Navn: | Diadora Protrail 2 |
Pris: | 3.999 kr |
Vekt: | 340 g (str. 41) |
Størrelser: | 38-48 (halve str. 41,5-46,5) |
Stramming: | To borrelåser og en jekkespenne (en m/Quick Adjust) |
Import: | wsf.no/diadora.no |
Plusser:+Lett, gir rask følelse+Sitter behagelig på foten+Kompromissløs, superstiv racingsko+Gripevillig yttersåle
Minuser:-Begrenset komfort-Dårlig støtte i overdelen. Merkes godt i teknisk terreng-Med god margin dyrest i testen-Medfølgende tynn Multiped-plate monteres under pedalkloss for å skåne karbonsålen. Smart,men dette gir trangt innklikk
Helhetsvurdering 1-6: 4,5
Diadoras toppmodell Protrail 2 er elegant og stilig med overdel i pustende, fleksibel D-Skin-mikrofiber med utenpåliggende Morpho Cage-netting for støtte og komfort. Jekkestroppener enkel å betjene, fordeler trykket jevnt over et stort område, og kan lett flyttes mellomto posisjoner avhengig av fotens høyde/bredde. Lesten er breiere enn på de andre i testen.Spennen på den midtre borrelåsen har lås, men vi har ikke sett behov for denne. Knottenepå yttersålen er forsynt med myk og svært gripevillig gummi. Dette gjør Protrail til testensbeste sammen med Sidi Dragon når man må av sykkelen på sleipt underlag. Skoen sitterbehagelig på foten, men vi opplever den som i overkant fleksibel og myk. Den gir begrensetstøtte i teknisk terreng. Nettingen har dessuten løsnet på sidene på våre testsko i løpet avvåren, men tærne er godt beskyttet. Det er knapt merkbare forskjeller på de fire i testen, menDiadora kjennes kneppet stivere ut enn de andre. Den lave vekta gir rask følelse, men går påbekostning av komforten.
Diadora Protrail 2 er en fullblods racingsko, punktum, men den erikke vårt førstevalg til lange ritt med mye sti.
Sidi Dragon 2 Carbon SRS Vernice: Komfortabel klassiker
Navn: | Sidi Dragon 2 Carbon SRS Vernice |
Pris: | 3.199 kr |
Vekt: | 387 g (str. 41,5) |
Størrelser: | 39-48 (halve str. 39,5-46,5) |
Stramming: | Borrelås, Techno II (hjul med sene) og en jekkespenne |
Import: | norbike.no |
Plusser:+ Super komfort+Gode justeringsmuligheter+Yttersåle griper svært godt
Minuser:-Stor og klumpete jekkespenne-I overkant mange detaljer og skruer
Helhetsvurdering 1-6: 5,5
Den lidenskapelige syklisten Dino Signori startet Sidi i 1960, og deres Dragon-serie er for lengst legendarisk. Siste dragemodell har smal lest, og oppleves som liten i størrelsen. Vi gikk opp en halv størrelse som sitter schmekk perfekt. Overdelen er en blanding av luftig tekstil og stabilt Lorica-mikrofiber med perforeringer. SRS-sålen består av karbonplater festet til nylonbase. Dette gir tilstrekkelig stivhet uten å ofre blodsirkulasjon og komfort. Yttersålen har innskrudde, og dermed utskiftbare, plater med gripevillige gummiknotter. Hvor lett det er å skru ut skruene (11 stk pr sko!) når sålen er utslitt, er vi imidlertid skeptiske til. Men justeringen av klemma rundt hælkappe/akilles er en genial detalj. Innersålen er godt oppbygd under fotbuen og gir plenty komfort. Samtidig sitter overdelen som sprayet på, og skoen oppleves som veldig stødig uten å strekke seg over tid. Jekkespennen er litt stor og klumpete med mange bevegelige deler som fort kan ødelegges på sti. Vi forelsket oss dypt i Dragon 2, men mener Sidi kunne kuttet noe vekt her og der, selv om den veier godt under 400g.
