Surly starta opp med å lage rammer som raskt blei populære. Deretter begynte de å lage sine egne deler, inntil de en dag bestemte seg for å lage komplette sykler til bruk i byen og i terrenget. Singlespeedmodellen Karate Monkey er blant deres slagere. Fellesnevnere for syklene deres er solide stålrør, sære løsninger og litt annerledes tenkning.
Pugsley
Vi i Terrengsykkel er som kjent svake for sære løsninger, og blant Surlys særeste sykler er modellen Pugsley.
Utgangspunktet for Pugsley var å lage en sykkel som kunne bruke langt større dekk enn vanlige sykler, noe gjør den i stand til å ta seg fram under forhold hvor de fleste andre må gi opp: Snø, is, søle og dyp sand: "In many conditions, bigger is better", heter det hos Surly.
Hvis du synes utfordekk i 2,5-bredde er veldig stort, vil øyenbryna fyke opp i hårfestet når du første gang ser en Pugsley. Dekka er omtrent dobbelt så store som vanlige terrengsykkeldekk. Dette fordrer selvsagt visse tilpasninger på ramma. Blant annet er den stive gaffelen og bakramma langt videre enn vi er vant til. For i det hele tatt å kunne tråkke uten at kranken stopper i de brede kjedestaga, er krankhuset hele 100mm bredt, mot 68 eller 73mm som er standard på alle andre sykler. Den bredbeinte gaffelen og den brede bakramma gjør også at nava foran og bak er bredere enn vanlige nav.
Ramma er av TIG-sveisa 4130-stål og er oppgitt å veie 2,6 kg i str. M. Vår testsykkel kom levert med Avid mekaniske skivebremser, Truvativ-krank og en cockpit med Ritchey-deler samt et flatt, men ordentlig bredt Titec Hellbent-styre. En kuriositet er tommelskifterne fra Paul Components. Noe slikt hadde ingen av oss hatt på et tiår, minst! Komponentene er jevnt over ujålete, men funksjonelle.
Testen
Riktignok kom vår testsykkel med flatt styre, men Titec Hellbent-styret er bredt og fint. Vi fant oss umiddelbart svært godt til rette i en fin, passe oppreist sittestilling. Vi hadde forventa at sykkelen, med sine kjempedekk, skulle være temmelig tung og seig å dra i gang. Feil! Dekka er riktignok store, men de var forbausende lette. Dette ga sykkelen et mye kvikkere preg enn antatt. Dekka tåler å kjøres med lite luft for best mulig grep og flyt. Nest etter den gode sittestillingen og geometrien (70 grader styrevinkel), var det den behagelige flytfølelsen på flatene og i løs snø som slo oss. Den lot seg uanstrengt sykle videre der andre sykler med vanlige, langt smalere piggdekk måtte gi tapt.
Som nevnt er utstyret ujålete, men overraskende funksjonelt: Bremsene er pålitelige og presise, og de toppmonterte Paul-tommelskifterne var jammen en fryd å bruke. Var tommelskiftere virkelig så bra på 90-tallet også?
Hellbent-styret og de mekaniske skivebremsene ga god kontroll i utforkjøringene, og de store dekka gir så mye komfort at Surly Pugsley tåler kantete og humpete underlag uten å virke støtete. På den negative sida er Endomorph-dekka nærmest som gigantiske semislicks å regne: De ruller godt, men kantgrepet er svært begrensa i svinger. Oppbremsing på hardt og til dels isete underlag i mildvær er rein gambling. Her må Pugsley se seg klart slått av de gode, gamle piggdekka. Dette gjør at Surly Pugsley faktisk ikke er så vintervennlig som Surly skal ha det til.
Vi fikk ikke prøvd Pugsley på bart føre, men ser gjerne for oss at kombinasjonen stålramme og kjempestore dekk funker fint også til stisykling på sommerføre. Vi er imidlertid litt skeptiske til hvor mye de store og relativt tynne dekkveggene tåler i møte med spisse steiner.
Punkterer du, er det ikke slanger å få kjøpt hvor som helst
Glatte dekk på isete underlag, særlig i svinger
Begrensa bruksområder, tross alt
Konklusjon
Surly Pugsley er en morsom sykkel, det er ikke til å komme fra. Vi tror likevel at det er de mange sære løsningene som begeistrer, men som samtidig gir visse begrensninger. Sykkelen er kvikkere enn antatt, men dekka er glatte under harde og isete forhold. Med styrke på dårlig brøyta grusveier blir bruksområdene temmelig smale. Vi ville nok heller brukt penger på et sett ordentlige piggdekk. Vi ville gjerne like Pugsley, men begrensingene er så altfor tydelige. Hvis Surly kunne laget ordentlige, gripevillige dekk til Pugsley, derimot...
For å lese kommentarer og utveksle erfaringer med Surly Pugsley og andre såkalte "fatbikes" på forumet, klikk her (åpnes i eget vindu).
I skrivende stund fins det ingen norsk distributør av Surlys sykler. Se oversikt over europeiske forhandlere på Surlys egne nettsider.