Dakine Bikebag
Stor bag med mange rom.
importør: Seasport
Vekt: 8 kg
Pris: 2990 kroner
Vi hadde store forventninger til denne kofferten. Den er stor, solid og ser tøff ut. Dakine sin Bikebag er også den det er lettest å få sykkelen ned i. Selv freeridesykler med langbeinte gafler går rett ned i kofferten uten at du må ta av gaffelen. Det holder å ta av hjulene, sete og setepinne og styret. Pedalene legges i de praktiske lommene på innsiden av lokket. Her kan du også ha sko, hansker, sykkelflasker, energibarer mm. Lommene er store og sluker det meste.
Mellom ramme og hjul legger du det medfølgende mellomlegget. Vi pakket hjulene i hjulposer i tillegg. En viktig ting å huske på når du pakker ned sykkelen uten bakhjulet i ramma, er å legge noe stivt mellom kjedestagene. Vi hadde ikke vært flinke nok til dette og endte opp med å pakke opp en bøyd ramme etter en flytur. Dette er problemet med myke kofferter som Dakine. Sykkelen blir utsatt for mye krefter utenfra. Selv om den er beskyttet mot slag og støt inne i den godt polstrede Dakine kofferten, vil sykkelen være sårbar for tunge gjenstander som ligger oppå den underveis.
Dakine-kofferten har store hjul og et håndtak som gjør at du triller den som en gigantisk trillebag alá den flyvertinner har. Dette var mer tungvindt enn forventet. Håndtaket fikk seg også en smell på andre flytur som gjorde at det nesten var umulig å få det ut. Kofferten har rikelig med håndtak som gjør den mulig å løfte.
Dessverre svarer ikke Dakine-kofferten helt til forventningene. Den er veldig stor, noe som ikke bare gjør det enkelt å pakke ned sykkelen og alt annet, men den er også fryktelig uhåndterlig og tilnærmet umulig å få med seg på flytoget eller i en vanlig bil. At den også beskytter dårligere enn en hardplastkoffert gjør at den umiddelbare forelskelsen har gått litt over.
TC1 bike case.
Trygg og håndterlig
Importør:Deler AS
Pris: 3990 kroner
Vekt: 15 kilo
Dette er en klassisk sykkelkoffert i solid hardplast. Kofferten er låsbår og har rikt med polstring inni. Den kommer også med to hjulposer og en liten pose til pedaler og verktøy. Kofferten har fire hjul under, fire låsespenner samt et belte du strammer over kodelåsen. Kofferten er veldig tung og er relativt trang nedi. Det krever en del jobb å få lagt sykkelen nedi. Har du en stisykkel eller utforsykkel med lang gaffel og lang akselavstand vil du slite med å få plass. En løsning kan være å slippe ut luften av både for- og bakdemper eller evt ta av demperne helt. Gaffelen kan pakkes ned sammen med sykkelen hvis den tas av.
TC1-kofferten er ikke større enn at de fleste biler klarer å få den inn hvis du legger ned baksetene. Den er også helt grei å trille rundt på en flyplass. Trappa på flytoget er noe herk, men det går. Med sykkelen i en TC1 føler du deg relativt trygg på at ting skal gå bra. Hardplastkofferten er helt klart den som beskytter sykkelen din best. Har du pakket fornuftig kan ting ligge oppå kofferten uten at sykkelen tar skade. Du kan også være relativt trygg på at ingen tar ut noe fra kofferten mellom avreisested og endelig destinasjon.
Noen problemer er det likevel. Spennene på siden av TC1 kofferten går fort i stykker. Sportslageret har en hel skuff bare med slike spenner. Det brekker nesten én pr tur. Drahåndtaket er også skjørt. I tillegg er det med den manglende plassen til stor sykkel. Plass til hjelm og sko og diverse annet kan du nesten glemme.
Pappeske
Billig, håndterlig og lett å bruke.
Vekt: ca 3 kilo
Pris: gratis
Alle sykkelbutikker
Når sykler blir levert til importørene i Norge så kommer de i pappesker. Som regel går dette helt fint. Å pakke en sykkel i en pappeske før du skal ut å fly kan være både et enkelt, pålitelig og billig alternativ til de dyre sykkelkoffertene.
Fordelene med en pappeske er flere: Den er lett. Dette kan bety at du ikke må betale ekstra på flyet. I tillegg til at du klarer å løfte den med deg. Den er gratis.
Det er litt opp til deg hvor godt du beskytter sykkelen. Gjør du en god jobb med demonteringen og pakkingen er sjansen stor for at ting går bra. Sannsynligvis blir den også behandlet litt bedre på flyet. Skal du på sykkelferie med liten bil kan du pakke pappesken sammen slik at sykkelen får all den plass den trenger baki bilen.
Skal du ha med deg mer enn en sykkel på tur, kan du finne en eske som er stor nok til to sykler. Det negative ved pappesker er at de er utsatt for stikk og støt. De tåler vann veldig dårlig og kan komme frem mer eller mindre oppløst. Det er også veldig lett for stuerne å stjele ting ut av esken. En pappeske kan også være vanskelig å få til å holde noe særlig mer enn en flytur. Noen ganger må du skaffe deg en ny før hjemturen. Dette er ikke like lett i alle land. Med pappeske sitter bakhjulet i hele tiden, så sjansen for rammebrudd bak er liten. Bruk mye tid på polstring og taping. Husk også å tape igjen i bunnen. Reiser du med pappeske er det raskt å demontere og montere sykkelen, men det er veldig verdt å bruke ekstra tid på nøyaktig pakking.