Prinsippet er enkelt: Klossen du har under skoen er noen millimeter større enn avstanden mellom de to tverrgående, fjærspente stålbøylene. Når du setter foten ned på pedalen, bøyer den ene bøylen seg bakover, slipper klossen på plass og låser grepet om den. Innenfor festebøylene har du rom for rikelig med sideveis bevegelse - noe som i alle fall mine kneledd er evig takknemlige for.
Verken gjørme eller snø finner noe sted å feste seg på den glatte pedalkroppen, og du kan klikke deg raskt på plass nærmest uansett hvor mye gørr du måtte ha under skoene. Inn og utstigning krever ørlite grann mer kraft enn Shimano, men det glemmer du etter en halvtimes kjøring. Jeg har aldri prøvd noe bedre pedalsystem.
Likevel: Mine pedaler lar skoene vandre litt for langt ut mot kanten av pedalkroppen, og akslingen mangler flater for en 15 mm fastnøkkel. Time utbedret dette på ATAC-pedalene i 2000.Flaks for deg som kjøper dem nå.
Tips:
Velg gjerne den rimeligste ATAC-modellen i stedet for de dyrere modellene som er forsterket med karbon.Bare fire uvesentlige gram tyngre pr pedal, akkurat samme system - og nesten halv pris: 785 kroner. ATAC Alium er laget i stål og koster 940 kroner.