong
Svakere lys enn konkurrentene
Høy pris
-----------------------------------------------
Når det gjelder finesser og detaljer er det få som slår Supernova M33. Denne lykta har mange avanserte egenskaper som kan komme til nytte ute i mørket. Selve lyktehuset er lite og elegant. Huset er laget i aluminium og har en bøyle bakpå i titan som brukes til å feste lykta på styret eller styreframspringet. Huset er godt isolert, noe som skal sørge for forutsigbar batterivarighet og jevn strømførsel.
Montering
Festingen av lykta på styret forgår ved hjelp av den nå så vanlige gummistrikken. Lykta sitter godt fast på styret og du kan velge om du vil ha den lavt foran styret eller stående opp fra styreframspringet, eller evt hengende under. Vi valge å montere den så den strekker seg forover fra styret.
Monteringen er så enkel det blir med den medfølgende strikken.
Batteriet sleit vi litt mer med å finne en fin plassering til. Dette er en del større enn batteriene til for eksempel Lupine Tesla og Magicshine 900. Batteriet til M33 er til gjengjeld lettere enn batteriet til Light & Motion SECA-lyktene. Det er likevel litt klønete å feste Supernova-batteriet til sykkelen da batteriet er tynt og tilnærmet kvadratisk. (10x8x3 cm) Ledningen mellom lykt og batteri er også lang og må kveiles opp på et vis. Vi endte opp med å plassere batteriet under setet og kveilet ledningen rundt overrøret på sykkelen. Dette fungerte helt greit, men er langt fra ideelt. Vi hadde fortrukket en kortere ledning og et batteri som var utformet slik at det lett lot seg feste under styreframspringet eller under overrøret. Hengene under setet ble det raskt sausa inn med gjørme og saltslaps under bruk. Ledningen rundt overrøret slo også mot sykkelramma i fart, noe den kraftige kontakten i hard plast også må ta litt av skylda for.
Lysshow
En av hovedfinessene til Supernova M33 er den avanserte fjernkontrollen som festes på styret med borrelås. Denne har to knapper som lar deg dimme lyset eller skru det sterkere. Du kan dimme i fem nivåer. Du ser også på fjernkontrollens lys hvor mye batteri du har igjen. Fjernkontrollen lyser også i forskjellig farge avhengig av hvilken modus du har lykta i, og ettersom batteriet blir brukt opp. Ved å holde én av de to knappene på fjernkontrollen inne får du også vite hvor mye batteri du har igjen i timer og minutter. De fargede lysene blinker signaler for timer og minutter og du har dermed god kontroll på om du kan fortsette på full guffe, eller om du bør skru ned litt å legge turen hjemover. Smart!
I tillegg til å fungere som batteriindikator på styret kan fjernkontrollen fungere som baklys hvis du har lykta på hodet. Lykta har to grunninnstillinger og setter du den i hjelmmodus vil fjernkontrollen lyse rødt så du kan bruke den som baklys. Ønsker du da å vite hvor mye batteri du har igjen vil selve lysstrålen blinke signaler for timer og minutter tilsvarende de fjernkontrollen blinker i styremodus.
Supernova har fem nivåer for lysstyrke samt signalmodus for nødbruk; SOS, strobe og vilkårlig blinking.
På full styrke har lykta en varighet med fullt batteri på 3,5 timer. Lysstyrken er av Supernova oppgitt til 800 lumens. Ladetiden fra tomt til fullt batteri er på rekordlave to timer!
Lyset til Supernova 33 er klart og uten huller. Lykta lyser veldig godt og langt, men har ikke like raus spredning som noen av konkurrentene. Vi har kun sammenlignet Supernova M33 direkte med Lupine Tesla, men vi har tidligere sammenlignet den samme Lupine Tesla-lykten med mange andre lykter på markedet.
I en direkte lyssammenligning med referanselykten Tesla kommer Supernova M33 noe til kort. Lyset er ikke like kraftig og byr på en mindre egnet stråle for terrengsykling enn Lupine Tesla. Skal du sykle fort langs landeveien kan det hende at den mer sentrerte strålen til Supernova har noe for seg, men i terrenget foretrekker vi mer styrke rett foran oss og litt mer spredning.
De avanserte funksjonene er vel og bra og gir denne lykten litt ekstra. Det elegante lyktehuset oser også av kvalitet. Kontaktene som både er vanntette og dekket med gull i selve kontaktpunktene er større og mer klumpete enn på konkurrentene, men føles veldig solide i sammenkoblingen. Kontaktene ligner på mikrofonkontakter og er derfor litt vriene å koble sammen i mørket. Det er ikke lett å treffe akkurat i det lille plastsporet i mørket med hansker. Hold med andre ord ledningene koblet sammen mens du er ute. Med 35Wh-batteriet som følger med opplyser Supernova at du skal ha 3,5 timer med lys på full styrke. Batteriladeren er av typen som tåler å stå på over tid. Du kan trygt lade lykten over natta. Supernova opplyser uansett at det kun tar to timer å full-lade et 35Wh-batteri.
Konklusjon:
Supernova M33 er en veldig avansert og stilig lykt. Muligheten til å vite nøyaktig hvor lenge du har igjen av batteriet er nyttig, det samme er fargekodene på fjernkontrollen som sier i fra for hver fjerdedel av batteriet du bruker opp. Likevel føler vi at disse finessene er sekundære i forhold til hva som er mest avgjørende med en god sykkellykt. For oss er det viktigere med kraftig lys i de timene vi vet vi har til rådighet. Andre lykter til mye lavere pris byr på kraftigere og mer funksjonelt lys, lavere vekt og like fin byggekvalitet. Så mye lenger enn tre timer er det sjelden aktuelt å sykle i mørket om høsten og vinteren og så lenge varer lille Lupine Tesla på full styrke. Trenger du lys lenger enn det er det selvfølgelig fint å kunne vite hvor mye du sparer inn på å dimme ned et hakk eller to i åpent terreng og i opplyst lende. Med Supernova M33 har du full kontroll, men andre lykter må du gamble og sannsynligvis safe med å dimme ned så ofte som mulig.
Den superkorte ladetiden og muligheten til å sjekke hvor mye batteri du har igjen både før turen og underveis gjør at du sannsynligvis vil lade denne lykten sjeldnere enn andre.
Er denne forutsigbarheten viktig for deg er Supernova M33 et solid valg. Er du mer opptatt av mest mulig lys for pengene, finnes det rimeligere alternativer som lyser enda sterkere.