Sidi er vår favoritt til lange ritt sammen med Shimano, og hvis kun komfort er viktig, er Sidi en vinner.
Shimano SH-M315: Tilpasningsdyktig japse
Navn: | Shimano SH-M315 |
Pris: | 3.299 kr |
Vekt: | 354 g (str. 41) |
Størrelser: | 38-48 (halve str. 42,5-46,5, vid E-utgave 42E-46E) |
Stramming: | To borrelåser og en jekkespenne |
Import: | shimano-nordic.no |
Plusser:+God komfort+Kan tilpasses føtter individuelt – anbefales!+Godt beskyttet jekkespenne+Testens luftigste modell
Minuser:-Fortsatt få forhandlere som har Custom Fit-utstyr for individuell tilpasning
Helhetsvurdering 1-6: 5,5
Shimano SH-M315 er marginalt lettere enn forrige utgave, SH-M310S, men borrelåser og jekkespenne er slanket og mer elegante enn på forgjengeren. Dessuten er tåpartiet enda bedre beskyttet her. Også Shimano har relativt smal lest (”E”-utgave er breiere), men har mer plass i tåpartiet enn både Sidi og Specialized. Midt over tærne fins et felt med slitesterk tekstil som gir god lufting, mens resten av overdelen er av kunstig mikrofiberlær som gir beskyttelse og støtte. Innersålen er godt oppbygd, men kan bygges opp ytterligere med medfølgende klistreputer, og takket være et smart ”gripestoff” inni hælkappa sitter skoen godt på: Kjipping kommer ikke på tale. Selv om SH-M315s knotter ikke har fullt så godt grep på sleipt underlag som Diadora og Sidi, er de slitesterke. Shimano-skoen gir et generelt veldig godt inntrykk, og det er lite å trekke for, annet enn et litt lite spenstig utseende. Skoen føles behagelig rett ut av esken, men Custom Fit-tilpasning gir den enda bedre komfort. Dessuten er den slitesterk som få, og den holder fasongen lenge.
Det gjør at Shimano SH-315 fort blir en favoritt som først tas ned fra hylla til korte og lange ritt, samt til varierte treningsturer i alle slags vær.
Specialized S-Works: Slank amerikaner
Navn: | Specialized S-Works |
Pris: | 2.799 kr |
Vekt: | 338 g (str. 41) |
Størrelser: | 38-48 |
Stramming: | To boa-hjul og en borrelås |
Import: | specialized.com/no |
Plusser:+Boa-stramming gir både god passform og komfort.+Luftig+Superlett+Testens minst dyre
Minuser:- Kipper litt på hælen - Dårlig sidestøtte-Begrenset holdbarhet
Helhetsvurdering 1-6: 5
Specialized S-Works er testens letteste sko, og med god margin også den minst dyre. Utseendet er minimalistisk og strøkent, den ser rask ut! Fra foregående modell har det single boahjulet med kryssende stålvaier blitt byttet ut til fordel for to individuelle uten kryssende vaiere. Mikrojusteringen med boahjul gjør at man i større grad enn med tradisjonell jekk kan tilpasse strammingen. Dette gir en suveren passform uten at man trenger varmetilpasning eller lignende. Vi stusser litt over den lille borrelåsen Specialized har plassert helt fremst på tåpartiet, da vi ikke syns den har den helt store effekten. Skoen er en del av Specializeds Body Geometry-serie, og kan være redningen din om du har trøblete knær. FACT-karbonsålen er virkelig stiv, og i likhet med Diadora er virkelig en fullblods rittsko. Overdelen sitter svært godt rundt foten uten å stramme, men vi savner litt mer stabilitet i sidene. Her er det et stykke igjen opp til Shimano, som for øvrig også har en mer omsluttende hælkappe. Vi har opplevd litt kipping. Må man av sykkelen, merkes mangelen på stabilitet enda bedre. Knottene under har et helt greit grep på underlaget.
Vi setter stor pris på den enkle, men geniale boastrammingen som gir suveren passform. Er man villig til å ofre noe stabilitet i sidene, er Specialized S-Works-skoen et sikkert valg til rittbruk.