Plusser:
Super flyt i snøen Flott og funksjonell ramme Relativt lette hjul Ekstra breie felger, sammenlignet med Pugsley Oppsiktsvekkende anvendelig på vinterføre Høy wow-faktor
Minus:
Ikke piggdekk som standard – få på markedet Tung Billige deler Nidelt drivverk Litt smalt styre
– Se de dekka a pappa! Både barn og voksne snur seg etter deg når du sykler gjennom vinterskogen på en real tjukkas-sykkel som Surlys Neck Romancer Pug. Vår testsykkel kommer i tillegg med oppsiktsvekkende oransje felger og er lett å legge merke til der den sklir frem oppå snøen.
Litt historie
Tjukkas-syklene har sitt moderne opphav i hundeløpet Iditarods sykkelversjon. Løpet i Alaska som er 1600 kilometer langt innførte en sykkelkonkurranse så tidlig som i 1989, da bare i en 320 kilometers versjon. Siden 2000 har syklister kunnet konkurrere på hele distansen fra Dawson City til Nome. Hundeløpet har blitt arrangert hvert år siden 1973 til minne om hundekjørerne som i 1925 brakte difteri-medisin til gullgraverne i Nome.
De første årene ble det brukt relativt standard terrengsykler i Iditabike, som konkurransen ble kjent som. Men behovet for spesielt utstyr meldte seg ganske raskt og Simon Rakower som var mekaniker under rittet så raskt behovet for spesiallagde felger. I begynnelsen var det to felger sveiset sammen med senterveggene fjernet. Samtidig var det noen som eksperimenterte med to felger på ett nav og to dekk ved siden av hverandre. De breie hjulene krevde etter hvert egne rammer og en viss garasjeproduksjon av disse syklene ble satt i gang rundt i USA. Et lite firma i USA, Snowcat, begynte rundt 1990 med produksjon av spesielt breie felger. Felgene var ment til snøsykling, men fikk også en viss fanskare til utforsykling. Spesielt når finske Nokian i 1998 satt sitt tre tommer brede Gazzalodi-dekk i produksjon. Snowcats felger var 44 mm brede, omtrent det dobbelte av hva som er og var vanlig. Med de breie Nokian-dekkene var det få sykkelrammer som hadde plass nok.
Likevel skulle det gå flere år til før en real tjukkas-sykkel ble satt i masseproduksjon. Først i 2007/2008 kom Surly på markedet med den originale utgaven av vintersykkelen Pugsley.
En ny tid – Vinteren aldri den samme igjen.
Tjukkas sykler som Surly Neck Romancer Pug får alle som ser den til å himle med øynene, smile eller tenke at den der må da være tung å sykle på. Og tung er den. Vår testsykkel veide inn på rett over 15,5 kilo, og det er uten dempergaffel. Ikke har den heve-senke-pinne heller.
Men den høye vekten og det det tjukke utseendet til tross når du først skrever over den svarte sykkelen med de enorme dekkene blir du overrasket over hvor lettsyklet den er. Surly Neck Romancer Pug bærer vekten sin ekstrem godt. I løpet av testperioden har vi brukt sykkelen til pendling til og fra jobb på stier, asfalt og frosne grusveier. Vi har dundret ned trapper og spurtet om kapp med Ruters røde busser ut fra lyskryss. I tillegg har vi syklet mange titalls kilometer i preparerte skiløyper og flere timer på smale, beintråkka sommerstier dekket av tidvis myk snø.
Vi visste og forventet at sykkelen ville ha bedre fremkommelighet i snøen enn vår vanlige vintersykkel med Schwalbe Ice Spiker Pro 2,35 piggdekk. Før vi fikk tak i Dillinger piggdekkene fra 45Nrth både visste vi og erfarte at sykling på holke var ørlite grann tryggere enn på piggfrie smaldekk, men fortsatt livsfarlig. Med Dillinger-dekkene var det intet vinterført som kunne stoppe oss.
Et artig leketøy var det vi så for oss og det var også det vi fikk. Surly Necromancer Pug med sine 82mm breie felger og dertil breie dekk lar seg sykle over alt terreng. Fra frosne fortau hopper du lett over snøfonnene til snødekte gangstier og stier i terrenget.
