Alle disse sykkeltestene sto på trykk i Terrengsykkel nr 12, mai 2008.
Vi tar forventningene først. For at noe skal kunne kalles en terrengsykkel så forventer vi at den skal kunne brukes både på stier og grusveier. Den skal kunne sykles fort nedover rotete stier og kunne bukseres oppover bratte berg.
I tillegg bør sykkelen kunne brukes til trening og ritt. Gjerne til Birken, men også til mer teknisk krevende sykkelløp som Nissan Cup. Ingen av disse forventningene utelukker hverandre, snarere tvert imot.
Høye forventninger
I 2008 er forventingene høyere enn noen gang. Nå forventer vi gode bremser, aller helst skivebremser. Vi forventer en funksjonell dempegaffel som kan justeres og tilpasses, og gjerne låses. Vi forventer et girsystem som fungerer under varierende forhold og dekk som tåler en trøkk, uten at de bremser oss for mye på veien.
Noen valg kan gjøres for å tilpasse sykkelens spisskompetanse, men flere av disse tilpasningene er utslag av vranglære snarere enn faktiske forbedringer.
Skivebremser er å foretrekke i så godt som alle situasjoner. De bremser bedre og er tilnærmet vedlikeholdsfrie. De sliter heller ikke på hjulene. V-bremser fungerer ganske bra fortsatt, men er først og fremst montert for å spare litt vekt uten at det koster noe ekstra. Vi foretrekker noen 100 gram mer for bremser vi kan stole på.
Smale dekk er en annen ting som mange tror gjør sykkelen raskere på grusveiene. Dette er ikke riktig. Breie dekk både ruller bedre og gir mer kjørekomfort og kontroll, både på grus og i terrenget. Den eneste grunnen til å montere smale dekk er hvis du vil ha mindre luftmotstand på vei til jobb, eller spare vekt på butikkgulvet.
Til slutt ønsker vi oss muligheten for litt mer oppreist sittestilling. Med litt høyere front får du bedre oversikt og bedre kontroll. Den ekstra luftmotstanden er neglisjerbar i terrenget uansett. Selv de beste i verden i terrengsykling tyr til breiere styrer og høyere front for å få bedre kontroll på stiene og i svingene på grusen.
For norske forhold
I denne testen er det tre sykler som skiller seg ut ved å ha v-bremser i stedet for skiver. Alle disse er spesialtilpasset et vektfiksert norsk marked der lav vekt er den eneste objektivt målbare kvaliteten på en sykkel.
Lav vekt er bare én av flere ting som bidrar til god sykkelfølelse. Rammegeometri, demperkvalitet, grepet i dekkene, bremsefølelse og tilpassing av sittestilling er viktigere parametere for om en sykkel er god og rask å sykle på.
Diamant, Nakamura og Hard Rocx har alle bestemt seg for å tyne vekt fremfor å tilby komfort, trygghet og sykkelglede. Hard Rocx har til og med montert smale 1,9-dekk og hybridkrank for å spare vekt og fyre oppunder missforståelsen om at tunge gir er avgjørende i ritt på grusvei.
NB! I poengsummene har vi tatt ut valutapoengsummen denne gangen. Syklene er vurdert opp i mot hverandre uavhengig av pris. Utstyret er den eneste karakteren vi har vurdert i forhold til prisen.
Prisen står der og det blir opp til deg å vurdere hvor mye du vektlegger kjøreegenskaper i forhold til pris.