Vi så for oss at hverdagen med en tjukkas-sykkel skulle bli preget av transportetappene fra helvete og uvøren lek i snøen. Vi endte opp med å bli positivt overrasket over hvor lettsyklet sykkelen var også utenom de smale vinterstiene. Til og fra jobb brukte vi verken nevneverdig mer tid eller krefter på tjukkasen enn på vår vanlige piggdekksykkel. Samtidig ga tjukkasen frihet til å velge omveier og snarveier gjennom parker og ned nedsnødde trapper som vi ikke ville valgt ellers. På asfalten sporer sykkelen merkbart, men ruller overaskende godt. Det føles som om sykkelen reiser seg opp på dekkene når du først kommer opp i litt fart. Derfra flyter du på to store puter luft og kan lett holde en anstendig fart på fast grunn.
I de preparerte ski-løypene gir Surly Neck Romancer Pug nesten følelsen av å sykle på grus. I løse løyper der vanlige sykler sporer og hele tiden må jobbes med, kan du lett sykle uten hendene på styret i godt driv på tjukkasen. Svinger kan sykles som du ville gjort på en vanlig sykkel på jordbunn og siden snøen runder ut kuler og kanter og gjør skogen full av behagelige hopp kan du virkelig slå deg løs. Også i lufta føles sykkelen vesentlig lettere enn vekta tilsier. Den er lett å bunny-hoppe med og myk å lande med. Litt triksing og tweeking lar seg også lett gjøre når hjula forlater bakken.
På smale beintråkka stier er forskjellen fra tjukkas til tynnas enda større. Mens det er en evig konsentrasjonsprøve og balansetest og sykle smale snøstier på vanlig sykkel, kan du virkelig gi gass på en tjukkas. Det stopper ikke opp hvis du er borti snøkanten og det er samtidig vesentlig lettere å holde seg på den smale stien, ettersom hjulene triller lett oppå uten å spore.
Men om alt dette, unntatt det med transporetappene, egentlig var som forventet, eller håpet, var det egenskapene som treningsverktøy der tjukkas-sykkelen Surly Neck Romancer Pug virkelig tok oss med storm. Fra å være en litt selsom greie man enten gjorde langs brøyta skogsbilveier, eller i korte strekninger på smale stier, har vintersykling med tjukkasen nå blitt en trivelig ting der turene lett kan bestå av både snødekte grusveier, skiløyper og smale stier. Sykkelen flyter hele veien og det er lett å jage på og få fartsfølelse og gode svar fra tråkket. Men til denne typen sykling er det helt klart en fordel med Dillinger-piggdekkene. I hvert fall hvis du bor et sted som i Oslo der snøforholdene varierer mye mellom Østmarka og Nordmarka, sentrum og Frognerparken. Dillinger-dekkene er vesentlig dårligere på is enn de råeste dekkene fra Schwalbe, men de gir akkurat den tryggheten du trenger til å ikke bekymre deg over den neste bekkekryssingen, eller om holkekantene på vei til jobb. I tillegg er ikke Dillinger-dekkene noe tyngre enn de piggfrie Nate og Larry-dekkene som Neck Romancer Pug egentlig kommer med.
Hvis du foretrekker å bruke sykkel om vinteren, men samtidig vil ha de fine opplevelsene i en snødekt skog, så kommer du ikke utenom en tjukkas-sykkel. For denne testsyklisten markerer dette en helt ny tidsregning for vintersykling. Nå er det ikke lenger et nødvendig onde som under helt spesielle forhold kan være flott. Med en tjukkas-sykkel er det flott hver gang. Har du ennå ikke prøvd en tjukkas-sykkel i snøen bør du la være hvis du ikke har råd til å kjøpe en, eller plass til å oppbevare en. Vi kommer i hvert fall ikke til å kaste bort flere vintere uten.
Selve sykkelen
Surly Neck Romancer Pug er en veldig funksjonell og relativt enkel sykkel. Surlys stålramme er solid og har fine detaljer. Både den og Moonlander-gaffelen er gjennomtenkt konstruert med tanke på oppgavene de skal gjøre. Både ramme og gaffel har hull og festeskruer til skjermer og bagasjebærer hvis du virkelig ønsker å dra på ekspedisjon. Det assymetriske baktriangelen gir god dekkplass og en helt grei kjedelinje, uten at du trenger breiere baknav enn standard. Fornavet er også 135mm bredt, noe som er likt et baknav. Du kan gjerne bruke et baknav foran og bak hvis du vil.
Rammegeometrien kombinert med en lang stem og et styre med mye bakoverbøy er spot on for denne testeren. Sykkelen føles komfortabel til jaging på flatene, bratte klatringer og til lekne utforkjøringer. Den høye totalvekten og de tunge hjulene til tross, sykkelen lar seg lett steile og hoppe med, og spesielt på snø er den lett å manøvrere fra side til side og fra sving til sving. På hardt underlag er den litt ugrei å lene i svinger i sakte fart, men ikke verre enn at du lett forserer trafikk og bybildet med god fart.
Vi er rett og slett solgt på konseptet og vi synes Surly fortjener all mulig ros for å ha kjørt på med masseproduksjon av ikke bare en tjukkassykkel, men hele fire forskjellige varianter, inkludert en med 29er-hjul, Krampus. I tillegg til Krampus og Neck Romancer Pug lager Surly både standard Pugsley og Moonlander. Moonlander har enda breiere felger og bakramme, mens Pugsley har samme ramme som Neck Romancer, men smalere gaffel og felger.
Du kan kjøpe rammene løst, eller du kan kjøpe komplett sykkel fra Surly. Selv om det virker komplisert å bygge opp en sykkel som tilsynelatende trenger mange spesialdeler ville vi kanskje anbefale å kjøpe løs ramme og gaffel og heller bygge opp resten selv. Selvfølgelig kommer du ikke utenom spesial-hjul – og her har Surly de beste felgene og piggfrie dekkene. I tillegg må du ha en spesiell krank med ekstra lang aksling. Bortsett fra dette kan du bruke helt standard deler.
At ramma kommer med horisontale endestykker er kanskje et poeng for de som ser for seg å bruke denne sykkelen med et internt navgir alá Rohloff, eller sykle den som singlespeed, men for vanlig bruk er de horisontale endestykkene bare knot. Det er vanskeligere å få av og på bakhjulet, og det er en viss mulighet for å montere bakhjulet skeivt i ramma.
Delepakka
Vår komplette testsykkel kom ferdig fra Surly. Den bærer preg av ganske rimelig utstyr når man tar prisen i betraktning. Det er litt synd, både vekten og funksjonaliteten kunne vært enda bedre med noen litt fjongere deler. Vi stusser spesielt på styret og stemmen som er i den litt gammeldagse 25,4-dimmensjonen. I tillegg er dette både billige og tunge deler. Styrets fasong er super, men det er litt smalt.
Drivverket er et annet sted vi føler Surly har spart inn litt mye. Ute i snøen tenker du ikke over det så nøye bare det funker, og det funker godt. Men vi synes det hadde vært en klar oppgradering med en ti-delt kassett med et skikkelig spenn og vanlige trykk-knapp-girspaker i stedet for tommelskifterne som står på. Et gir med kløtsj kunne også hjulpet litt på skranglingen ned harde holkebakker og på barmark. Kranken som står på er i og for seg grei, men spranget mellom 36-klinga og 22-klinga er litt stort. Men den lille minsteklinga er valgt litt av klareringshensyn til ramma. Kassetten som står på går fra 11-32, vi skulle gjerne sett en 34 eller en 36-klinge der bak.
De mekaniske Avid-bremsene er ikke veldig avanserte, og de er ganske billige, men de fungerer veldig bra. En del uling under avsmelting av is etter lengre bremseopphold må man kanskje bare regne med.
Alt i alt føler vi at Surlys komplette utstyrspakke er litt kjip for prisen da det kun er ramme og hjul som kan sies å bli produsert i et litt begrenset antall. Til samme pris får du vesentlig bedre utstyrte sykler med vanlige hjul.
Konklusjon
Har du ambisjoner om å sykle om vinteren er det bare å snu seg rundt å skaffe seg en tjukkas-sykkel så fort som mulig. Det er fortsatt noen måneder/uker med snødekke igjen. Surly Neck Romancer Pug er en superfunksjonell sykkel med en fin og unik ramme og gode, stilige hjul. Du bør oppgradere til piggdekk hvis du ønsker å bruke sykkelen i bynære strøk, men disse importeres heldigvis av samme importør som Surly. Og du bør vurdere om du skal bygge din egen sykkel med ramme, gaffel og hjul fra Surly. Uansett hva du gjør vil vinteren aldri være den samme igjen, men husk å oppføre deg ordentlig og unngå å sette spor i myke skiløyper og på tvers av selve skisporet.